Мала проза Олеся Гончара: специфіка ідіостилю
Анотація
У статті досліджуються стильові особливості малої прози Олеся Гончара, індивідуальна творча манера художнього моделювання трагічного досвіду Другої світової війни та років повоєнної відбудови країни. Виявлено основні засади стильового синкретизму, оприявленого в малій прозі письменника, де органічно поєдналися реалізм, романтизм та елементи символізму.
З’ясовано, що для Гончара-прозаїка було важливо йти за правдою життя, відображати героїв, які мали реальних прототипів, відтворювати дійсний час і простір. Проте автор активно поєднує реальний хронотоп з умовним, порушуючи усталені норми соцреалістичної поетики. Акцентуючи на об’єктивності зображення людини й світу, на соціально вмотивованих темах та характерах, письменник майстерно вводить у свої тексти естетику романтизму, яка втілилась в ідеалізації простої людини, у зображенні непересічних характерів, у відтворенні широкого спектру емоційних регістрів душі. Порушуючи важливі проблеми суспільного, духовного, морально-етичного та екзистенційного планів, Олесь Гончар також активно синтезує епічні, ліричні та драматичні засоби вираження.
Досліджено, що важливими засобами втілення авторських задумів у новелах та оповіданнях Олеся Гончара є динамічний сюжет, майстерне портретування, увага до деталі, символізація пейзажних образів, індивідуалізація мовлення героїв, культура й глибина смислового навантаження художнього слова. Авторський ідіостиль позначений семантикою вітаїзму, філософською заглибленістю, виразним антимілітарним спрямуванням.
Завантаження
Посилання
Вінок пам’яті Олеся Гончара: спогади, хроніка /Упоряд. В.Д.Гончар, В.Я.П’янов. – Київ: Укр. письменник, 1997. – 453с.
Гончар О. Правда і пристрасть сьогодення // Гончар О. Твори: В 7 т. Т. 6.: Роман; Оповідання; Статті / Прим. В.Коваля. – Київ: Дніпро, 1988. – С.607– 614.
Гончар О. Твори: В 7 т. Т. 6: Роман; Оповідання; Статті / Прим. В. Коваля. – Київ: Дніпро, 1988. – 703с.
Гончар О. Твори: В 7 т. Т. 1: Фронтові поезії; Прапороносці: Трилогія; Новели / Передм. І. Драча, прим. В. Коваля. – Київ: Дніпро, 1988. – 550 с.
Гончар О. Твори: В 7 т. Т. 3: Земля гуде: Повість; Партизанська іскра: Кіноповість; Микита Братусь: Повість; Щоб світився вогник: Повість; Оповідання з циклу «Південь» / Прим. В.Коваля. Київ: Дніпро, 1988. – 559 с.
Гончар О. Щоденники: у 3 т. / упоряд., підгот. текстів, іл. матеріалу та передм. В. Гончар. – Київ: Веселка, 2002–2004. Т. 1: 1943–1967. – 455 с.
Дончик В. Український радянський роман: Рух ідей і форм / Віталій Дончик. – Київ: Дніпро, 1987. – 428с.
Поляков М. Олесь Гончар: на вістрі духу // Таїни художнього тексту: [36. наук, пр.] / Ред. кол.: Н.І. Заверталюк (наук, ред.) та ін. – Дніпропетровськ: Пороги, 2013. – Вип. 16. – С. 8–11.
Попова І. Світлий Олесь Гончар // Таїни художнього тексту: [36. наук, пр.] / Ред. кол.: Н.І.Заверталюк (наук, ред.) та ін. – Дніпропетровськ: Пороги, 2013. – Вип. 16. – С. 11–14.
Семенчук І. Діалектика душі (О. Гончар – майстер психологічної новели) / Іван Семенчук // Прапор. – 1960. – № 12. – С. 11–15.
Семенюк Г. «…Голос звідти, з далекого… « // Гончар О. Фронтові поезії / Григорій Семенюк. – Київ: ВПЦ «Київський університет», 2018. – С.41–45.
Фролова К. Концепція людини у творчості Олеся Гончара // Таїни художнього тексту (до проблем поетики тексту): Зб. наук. праць / Ред. Н.І.Заверталюк. – Дніпропетровськ: РВВ ДНУ, 2004. – Вип. 4. – С.68–71.
Шумило М. М. Олесь Гончар: літературно-критичний нарис / М.М.Шумило. – Київ: Рад. письменник, 1950. – 73 с.
Авторське право (c) 2019 Філологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.