Взаємодія між читачем та текстом у світлі пост-структуралізму: сучасні підходи до інтерпретації та аналізу художнього твору
Анотація
У статті аналізується розвиток літературної теорії у добу пост-структуралізму (починаючи з 60-70-х років ХХ століття до нашого часу). Зосереджено увагу на зміні філософсько-літературознавчої парадигми з авторо-центричного та тексто-центричного на читацько-центричний підхід до рецепції, інтерпретації та аналізу тексту художньої літератури. Проаналізовано особливості читацько-центричного підходу до розуміння суті та мети читання та тлумачення художнього тексту, зокрема, важливість врахування літературного та життєвого досвіду читача у процесі читання та тлумачення твору. Досліджено течії пост-структуралізму що орієнтуються на читача як на центральну фігуру у сприйнятті та тлумаченні твору (теорія рецептивної естетики, психоаналітична, феміністична, культурологічна теорії). Автори доходять висновку, що переосмислення ролі складових у співвідношенні автор-текст-читач у другій половині ХХ століття на користь читача як спів-творця художнього тексту суттєво вплинула не лише на розвиток літературної теорії, а й позначилася на художній естетиці та авторському методі письменників-постмодерністів. Це, на думку авторів, має відобразитися на методиці викладання літератури у школі та закладах вищої освіти, спонукаючи до пошуку таких прийомів роботи, які спонукають до творчого читання, розвивають критичне мислення та сприяють рефлексії.
Завантаження
Посилання
Драпак Г. Б. Динаміка і шляхи розвитку теорій читацького відгуку у ХХ столітті / Г. Б. Драпак // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія :Філологічні науки. - 2013. - Вип. 4 (12) - С. 79–85.
Еко У. Роль читача. Дослідження з семіотики текстів / УмбертоЕко. – К. : Літопис, 2004. – 640 с.
Ильин И. Постструктурализм. Декоснструктививзм. Постмодернизм / ИльяИльин. – М. : Интрада, 1996. – 254 с.
Орлова О. Теорія та методика художнього сприйняття літератури. Посібник / О. Орлова. – Полтава, 2012. – 300 с.
Сподарик О.В. Вплив теорії деконструкції на постмодерний художній текст / Оксана Володимирівна Сподарик // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Сер. : Філологічна. - 2013. - Вип. 36. - С. 229–232.
Carter A. What is the role of the reader on a text?[Electronic resource] / Alison Carter // BrightONLINE:student literary journal. – Electronic data. – 2012. –10 Aug. – Mode of access : http://arts.brighton.ac.uk/projects/brightonline/issue-number-two/what-is-the-role-of-the-reader-on-a-text.
Howell S. Unlocking the box: an experiment in literary response / Susanne Howell// English Journal. – 1977. – Vol. 66. - № 2. – P. 37–42.
Rosenblatt L. M. The Reader the Text the Poem: the transactional theory of the literary work / Louise M. Rosenblatt. –Carbondale :Southern Illinois University, 1994. – 232 p.
Авторське право (c) 2019 Філологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.