Formation of Pedagogical Skills of Future Teachers of Physical Culture in Classes on Sports Games

Keywords: pedagogical skills, future teacher, physical education, sports games

Abstract

The article explores the theoretical foundations of the formation of pedagogical skills of future physical education teachers. The aim is to reveal the content of the formation of pedagogical skills of future physical education teachers in sports games classes at the Khmelnytsky Humanitarian and Pedagogical Academy (KHPA). To solve the tasks set, we used general scientific and special research methods: theoretical analysis of educational and scientific literature; observation method; comparative method; comparative method; problem-oriented method. Results. It was established that the current model of the formation of pedagogical skills of future physical education teachers at the KhPA is focused on ensuring the comprehensive development of specialists, where theoretical knowledge is combined with practical skills and abilities, and the educational process is aimed at the formation of competencies that ensure the competitiveness of graduates in the labor market. The formation of theoretical knowledge and professional competencies of future physical education teachers at KhGPA occurs through the study of educational blocks in the following disciplines: pedagogy, psychology, morphofunctional and metabolic foundations of physical education, theory and methodology of physical education, inclusive physical education of schoolchildren. The relationship between theoretical and practical training of future physical education teachers at KhGPA is carried out in practical classes by conducting part of the class. In the formation of pedagogical skills of future physical education teachers, a significant place is given to the practical component, which provides for seven types of practice. Sports games classes most effectively allow developing the necessary professional skills, because it is in sports games classes that situations most often arise that require prompt, professional and correct intervention by the teacher. Sports and outdoor games for schoolchildren are an integral part of the educational process, therefore, an important place in the training of future physical education teachers is given to the formation of skills in organizing this type of activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oleksandr Mozolev, Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy

Professor of the Department of Tourism, Theory and Methods of Physical Culture and Valeology

Maryna Khmara, Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy

Lecturer of the Department of Tourism, Theory and Methods of Physical Culture and Valeology

References

Бермудес, Д. В., & Лоза, Т. О. (2017). Професійно-педагогічна діяльність учителів фізичної культури в загальноосвітніх навчальних закладах. Молодий вчений, 1, 40–44. [in Ukrainian].

Грибан, Г. П., Отрошко, О. В., Солодовник, О. В., Крук, А. З., Засік, Г. В., Пуздимір, М. І., & Гошко, А. М. (2022). Формування професійних компетентностей учителя фізичної культури у здобувачів з використанням здоров’язбережувальних технологій навчання. Науковий часопис Національного педагогчного університету імені М. П. Драгоманова, 6 (151), 46–51. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.6(151).09 [in Ukrainian].

Карасєвич, С. А. (2020). Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до застосування рухливих та спортивних ігор у професійній діяльності. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, 52, 124–131. doi: 10.31376/2410-0897-2023-2-52-124-131 [in Ukrainian].

Матвійчук, Т. Ф. (2015). Формування педагогічної майстерності майбутніх учителів фізичного виховання у процесі професійної підготовки. (Дис. … канд. пед. наук). Львів. [in Ukrainian].

Мельніков, В., Хмара, М., & Мозолев, О. (2024). Фітнес технології фізичного самовдосконалення студентів. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, 2 (1), 86–94. http://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.54. [in Ukrainian].

Мозолев, О. (2022). Інформаційно-комунікаційні технології в організації сучасного освітнього процесу з фізичного виховання. Scientific Collection «InterConf», 126, 211–214. [in Ukrainian].

Мозолев, О. (2022). Ефективні способи підтримки фізичної працездатності учнів під час дистанційного навчання. Педагогічний дискурс, 32, 45–55. doi:10.31475/ped.dys.2022.32.06 [in Ukrainian].

Мозолев, О. М. (2022). Організація фізичного виховання студентів педагогічних спеціальностей. Хмельницький: Видавець ФОП Цюпак А. А. [in Ukrainian].

Оксенюк, І. В., Ковальський, В. В., & Кашуба, А. А. (2019). Формування професійних компетентностей майбутніх вчителів фізичного виховання засобами спортивних ігор. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 12 (120), 89–92. doi: 10.31392/NPU-nc.series 15.2019.12(120)19.17 [in Ukrainian].

Павленко, В. О. (2017). Педагогічна майстерність вчителя фізичної культури в умовах реформування середньої освіти. Основи побудови тренувального процесу в циклічних видах спорту, 178–183. [in Ukrainian].

