Pedagogical Conditions for the Formation of Information and Communication Competence in Future Teachers of Music

Keywords: pedagogical conditions, information and communication competence, future music teachers, digital technologies, interdisciplinary integration, professional training, communication skills, educational environment

Abstract

The advent of information and communication technologies has had a profound impact on the field of education, particularly in the domain of arts education. For those aspiring to become music educators, the ability to engage effectively with information and communication technologies is paramount. This is because such competencies enhance interaction in the educational process, support innovative teaching methods, and enrich artistic-pedagogical activities. This competence is vital for integrating digital tools into music education, improving learning experiences, and achieving various educational goals. The relevance of this issue is highlighted by several factors. The evolution of educational standards necessitates that prospective educators possess the capacity to utilize information and communication technologies, as delineated by frameworks such as the New Ukrainian School and the European Qualifications Framework. Furthermore, the integration of advanced technologies in music pedagogy is being encouraged by the advent of digitalization, thus fostering creativity and enhancing teaching methods. The evolving role of teachers now requires them to function as facilitators and mentors, which demands high digital literacy and communication skills, especially in online environments (Varnavska, L., Viktorova, M., & Rymar, L. (2021), 4-7). The global challenges posed by the ongoing pandemic and the ongoing war in Ukraine have served to underscore the necessity for distance and blended learning models, particularly in the domain of arts education where interactivity and audiovisual content are imperative. It is therefore timely and crucial to explore the pedagogical conditions for developing information and communication competence in future music educators, with a view to improving arts education and preparing competitive professionals. This article investigates the pedagogical conditions for developing information and communication competence in future music educators. The paper establishes and describes in detail the key pedagogical conditions for the formation of information and communication competence of future music teachers. These conditions include the development of the motivational and value sphere of future music teachers, the integration of music-pedagogical and information and communication training, interdisciplinary training and self-development of digital literacy of future music teachers aimed at self-development of the individual. The implementation of these conditions has been shown to assist in the cultivation of students' technical and creative skills, while concurrently promoting critical thinking and problem-solving abilities. The article presents a comprehensive approach to teacher training, emphasizing motivation, teacher preparedness, and the integration of information and communication technologies. In the context of ongoing digital transformation in education, it is imperative that music educators possess the competencies to navigate this evolving landscape. This research offers valuable insights for educators, policymakers, and researchers working to improve arts education in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gege Zhang, West Ukrainian National University

Postgraduate Student

References

Бусел, В. Т. (2005). Великий тлумачний словник сучасної української мови. ВТФ «Перун». [in Ukrainian]

Варнавська, Л. І. (2013). Формування готовності студентів до використання комп'ютерних технологій на уроках музики. Педагогіка вищої та середньої школи, 38, 11–15. [in Ukrainian]

Гаврилова, Л. Г. (2015). Принципи формування професійної компетентності майбутніх учителів музики за допомогою мультимедійних технологій. Information Technologies and Learning Tools, 46, 45‒55. [in Ukrainian]

Голубова, Г. (2012). Педагогічні умови розвитку обдарованості студентів. Електронний ресурс. [in Ukrainian]

Гуревич, Р. С., Кадемія, М. Ю., & Козяр, М. М. (2012). Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті майбутніх фахівців. Львів: ЛДУ БЖД. [in Ukrainian]

Дурманенко, О. (2012). Теоретичний аналіз поняття «педагогічні умови» в контексті моніторингу виховної роботи у вищому навчальному закладі. Молодь і ринок, 7, 135–138. [in Ukrainian]

Жалдак, М. І. (2006). Система підготовки вчителя до використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі. Інститут педагогіки АПН України. [in Ukrainian]

Кривоніс, О. Б. (2018). Умови формування професійних компетентностей майбутніх педагогів. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки», 9, 117‒122. [in Ukrainian]

Лапіна, М. Д. (2021). Формування мотиваційно-ціннісних компонентів професійної компетентності майбутніх соціальних працівників. Приазовський державний технічний університет, 135‒140. [in Ukrainian]

Лі, А. Л. (2019). Підготовка майбутніх учителів музики до музичного просвітництва старшокласників на засадах застосування інноваційних технологій. (Автореф. дис. канд. наук). Одеса. [in Ukrainian]

Манко, В. (2000). Дидактичні умови формування у студентів професійно-пізнавального інтересу до спеціальних дисциплін. Соціалізація особистості: зб. наук. праць Національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова, 2, 153–161. [in Ukrainian]

Онофрійчук, Л. М., & Сушкевич, Л. В. (2016). Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва до педагогічної практики в середніх навчальних закладах. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 46, 135–140. [in Ukrainian]

Стасюк, В. (2003). Педагогічні умови професійної підготовки майбутніх економістів у комплексі «школа – вищий заклад освіти». (Дис. канд. наук). Одеса. [in Ukrainian]

Хриков, Ю. М. (2011). Педагогічні умови в структурі наукового знання. Шлях освіти, 2, 11–15. [in Ukrainian]

Krychkivska, O., & Lysa, N. (2023). Remote platforms for developing the digital competence of future teachers. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk – Actual Questions of Humanities, 61 (4), 93–97. [in English]

Poiasok, T., & Bespartochna, O. (2019). Formation of communicative competence of a future music teacher in the conditions of the pedagogical college. Theory and Practice of Social Systems Management, 4, 15–26. [in English]

Varnavska, L., Viktorova, M., & Rymar, L. (2021). The use of online technologies in the process of training future music teachers. ScienceRise: Pedagogical Education, 6 (45), 4–7. [in English]

Published
2024-12-11
How to Cite
Zhang, G. (2024). Pedagogical Conditions for the Formation of Information and Communication Competence in Future Teachers of Music. Pedagogical Discourse, (36), 84-89. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/1243