Training of Future Heads of General Secondary Education Institutions in the Conditions of Educational Transformations
Abstract
As a result of the implemented theoretical-methodological analysis, based on research in the field of philosophy, management, professional pedagogical education and own professional experience, it is proved that the formed managerial competence of the heads of institutions of general secondary education is the result of their readiness for practical managerial activity. The content of the phenomenon of «managerial competence» has been supplemented, which is interpreted as a set of knowledge, skills and abilities from the theory of organization of the institution of education, construction of the effective implementation of its structural units, management, legal aspects of the management of the educational institution, strategic and innovative management, management of educational and pedagogical activity, statutory activity, labour resources, content of internal school documentation, information communications, management techniques, audit and evaluation of managerial activity, psychological aspects of management, social and environmental safety of activity, use of educational technologies, as well as the availability of personal and professional qualities for their own self-realization, aimed at the desire for self-perfection, professional development and self- actualization, which the director of the school must thoroughly possess for the organization of both subject-subject relations, and for creating effective internal and external environment, application of managerial technologies, adoption of adequate managerial decisions.
The pedagogical system of forming the managerial competence of the future heads of institutions of general secondary education in the process of continuous professional training has been worked out, which contributes to the qualitative realization of educational process and influences the effectiveness of the formation of managerial competency of undergraduates and represents a set of elements of the macro and micro environment of a higher education institution, united by a unified purpose, interconnectedness, aimed at achieving the desired result.
Downloads
References
Бабко, Т. М. (2022). Підготовка керівників закладів загальної середньої освіти до побудови системи оцінювальної діяльності в Новій українській школі. Імідж сучасного педагога, 6 (207), 12–16. [in Ukrainian]
Бойчук, П. М., Фаст, О. Л., & Фаловська, І. Д. (2022). Підготовка майбутніх менеджерів освітніх організацій до ефективного управління видатками. Академічні студії, 1, 229–236. [in Ukrainian]
Волкова, Н., Лебідь, О., & Романишина, Л. (2022). Педагогічні умови підготовки майбутніх керівників закладів загальної середньої освіти до стратегічного управління як технології педагогічного менеджменту. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2 (116), 90–106. [in Ukrainian]
Гладкова, В. (2022). Професійна підготовка магістрів менеджменту до діяльності в екстремальних умовах. Educological discourse, 2 (37), 133–147. [in Ukrainian]
Кузьмінський, А. І., Орос, І. І., Кучай, Т. П., Шовш, К. С., Силадій, І. М., & Біда, О. А. (2022). Модернізація професійної підготовки майбутніх керівників закладів освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 66, 142–149. [in Ukrainian]
Міляєва, В., & Пристай, О. (2019). Психологічні особливості управлінської компетентності керівників закладів загальної середньої освіти в умовах освітніх реформ. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка, 31, 54–58. [in Ukrainian]
Національна Програма «Розвиток системи освіти»: проєкт. Міністерство освіти і науки України. Взято з: https://recovery.gov.ua/project/program/improve-education-system?projectTypeId=6 [in Ukrainian]
Нові підходи до управління освітнім закладом в умовах реформування освіти: методичний посібник для керівників закладів загальної середньої освіти. (2018). (Уклад.: Л.М. Михайлова, Л.М. Савенко, & В.С. Стасюк). Харків: «Друкарня Мадрид». [in Ukrainian]
Програма великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок»: міністерство освіти і науки України (під час війни та після Перемоги). Взято з: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/12/10/Osvita-4.0.ukrayinskyy.svitanok.pdf [in Ukrainian]
Професійна підготовка майбутніх менеджерів освіти на засадах компетентнісного підходу. (2018). (В.В. Бойченко, О.В. Бялик, Н.В. Дудник та ін.; за ред. О.М. Коберника). Умань: Візаві. [in Ukrainian]
Професійний стандарт «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти»: Наказ міністерства економіки України «Про затвердження професійного стандарту «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти» від 17.09.2021 р. № 568-21. Взято з: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/09/22/Nakaz-568-zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf [in Ukrainian]
Ребуха, Л. (2021). Професійна підготовка майбутніх фахівців управління закладами освіти на засадах міждисциплінарної інтеграції. Педагогіка, 1, 113–123. [in Ukrainian]
Фенцик, О. М. (2023). Педагогічні засади професійної підготовки майбутніх педагогів та керівників закладів освіти до партнерської взаємодії з учасниками освітнього процесу. Вісник науки та освіти, 5 (11), 760–771. [in Ukrainian]
Шевчук, М. О. (2022). Педагогічні умови формування стратегічного мислення майбутніх менеджерів сфери освіти. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя, 3, 86–92. [in Ukrainian]
Швардак, М. В. (2021). Закономірності та методологічні принципи системи підготовки майбутніх керівників закладів загальної середньої освіти до застосування технологій педагогічного менеджменту. Наука майбутнього, 1 (7), 151–157. [in Ukrainian]
Copyright (c) 2023 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.