Прокопова, Л. І., Гученко, А. Б., Гвоздецька, С. В., & Рибалко, П. Ф. (2016). Формування професійної майстерності майбутнього вчителя фізичної культури. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, 137, 338–341. [in Ukrainian].

Проценко, А., Котова, О., Цибульська, В., Олійник, І., Cуханова, Г., Кирієнко, О., & Непша, О. (2023). Спортивні ігри як засіб професійно-прикладної фізичної підготовки здобувачів педагогічних закладів вищої освіти. Наукові інновації та передові технології, 5 (19), 581–591. [in Ukrainian].

Савченко, Н. С. (2024). Шляхи формування педагогічної майстерності у майбутніх учителів фізичної культури. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 214, 84–90. doi: 10.36550/2415-7988-2024-1-214-84-90 [in Ukrainian].

Стасенко, О. А. (2016). Формування педагогічної майстерності майбутніх учителів фізичної культури в процесі професійної підготовки. Педагогічні науки, LХХІІІ (2), 113–117. [in Ukrainian].

Солтик, О. (2022). Оновлення змісту професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури на засадах інтегративного підходу. Psychology Travelogs, 1, 98–116. [in Ukrainian].

Сороколіт, Н. (2022). Розвиток професійних компетентностей учителів фізичної культури в умовах Нової української школи. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 2 (58), 22–28. [in Ukrainian].

Хмара, М. А., & Мозолев, О. М. (2023). Інформаційно комунікативні технології як засіб мотивації молоді до занять фізичною культурою. Scientific Collection «InterConf», 156, 608–612. [in Ukrainian].

Хома, Т. В. (2021). Основи педагогічної майстерності. Опорні конспекти лекцій для студентів денної та заочної форм навчання спеціальності 014 «Середня освіта (фізична культура)», освітній ступінь «бакалавр». Ужгород: Поліграфцентр «Ліра». [in Ukrainian].

Шевченко, О. В., & Мельнік, А. О. (2024). Формування педагогічної майстерності майбутніх учителів фізичної культури засобами рухливих ігор. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 3K (176), 512–515. doi: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.3K(176).115 [in Ukrainian].

Backman, E., & Barker, D. M. (2020). Re-thinking pedagogical content knowledge for physical education teachers–implications for physical education teacher education. Physical education and sport pedagogy, 25 (5), 451–463. doi: 10.1080/17408989.2020.1734554 [in English].

Ivanii, I., Vertel, A., Zlenko, N., Butenko, V., & Biler, S. (2020). Competence and Professional Skills in Training Future Specialists in the Field of Physical Education and Sports. Propósitos y Representaciones, 8 (SPE2), e690. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE2.690 [in English].

Levkulych, V., Chervona, L., Iehupov, M., & Mozolev, O. (2022). Communicative resources of socio-economic development and pedagogical activity in the context of globalization challenges. SHS Web of Conferences 141, 03012 (2022) MTDE 2022. https://doi.org/10.1051/shsconf/202214103012 [in English].

Mozolev, О., Khmara, М., Yashchuk, І., Kravchuk, L., Matviichuk, V., Kalenskyi, A., Miroshnichenko, V, & Halus, O. (2020). The Influence of Value-oriented Teaching upon Vital Competences Formation of 7-9 Years Old Pupils during Physical Education Lessons. Universal Journal of Educational Research, 8 (6), 2352–2358. DOI:10.13189/ujer.2020.080619 [in English].

Mozolev, O., & Khmara, M. (2019). Comparative Analysis of the Effectiveness of the Polish and Ukrainian Basic Training Programs for Physical Education of Primary School Students. Pedagogical Discourse, 27, 7–17. doi:10.31475/ped.dys.2019.27.01 [in English].

Prystupa, Y., Muzyka, F., Kryshtanovych, S., Matviiv, V., & Ilkiv, O. (2022). The main pedagogical aspects of the formation of professional competence of students of physical culture. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15 (34), e16974. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.16974 [in English].

Soltyk, O., Bazylchuk, O., Dutchak, Y., Khimich, V., & Dobrovitska, O. (2022). Formation of professional skills of future teachers of physical culture. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 14 (1), 406–425. [in English].

Published
2024-09-17
How to Cite
Mozolev, O., & Khmara, M. (2024). Formation of Pedagogical Skills of Future Teachers of Physical Culture in Classes on Sports Games. Pedagogical Discourse, (36), 7-14. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/1220