Organisation of the Educational Process in Higher Art Education Institutions of Ukraine

Keywords: education, art education, fine arts education, artistic and pedagogical education, culture, higher art education institutions, students

Abstract

The article analyses the peculiarities of the development and organisation of the educational process in higher art education institutions of Ukraine at the turn of the XX-XXI centuries, taking into account the socio-political, cultural and historical, economic, material and technical, scientific factors that led to changes in the structure and content of the educational environment.

In the context of study of the theoretical issues of the problem of organization the educational process in higher art education institutions of Ukraine, we examined the essentials of the fundamental concepts of the study: education, art education, fine arts education, artistic and pedagogical education, culture.

It is determined that training of future specialists in higher education institutions should be provided by the implementation of a competence-based approach to professional activity. The development of a student's professionalism begins in the period of his/her studies at an educational institution, where the appropriate professional competences are formed. The effectiveness of the educational process depends on many of its components - establishing conditions for quality education, сreating motivation for personal development and self-improvement, use of various innovative technologies, etc.

     It was found out that the synthesis of education and culture into an educational and cultural holistic space is based on the principle of multiculturalism. The study of the history of arts, traditional crafts, customs  and peculiarities of the development of art education in historical and ethnographic territories contributes to a deeper understanding of the cultural heritage and its impact on the modern development of Ukraine. Therefore, it is important to organise the educational process in higher art education institutions in Ukraine on the basis of  understanding the cultural heritage and its impact on the modern development of society.

     Thus, the formation of professional competences of an art specialist involves the preparation of a competitive personality in the national and European labour market. Training of such specialists is based on the identity of the national art education system, with a view to the diversity of the spectrum of spiritual values. Improving the general and professional level is a practical tool for strengthening the culture of the nation through the poly-artistic education of an intellectual and creative personality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anna Bokshan, Transcarpathian Academy of Arts

Pro-Rector for Pedagogical Work

References

Антонович, Є. А. (2001). Змістовний підхід до вивчення традицій народного образотворчого мистецтва. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки, 33, 3–10. [in Ukrainian]

Бусел, В. Т. (уклад. і голов. ред). (2009). Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ-Ірпінь: ВТФ «Перун». [in Ukrainian]

Волощук, А. В. (2012). Система художньої освіти школярів у спадщині Золтана Басконія (1946–1989 рр.). (Дис. канд. наук). Київ. [in Ukrainian]

Галицька, М. М. (2013). Культура та Освіта: взаємозумовленість понять. Педагогічний процес: теорія і практика, 4, 28–33. [in Ukrainian]

Гончаренко, С. У. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь. [in Ukrainian]

Гуріч, З. В. (2017). Розвиток художньої освіти в початкових та середніх навчальних закладах Херсонської губернії (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). (Дис. канд. наук). Київ. [in Ukrainian]

Кадемія, М. Ю. & Кізім, С. С. (2017). Інформаційно-комунікаційні технології навчання: термінологічний словник. Вінниця: ФОП Тарнашинський О. В. [in Ukrainian]

Костенко, Л. Д. (2021). Теорія і практика розвитку позашкільної освіти в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). (Дис. д-ра наук). Кропивницький. [in Ukrainian]

Кремень, В. Г. (ред.). (2008). Енциклопедія освіти. Київ: Юрінком Інтер. [in Ukrainian]

Кремень В. Г. (ред.). (2021). Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Київ: КОНВІ ПРІНТ. [in Ukrainian]

Луговий, В. І. (1977). Управління освітою. Київ: УАДУ. [in Ukrainian]

Лупак, Н. М. & Водяний, Б. О. (2019). Мистецька освіта в Україні: комунікативний аспект. Педагогіка, 8 (25), 24–29. [in Ukrainian]

Лутай, В. С. (1996). Філософія сучасної освіти. Київ: Центр «Магістр – S» творчої спілки вчителів України. [in Ukrainian]

Пасічний, А. (упоряд.). (2007). Образотворче мистецтво: енциклопедичний ілюстрований словник-довідник. Київ: Факт. [in Ukrainian]

Паньок, Т. В. (2016). Розвиток вищої художньо-педагогічної освіти в Україні у ХХ столітті. Харків: «Оперативна поліграфія» ФОП Здоровий Я. А. [in Ukrainian]

Паньок, Т.В. (2017). Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх художників-педагогів у контексті розвитку вищої художньої освіти України (1917–1991 рр.). (Дис. д-ра наук). Київ. [in Ukrainian]

Попик, О. І. (2003). Розвиток художньої освіти на Поділлі в кінці ХІХ на початку ХХ століття. (Автореф. дис. канд. наук). Київ. [in Ukrainian]

Про вищу освіту. (Закон України) №1556-VII. (2014). Взято з https://ips.ligazakon.net/document/T141556?an=1430. [in Ukrainian]

Рудницька, О. (2000). Теоретичні засади сучасної мистецької освіти. Діалог культур. Україна у світовому контексті: художня освіта, 5, 3–12. [in Ukrainian]

Соловйов, Ю. І. (1999). Система підготовки вчителів початкової школи України (1991–1997). (Автореф. дис. канд. наук). Донецьк. [in Ukrainian]

Сотська, Г., & Шмельова, Т. (2016). Словник мистецьких термінів. Херсон: Видавництво «Стар». [in Ukrainian]

Яременко, В. В. & Сліпушко О. М. (2008). Новий тлумачний словник української мови (Т. 2: К –П; 926 стор.). Київ: Аконіт. [in Ukrainian]

Trier, Uri Peter. (2001). Definition and Selection of Competencies: Country Contribution Process. Neuchatel: University of Neuchatel. [in English]

Published
2024-12-16
How to Cite
Bokshan, A. (2024). Organisation of the Educational Process in Higher Art Education Institutions of Ukraine. Pedagogical Discourse, (36), 97-103. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2024.36.14