Peculiarities of Communicative Competence Formation of Future Physical Education Specialists
Abstract
The article is devoted to the study of the formation of communicative competence of future specialists in physical education and sports, which is an important aspect of their professional training. The purpose of the article is to study the peculiarities of forming the communicative competence of future specialists in physical education and sports. Since effective communication is an integral part of pedagogical, coaching and organisational activities, especially in the context of the dynamic development of physical education, the need to develop communication skills is becoming particularly relevant. The study emphasises that a high level of communication competence requires not only knowledge of teaching and training methods, but also the possession of interpersonal skills that ensure effective interaction, motivation and psychological support for the participants in the process. The article pays special attention to the peculiarities of forming communicative competence in future specialists in physical education and sports. Given the specifics of this profession, the need to integrate theoretical knowledge with practical experience, as well as the importance of adapting to the changing conditions of the training process, communication becomes an important tool for forming effective interaction with different groups - students, athletes, colleagues etc. It is noted that the ability to develop empathy, leadership skills, stress resistance and self-confidence directly affects the effectiveness of communication in the sports environment. The research methods include analysis of scientific sources, comparison and synthesis of the data obtained, which allows to assess the role of communication competence in the professional activities of specialists. It is noted that modern teaching methods, such as role-playing games and situational modelling, play an important role in the development of these skills. In particular, the study demonstrates that the use of interactive methods contributes not only to the development of theoretical knowledge but also to the effective formation of communication skills. It is stated that the study of the peculiarities of the formation of communicative competence is important for improving the effectiveness of professional training of future specialists in physical education and sports, as it directly affects the quality of their activities in sports practice. The article substantiates the need for an integrated approach that combines theoretical knowledge with real practical situations to ensure a high level of communication competence in future coaches and teachers.
Downloads
References
Андросова, В. І. (2024). Підготовка спортсменів до змагань у командних видах спорту: психологічні аспекти. Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання спорту і здоров’я людини, 174–175. [in Ukrainian]
Внукова, О. М. (2016). Формування комунікативної майстерності майбутніх інженерів-педагогів. Virtus, 6, 109‒1131. [in Ukrainian]
Грибан, Г. П., Мичка, І. В., Гарлінська, А. М., Солодовник, О. В., Чайка, Ю. Ю., Пилипчук, П. Б., & Денисовець, А. П. (2022). Формування комунікативної компетентності в майбутніх учителів фізичної культури під час освітнього процесу. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 4 (149), 43–46. [in Ukrainian]
Карпець, Л., & Бейлін, М. (2018). Феноменологія невербального спілкування як репрезентація спортивної діяльності. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2 (64), 36–40. [in Ukrainian]
Крижановська, З. Ю., & Мітлош, А. В. (2021). Психологічні аспекти командної комунікації спортсменів-баскетболістів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія», 12, 96–100. [in Ukrainian]
Лахтадир, О. В. (2017). Психологічні особливості розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту. (Дис. канд. наук). Київ, 2017. [in Ukrainian]
Лахтадир, О. В., Гаврилова, Н. Г., & Євдокимова, Л. Г. (2018). Аналіз рівня сформованості комунікативної компетентності у майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту. Молодий вчений, 4.3 (56.3), 50–54. [in Ukrainian]
Лахтадир, О. В., Поляничко, О., Єретик, А., Коротя, В., & Совгіря, Т. (2021). Рівні сформованості комунікативної компетентності майбутнього фахівця фізичної культури і спорту. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, 5 (136), 62‒67. [in Ukrainian]
Мамич, М. В. (2020). Нове дослідження у сфері комунікативної лінгвістики (Рецензія на монографію Т. Осіпової «Невербальна комунікація та своєрідність її омовлення в українському дискурсі»). Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації, 257‒258. [in Ukrainian]
Перепелиця, А., Фокіна, Є., & Ковальчук, В. (2022). Мотивація як фактор впливу в спортивній діяльності. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 4, 89–94. [in Ukrainian]
Пивовар, А. О. (2024). Стиль спілкування тренера як фактор успішності спортивної команди. Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання спорту і здоров’я людини. Матеріали VIІ Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю (с. 174–175). Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка. [in Ukrainian]
Стеценко, О. М. (2016). Комунікативна компетентність як складова професійної підготовки фахівців у системі вищої освіти. Взято з https://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/2187/комунікативна%20компетентність.pdf [in Ukrainian]
Товстоног, О. Ф., & Науменко, В. С. (2010). Особливості побудови та індивідуалізації підготовки спортсменів на різних етапах багаторічної підготовки. Молода спортивна наука України, 1, 317–321. [in Ukrainian]
Hryban, H. (2023). Professional and communicative сompetence as one of the requirements for the formation of a modern coach’s personality. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 15. Scientific and Pedagogical Problems of Physical Education (Physical Education and Sports), 3 (162), 107–113. [in English]
Copyright (c) 2024 Pedagogical Discourse

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.