Valuable Guidelines for the Formation and Development of Personality Hardiness

Keywords: hardiness, students of higher education, socialization challenges, value, value orientations

Abstract

The article examines the value orientations of the formation and development of the hardiness of the individual. An analysis of modern socialization challenges is presented. The value orientations of higher education students in the educational environment of the university are accented. The value orientations of the formation and development of the hardiness of the individual are considered. The priority values ​​of higher education students in the conditions of modern socialization challenges are highlighted.

The tasks include the definition of modern socialization challenges, theoretical analysis of scientific works of domestic and foreign authors regarding the terminology of the main concepts of the article, highlighting the priority of value guidelines for the formation and development of the hardiness of higher education students in the educational environment of the university. The article uses theoretical methods: analysis of philosophical, psychological-pedagogical, socio-pedagogical, and sociological literature to present the main theoretical principles of the problem under study; comparison and generalization for the systematization of scientific positions of domestic and foreign scientists; assessment of the resources of the innovative educational environment to determine the priority value orientations of higher education students in the conditions of modern socialization challenges.

A theoretical analysis of the scientific works of domestic and foreign authors regarding the concepts of «value», «value orientations» was carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dmytro Kostenko, Educational and Scientific Institute of Philology of Taras Shevchenko National University of Kyiv

Assistant of the Department of Foreign Languages for Mathematical Faculties, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Андрущенко, В., Джура, О., & Богданова, Н. (2017). Культура життєтворчості особистості і освіта. Київ: «МП Леся». [in Ukrainian]

Бех, І. Д. (2018). Особистість на шляху до духовних цінностей. Монографія. Київ–Чернівці: «Букрек». [in Ukrainian]

Білозерська, С., Василенко, Л., Заболоцька, С., Заміщак, М., Зимянський, А., Мащак С., & Пурій, Р. (2021). Живе психологічне знання методологічні, теоретичні, прикладні та практичні дослідження Мирослава Савчина (до ювілею доктора психологічних наук, професора Мирослава Васильовича Савчина). Взято з: https://dspu.edu.ua/sites/sgf/wp- ntent/uploads/2023/03/ilovepdf_merged.pd [in Ukrainian]

Бліхар, В., Католик, Г., & Католик, Б. (2022). Цінності: поняття, структура та підходи у контексті сучасних військових екзистенцій. Вісник Львівського університету. Сер.: психологічні науки, 13, 11–20. Взято з: http://psy-visnyk.lnu.lviv.ua/archive/13_2022/2.pdf [in Ukrainian]

Вербець, В. В. (2012). Проблеми діагностики життєвих орієнтирів студентської молоді. Наукові записки. Серія «Культурологія», 10, 188–200. [in Ukrainian]

Гриньова, В. М. (2015). Педагогічна культура майбутнього вчителя – організатора міжкультурної взаємодії школярів. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського, 1, 130–133. [in Ukrainian]

Доброчесність та етика. Модуль 2. Етика та загальнолюдські цінності. (2021). Взято з: https://www.unodc.org/documents/e4j/IntegrityEthics/E4J_Integrity_and_Ethics_Module_2_final_UKR.pdf [in Ukrainian]

Журба, К. О., & Зіняк, І. Я. (2023). Цінності формування моральної стійкості майбутніх офіцерів у військових закладах вищої освіти. Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»), 10 (16), 580–593. [in Ukrainian]

Зязюн, І. (2009). Аксіологічні орієнтири сучасної культури. Взято з: https://lib.iitta.gov.ua/3509/1/%D0%B7%D1%8F%D0%B7%D1%8E%D0%BD4.pdf [in Ukrainian]

Камінська, Н. В. (2022). Сучасна парадигма конституційних цінностей та їх значення в умовах воєнного стану. Філософські та методологічні проблеми права, 2 (24). Взято з: https://doi.org/10.33270/02222402.86 [in Ukrainian]

Кобильченко, В. В., & Омельченко, І. М. (2022). Цінності як основні складники структури особистості дошкільника. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті. Міжнар. період. зб. наук. пр., 4, 684–688. [in Ukrainian]

