The Use of Bandura in Modern Art Projects: Revival of Traditions in the Modern World

Keywords: bandura, bandura art of Ukraine, kobzarism, simulacrum, socio and cultural questions, art project, folk choreography

Abstract

The article analyzes the historical and socio and political conditions of the emergence and development of bandura art in Ukraine, characterizes the main principles of the academicization of bandura performance, which began at the beginning of the 20th century and is connected with the activities of an outstanding Ukrainian figure, composer, writer, engineer, kobzar and designer of bandura Hnat Khotkevych and his followers. The review of the process of bringing the bandura art beyond the boundaries of the authentic Kobzar tradition, the introduction of the professionalization of bandura performance at various levels of education, the improvement of the bandura design, which had a significant impact on the change in the historical and social functions of this instrument at the turn of the 20th and 21st centuries, is carried out, the consequences of the Soviet intervention in the development of Ukrainian culture and the process of replacing the authentic content of bandura performance with a pseudo-bandura performance, which in modern studies has received the definition of a simulacrum of bandura art, are analyzed. The research examines the use of the bandura in artistic projects in the 21st century, which involves the application of knowledge about the methods of sounding the instrument, working with a microphone, stage image, choosing a location for a performance, public relations, promotion, etc. It is noted that bandura is used in related art forms, such as choreography, which promotes a deep emotional connection between a sound and movement, and in theatrical performances, where bandura becomes an important element of scenography and dramaturgy. The important idea of this article is that despite the long-term oppression and extermination of kobzarism by the Soviet government, its attempt to distort the deep essence of bandura art in Ukraine, it survived and regained both its authentic beauty and acquired other various artistic forms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Galyna Buchkivska, Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy

Dean of the Humanitarian Faculty, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

Serhii Kachurynets, Khmelnytskyi Regional Philharmonic

– the Chief Choreographer of the Academic Song and Dance Ensemble  «Cossacks of Podillia» and Artistic Director of the Children’s Studio «Cossacks of Podillia»

Liutsiia Tsyhaniuk, Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy

Assistant Professor of the Department of Musicology, Instrumental Training and Methods of Music Education, Doctor of Philosophy

References

Бойко, О. Ю. (2013). Бандура як засіб національного виховання української молоді (історичний аспект). Педагогіка та психологія, 44, 118–125. Взято з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2013_44_15 [in Ukrainian].

Бодріяр, Ж. (2004). Симулякри і симуляція. Київ: Основи. Взято з: https://shron1.chtyvo.org.ua/Jean_Baudrillard/Symuliakry_i_symuliatsiia.pdf [in Ukrainian].

Данильян, О., & Дзьобань, О. (2016). «Симулякр»: концептуалізація феномена у постнеокласичній філософії. Інформація і право, 2, 66–76. Взято з: http://ippi.org.ua/sites/default/files/9_0.pdf [in Ukrainian].

Дутчак, В. (2019). Бандурне мистецтво сучасності у процесах міжкультурних комунікацій, Культурні та мистецькі студії ХХІ століття: науково-практичне партнерство. Матеріали міжнародного симпозіуму (с. 153–155). Київ: НАКККіМ. [in Ukrainian].

Дутчак, В., & Карась, Г. (2023) Естрадні виміри сучасного бандурного мистецтва. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку, 44, 110–117. [in Ukrainian].

Лісняк, І. М. (2019 а). Академічне бандурне мистецтво України кінця XX – початку XXI століття. Монографія. (с. 179–197). Київ : ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України [in Ukrainian].

Лісняк, І. (2019 b). Нові елементи у творчості українських бандуристів початку XXI століття. Українська музична культура: глобалізаційні виклики і національні реалії. (с. 187). Київ: ІМФЕ [in Ukrainian].

Лісняк, І. (2006). Твори для бандури сучасних українських композиторів (жанрово-стильові аспекти), Бандурне мистецтво ХХІ століття: тенденції та перспективи розвитку. Матеріали ІІ Міжнародної наук.-практ. конф. (с. 101–104). Київ: ДАКККіМ. [in Ukrainian].

Морозевич, Н. В. (2003). Бандурне мистецтво як культурне надбання сьогодення. (Автореф. дис. канд.. мистецтвознавства). Одеса. [in Ukrainian].

Созанська, О.-К. (2023). Симулякр бандури в історичних реаліях становлення української незалежності. Українська музика, 1 (44), 65–72. Взято з: https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-1-44-7 [in Ukrainian].

Хоткевич, Г. М. (2002). Музичні інструменти українського народу. Харків: Репринт. [in Ukrainian].

Хоткевич, Г. (2004). Підручник гри на бандурі. Харків: Глас. [in Ukrainian].

Published
2024-03-12
How to Cite
Buchkivska, G., Kachurynets, S., & Tsyhaniuk, L. (2024). The Use of Bandura in Modern Art Projects: Revival of Traditions in the Modern World. Pedagogical Discourse, (35), 7-13. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/1198