Organizational and Pedagogical Conditions and Structural and Functional Model of Forming the Corporate Culture of Future Officers of the Armed Forces of Ukraine Using Pedagogical Technologies

Keywords: organizational and pedagogical conditions, structural and functional model, corporate culture, future officers, Armed Forces of Ukraine, pedagogical technologies

Abstract

The article focuses on the relevance of using pedagogical technologies in the field of education, in particular in the educational process of higher military educational institutions through the prism of forming the corporate culture of future officers of the Armed Forces of Ukraine. In accordance with the set goal (identification and justification of the essence of organizational and pedagogical conditions and structural and functional model of forming the corporate culture of future officers of the Armed Forces of Ukraine), a conceptual analysis of the categories «organizational and pedagogical conditions», «structural and functional model» is carried out. The essence of the definition «organizational and pedagogical conditions of forming the corporate culture of future officers of the Armed Forces of Ukraine by means of pedagogical technologies» is generalized. A number of dissertation studies, monographic publications, publications in scientific professional publications of researchers on the problem of determining organizational and pedagogical conditions in the educational process of higher military educational institutions were analyzed, the most effective organizational and pedagogical conditions for improving the quality of forming the corporate culture of future officers of the Armed Forces of Ukraine by means of pedagogical technologies were identified. Based on the analysis of regulatory documents in the field of military education, it was proven that the content of organizational and pedagogical conditions for forming the corporate culture of future officers of the Armed Forces of Ukraine by means of pedagogical technologies requires substantiation and detailed analysis. In order to identify the most effective pedagogical conditions for forming the corporate culture of future officers of the Armed Forces of Ukraine, an expert survey was conducted. A structural and functional model of forming the corporate culture of future officers of the Armed Forces of Ukraine, which consists of five blocks, was developed and substantiated. The essence, structure and goals of each block were revealed. It is concluded that the implementation of a structural and functional model of forming the corporate culture of future officers of the Armed Forces of Ukraine by means of pedagogical technologies in compliance with organizational and pedagogical conditions will allow to improve the quality of forming the corporate culture of future officers of the Armed Forces of Ukraine by means of pedagogical technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Volodymyr Seliuk, Kruty Heroes Military Institute of Telecommunications and Information Technology

Assistant Professor of the Department of Combined Military Disciplines of Kruty Heroes Military Institute of Telecommunications and Information Technology

References

Бойко, О. В. (2005). Формування готовності до управлінської діяльності у майбутніх магістрів військово-соціального управління. (Дис. … канд. пед. наук). Київ. [in Ukrainian]

Бровко, К. А. (2020a). Формування корпоративної культури студентів у освітньому середовищі університету. (Дис. д-ра філософії). Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ. [in Ukrainian]

Буцик, І. М. (2019). Обґрунтування організаційно-педагогічних умов формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців агроінженерії (на прикладі вивчення сільськогосподарських машин). Освітній простір України, 15, 73–80. [in Ukrainian]

Вітер, С. А. (2013). Модель формування економічної компетентності молодших спеціалістів у процесі фахової підготовки. Педагогічна освіта: теорія і практика, 14, 219–224. [in Ukrainian]

Гладкова, В. М. (2007). Основи акмеології. Львів: Новий Світ. [in Ukrainian]

Гончаренко, С. (1997). Український педагогічний словник. Київ. [in Ukrainian]

Єжова, О. О. (2014). Сутність організаційно-педагогічних умов педагогічного процесу. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Сер.: Психолого-педагогічні науки, 3, 39–43. [in Ukrainian]

Захарчишин, Ю. М. (2011). Педагогічні умови підготовки офіцерів Збройних Сил України до соціокультурної діяльності в миротворчих місіях. (Автореф. дис. канд. пед. наук.). Житомирський державний університет імені Івана Франка. Житомир. [in Ukrainian]

Ільчишин, Я. В. (2018). Організаційно-педагогічні умови виховання професійного обов’язку майбутніх фахівців цивільного захисту. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця. [in Ukrainian]

Керницький, О. М. (2005). Методика формування психологічної готовності курсантів-льотчиків до льотної діяльності. (Автореф. дис. … канд. пед. наук). Харків. [in Ukrainian]

Литвин, А. В. (2014). Методологічні засади поняття «педагогічні умови»: на допомогу здобувачам наукового ступеня. Львів: СПОЛОМ. [in Ukrainian]

Маковський, О. К. (2002). Формування лідерських якостей майбутніх офіцерів. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Національна академія Прикордонних військ України ім. Богдана Хмельницького. Хмельницький. [in Ukrainian]

Міршук, О. Є. (2014). Теоретичне обґрунтування технології формування педагогічної компетентності магістрів військово-соціального управління в процесі професійної підготовки. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, 45, 87–94. [in Ukrainian]

Подтергера, Є. М. (2005). Визначення організаційно-педагогічних умов професійної підготовки офіцерів запасу. Наука і освіта, 7–8, 135–173. [in Ukrainian]

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 253 «Військове управління (за видами збройних сил)» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. (2018). Наказ МОН України № 1168 від 29.10.2018 р. Взято з https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/2022/Standarty.Vyshchoyi.Osvity/Zatverdzheni.Standarty/01/31/253-Viysk.upr-bak.31.01.22.pdf [in Ukrainian]

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 255 «Озброєння та військова техніка» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. (2018). Наказ МОН України № 1341 від 05.12.2018 р. Взято з https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/2022/Standarty.Vyshchoyi.Osvity/Zatverdzheni.Standarty/01/31/255-Ozbr.ta.viysk.tekhn-bak.31.01.22.pdf [in Ukrainian]

Стаднійчук, І. П. (2017). Формування технічної компетентності техніків-механіків у процесі професійної підготовки в аграрних коледжах. (Дис. … канд. пед. наук). Київ. [in Ukrainian]

Хлипавка, Г. Г. (2018). Педагогічні умови формування соціальної компетентності майбутніх офіцерів служби цивільного захисту України в процесі професійної підготовки. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Сер.: Педагогіка та психологія, 1 (7), 124–129. [in Ukrainian]

Ходань, О. Л. (2010). Формування корпоративної культури майбутніх офіцерів у процесі педагогічного спілкування. (Дис. канд. пед. наук). Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. Хмельницький. [in Ukrainian]

Published
2024-09-27
How to Cite
Seliuk, V. (2024). Organizational and Pedagogical Conditions and Structural and Functional Model of Forming the Corporate Culture of Future Officers of the Armed Forces of Ukraine Using Pedagogical Technologies. Pedagogical Discourse, (36), 20-27. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/1222