Козаков, В. М. (2007). Соціально-ціннісні засади державного управління в Україні. Монографія. Київ: Вид-во НАДУ. [in Ukrainian]

Кравець, Ярема. (2011). Загадковий та незбагненний Вольтер. Київ: Інститут літератури імені Тараса Шевченка НАН України; Харків: Фоліо. [in Ukrainian]

Красновський, А. Л. (Ред.). (1940). Вибрані педагогічні твори: у трьох томах. Т.1. Велика дидактика. Київ: Радянська школа. [in Ukrainian]

Кремень, В. Г. (2023). Філософія людиноцентризму в системі сучасних цінностей: Доповідь на церемонії присвоєння титулу доктора Honoris Сausa в Академії спеціальної педагогіки імені Марії Гжегожевської (м. Варшава, Польща), 24 травня 2023 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 5 (1), 1–6. Взято з: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5126 [in Ukrainian]

Кубійович, В. (Ред.). (1955). Ушинський Костянтин. Енциклопедія українознавства: Словникова частина: [в 11 т.]. Париж–Нью-Йорк: Молоде життя. [in Ukrainian]

Левенець, Ю. (Ред.). (2011). М. Дідро Дені. Політична енциклопедія. Київ: Парламентське видавництво. [in Ukrainian]

Огнев’юк, В. (Ред.). (2012). Освітологія: витоки наукового напряму. Монографія. Київ: ВП «Едельвейс». [in Ukrainian]

Пірен, М. І. (2015). Європейські цінності – важливий чинник ефективної співпраці україно-ромунського траскордонного співробітництва в галузі соціально-економічного розвитку прикордонних місцевих громад. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України, 6, 42–45. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sepspu_2015_6_11. [in Ukrainian]

Практична філософія і Нова українська школа: збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції, 16 травня 2019 р., м. Київ. (2019). Київ: НАПН України, Інститут педагогіки НАПН України. Взято з: https://core.ac.uk/download/pdf/211003343.pdf [in Ukrainian]

Рехліцька, А. Є. (2008). Цінності спілкування як основа розвитку особистісних якостей учасників дитячих хореографічних колективів. Педагогічні науки, 47, 215–218. [in Ukrainian]

Русо, Ж.-Ж. (2019). Вибрані трактати. (Пер.: О. Йосипенко, С. Йосипенко, О. Хома). Харків: Фоліо. [in Ukrainian]

Сердюк, Л. З., & Дубчак, Г. М. (2019). Ціннісно-орієнтаційна єдність як фактор психологічної сумісності подружжя. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка, ІХ (12), 268–277. [in Ukrainian]

Сисоєва, С. (1999-2000-2001). Педагогічні технології і професійний розвиток особистості. Naukowe. Pedagogika 8–9–10, 741–754. Взято з: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Naukowe_Pedagogika/Prace_Naukowe_Pedagogika-r1999_2000_2001-t8_9_10/Prace_Naukowe_Pedagogika-r1999_2000_2001-t8_9_10-s741-754/Prace_Naukowe_Pedagogika-r1999_2000_2001-t8_9_10-s741-754.pdf [in Ukrainian]

Сухомлинська, О. В., & Березівська, Л. Д. (2019). Антологія текстів з реформування освіти в Україні: програми, концепції, проекти. Хрестоматія. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ». [in Ukrainian]

Тофтул, М. Г. (2014). Сковорода Григорій Савич. Сучасний словник з етики. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. [in Ukrainian]

Чернуха, Н. М. (2013). Напрями освітологічної підготовки: соціологія освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 1–2, 19–24. Взято з: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5053/7/N_Chernukha_NPOTP_1-2_GI.pdf [in Ukrainian]

Grossman, M. (1926). The philosophy of Helvetius. NY. [in English]

Pestalozzis, J. H. (1902). Ausgewählte Werke. Beyer & Söhne Langensalza. [in German]

Published
2023-11-07
How to Cite
Kostenko, D. (2023). Valuable Guidelines for the Formation and Development of Personality Hardiness. Pedagogical Discourse, (34), 48-55. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2023.34.07