Образ мистця в поезії Ігоря Качуровського
Анотація
Образ автора мистецьких творів і образ мистецтва, символіка таємниці творення в українській еміграційній поезії, зокрема в творчості Ігоря Качуровського, – особлива художня форма. Емігранти в умовах світової демократії спостерігали за впливом тоталітаризму на мистецтво УРСР, усвідомлюючи, що їхнє мистецтво – єдина незаангажована опозиція вульгарному соцреалізму, що рятує українське мистецтво, його європейськість. Ігор Качуровський розумів це і як письменник, і як літературознавець. Дослідження образних форм у поезії емігранта, близьких до неокласичних, є своєчасним. Домінування естетизму неокласиків і вшанування вершин світової культурної традиції (від еллінської до модерністської) вирізняють поетичне мовлення Ігоря Качуровського.
Чи не найяскравіше транслює образ автора-пілігрима, самітника й дослідника світу збірка поезій «В далекій гавані» (1956). У ній домінує відчуття самості й самотності творця на лоні світу, що невблаганно змінюється, ігноруючи мистецтво. Ліричний герой римованих віршів Ігоря Качуровського відчув себе поетом-медіумом складної та яскравої епохи, яка потребувала месіанства, боротьби і правди, осмислення опозицій добра і зла, фатальності, гріха й жертовності, безґрунтянства й любові, гріховності й ненависті, безсмертя й богоборства, а також ролі вітчизни й чужини для творця.
На основі життєвого досвіду в УРСР, в Європі та в Америці український поет-емігрант створив неповторні образно-символічні моделі філософського осягнення мистецтва й постаті автора, пілігрима й обсерватора, самітника й вигнанця. Тема творчості в його віршах реалізована через зв’язок видатної особистості з природою, із рідною землею та з екзотичними краями, через осмислення опозиції вільної людини, поета і влади. А тому образ генія, в єдності з народом – центр неокласичної філософії автора, близької до аристотелівської та ніцшеанської.
Завантаження
Посилання
Базилевський В. «Любов і смерть – це – іноді – те саме». Дніпро,1998. № 7–8. С.7–16.
Бросаліна О. Естетичний кодекс Ігоря Качуровського. Сучасність. 2004. № 9. С.5–10.
Зелененька І. Образ-символ землі як психоісторичний код (на матеріалі творів Івана Карпенка-Карого й Тараса Мельничука). Українська література в загальноосвітній школі. 2012. №10. С. 33–35.
Ільницький М. Вірші з далеких гаваней. Дзвін,1992. № 7–8. С.14–20.
Качуровський І. В далекій гавані: Поезія. Нью-Йорк, Буенос-Айрес. 87 с.
Неврлий М. Скарбницю духу в чужині підперти. Україна. 1990. № 41. С.12–18.
Українська діаспора: літературні постаті, твори, біобібліографічні відомості / упорядк. В. А. Просалової. Донецьк: Східний видавничий дім, 2012. 516 с.
Bazylevskyi V. «Liubov i smert – tse – inodi – tesame». Dnipro, 1998. № 7-8. S.7-16.
Brosalina O. Estetychnyi kodeks Ihoria Kachurovskoho. Suchasnist, 2004. № 9.
Zelenenka I. Obraz-symvol zemli yak psykhoistorychnyi kod (na materiali tvoriv Ivana Karpenka-Karoho y Tarasa Melnychuka). Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 2012. №10. S. 33-35.
Ilnytskyi M. Virshi z dalekykh havanei. Dzvin, 1992. № 7-8. S.14-20.
Kachurovskyi I. V dalekii havani: Poeziia. Niu-York, Buenos-Aires. 87s.
Nevrlyi M. Skarbnytsiu dukhu v chuzhyni pidperty. Ukraina, 1990. № 41. S.12-18.
Ukrainska diaspora: literaturni postati, tvory, biobibliohrafichni vidomosti / Uporiadk. V. A. Prosalovoi. Donetsk: Skhidnyi vydavnychyi dim, 2012. 516 s.
Авторське право (c) 2019 Філологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.