Activation of Neurogenesis as a Prerequisite for Intensifying the Process of Learning Foreign Languages in a Non-Linguistic Environment
Abstract
The article examines the problem of activation of neurogenesis as a prerequisite for the intensification of the process of learning foreign languages in a non-linguistic environment. The foundation of the research was neurogenesis phenomenon as a multi-stage process of the formation of new nerve cells and associative relationships between them in the central nervous system, namely in the neocortex, which is considered to be its adaptive function. The conducted research made it possible to come to the following conclusions: 1) neurogenesis in the neocortex is such a psychophysiological phenomenon that ensures the mental development of a person in general sense and mastering a foreign language in particular; 2) neurogenesis in the preschool-age children is the most active process due to the presence of the largest number of genetically derived neurons. In the process of their activation and unification, as a result of the plasticity of the neurostructures of the cerebral cortex, the rapid development of children and the possibility of their successful learning a foreign language take place. But it occurs under the condition that training is carried out on the basis of mastering an interesting activity for the children conducted in a foreign language; 3) activation of neurogenesis in children of different age groups: of primary school age is achieved on the basis of intuitive mastering of linguistic phenomena in the process of topical speaking in a foreign language; of middle and high school age is achieved on the basis of conscious mastering linguistic phenomena in the process of movement gaming and the formation of a foreign language dynamic stereotype; 4) the activation of neurogenesis in students is achieved on the basis of their integrated mastering a professional subject and a foreign language as a means of learning it. Intensification of brain activity is provided by the formation of neural connections between different content units; and the availability of such activities for the majority of students is provided by the didactic stages of the integrated learning process; linguistic-conceptual, subject-speech and subject-activity.
Downloads
References
Боднар, С. В. (2015). Інтегроване навчання професійної та іншомовної мовної діяльності. The Unity of Science, 10 (2), 16–20. [in Ukrainian]
Василенко, Д. А. (1998). Роль динамічних та стаціонарних компонентів моторної команди у формуванні рівно важного стану при найпростіших цілеспрямованих рухах. Нейрофізіологія, 6 (30), 508–511. [in Ukrainian]
Дегтяренко, Т. В., & Ковиліна, В. Г. (2011). Психофізіологія раннього онтогенезу. Одеса: ПНПУ ім. К. Д. Ушинського. [in Ukrainian]
Дегтяренко-Мельник, Т. В., & Бринза, І. В. (2023). Психофізіологія. Одеса: ПНПУ ім. К.Д. Ушинського. [in Ukrainian]
Дойдж, Н. (2020). Самовідновлення мозку. Київ: Наш формат. [in Ukrainian]
Йолтухівський, М. В. (1998). Латеральний гіпоталамус і префронтальна кора в організації довільних рухів. Вінниця-Київ: ЦНІТ ВДМУ. [in Ukrainian]
Мартинова, Р. Ю. (2002). Системно-комунікативний спосіб навчання іноземних мов. Укр. Патент. № 48831. [in Ukrainian]
Мартинова, Р. Ю. (2016). Педагогічні основи інтегрованого навчання освітньої та іншомовної мовної діяльності студентів немовних спеціальностей. (Монографія). Одеса: «Освіта України». [in Ukrainian]
Мартинова, Р. Ю. (2017). Психологічні основи інтегрованого навчання освітньої та іншомовної мовної діяльності студентів немовних спеціальностей. (Монографія). Одеса: «Освіта України». [in Ukrainian]
Попель, О. В. (2015). Методика навчання майбутніх інженерів англомовної презентації технічного обладнання. (Автореф. дис. … канд. пед. наук). Одеса: ПНПУ ім. К. Д. Ушинського». [in Ukrainian]
Самоненко, Н. В. (2021). Навчання майбутніх судноводіїв ведення ділового листування англійською мовою. (Дис…. канд. пед. наук). Одеса: ПНПУ ім. К.Д.Ушинського. [in Ukrainian]
Скляренко, Н. К., Онищенко, Е. И., & Захарова, C. Л. (1988). Обучение речевой деятельности на английском языке в школе. Киев: Радянська школа. [in russian]
Скляренко, Н. К. (1999). Сучасні вимоги до вправ для формування іншомовних мовленнєвих навичок та вмінь. Іноземні мови, 3, 3–7. [in Ukrainian]
Тарнопольський, О. Б., & Кабанова, М. Р. (2019). Методика викладання іноземних мов та їх аспектів у вищій школі. Дніпро: Університет. [in Ukrainian]
Фрумкіна, А. Л. (2023). Інтегроване навчання учнів початкової школи освітньої та англомовної мовленнєвої діяльності. Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського, 4 (141), 20–25. [in Ukrainian]
Ackeren, M., Casasanto, D., Bekkering, H., Hagoort, P., & Rueschemeyer, S. (2012). Pragmatics in action: indirect requests engage theory of mind areas and the cortical motor network. J. Cogn Neurosci, 24 (11), 2237–2247. [in English]
Asher, J. J. (1984). Language by command. In Context, 6, 35–37. [in English]
Dehtiarenko-Melnik T. V., Brynza, I. V., & Yahotin, R. S. (2024). Psychomotorics & Individuality. (Monograph). Sherman Oaks, California: GS Publishing Services. [in English]
Kandel, E., Koester J., Mack S., & Siegelbaum, S. (2021). Principles of Neural Science. Sixth Edition. USA: McGraw-Hill Education. [in English]
Kempermann, G., Gage, F., Aigner, L., Song, H., Curtis, M., & Thuret, S. (2018). Human adult neurogenesis: Evidence and remaining questions. Cell Stem Cell, 23, 25–30. [in English]
Kostyuk, P. G., Krishtal, O. A., & Pidoplichko, V. I. (1975). Effect of internal fluoride and phosphate on membrane currents during intracellular dialysis of nerve cells. Nature, 257 (2), 691–693. [in English]
Leontiev, A. N. (2005). Thinking and Speech. Journal of East European Psychology, 43 (5), 65–81. [in English]
Luria, A. R. (1982). Language and Cognition. New York: John Wiley. [in English]
Palmer, H. (1923). The Oral Method of Teaching Languages. A monograph on conversational methods together with a full description and numerous examples of 50 appropriate forms of work. Cambridge. [in English]
Rizzolatti, G., Craighero, L., & Fadiga, L. (2002). The mirror system in humans. Mirror neurons and the evolution of brain and language / edited by Maxim I. Stamenov, Vittorio Gallese. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. Р. 37–62. [in English]
Žinkin, N. I., Blochina, L. P., & Potapova, R. K. (1975). Über die Wahrnehmung der gesprochenen Sprache Linguistics. Mouton de Gruyter (Germany), 15 (148), 45–60. [in German]
Copyright (c) 2024 Pedagogical Discourse

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.