Interaction as a Pedagogical Category

  • Iryna Androshchuk Khmelnytskyi National University
Keywords: interaction, pedagogical interaction, the subjects of pedagogical process, interaction mechanisms

Abstract

The article analyzes the main approaches to the concepts of «interaction» and «pedagogical interaction». Based on generalization approaches in psychological and pedagogical literature of scholars, researchers, the essence of the notion «pedagogical interaction» is clarified, and the main features and deployment mechanisms of pedagogical interaction are found out. The emphasis is on the subjects of pedagogical interaction in the process of training of the future specialists. Attention is focused on the problems that arise during teaching interactions. The scheme proved that the implementation of professional training will be more effective in case of establishing of pedagogical  interaction between the subjects of the educational process in all its manifestations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iryna Androshchuk, Khmelnytskyi National University

Associate Professor of the Department of Theory and Methodology of Labor and Professional Education, Candidate of Pedagogical Sciences

References

Дьяченко М. Психологический словарь-справочник / М. Дьяченко, Л. Кандыбович.  М., 2001.  С. 54–55.

Заброцький М. М. Педагогічна взаємодія: екологічний вимір / М. М. Заброцький // Актуальні проблеми психології. Екологічна психологія : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К., 2006.  Т. 7, вип. 9. – С. 77–84.

Занина Л. Основы педагогического майстерства : учеб. пособие / Л. Занина, Н. Меньшикова. – Ростов н/Д, 2003.– С. 16–20.

Зимняя И. А. Педагогическая психология / И. А. Зимняя. – Ростов н/Д. : Феникс, 1997. – 453 с.

Ковальчук Л. Педагогічна взаємодія викладача і студентів під час використання нових інформаційних технологій навчання у процесі вивчення педагогічних дисциплін / Лариса Ковальчук // Вісник Львів. ун-ту. – 2005. – Вип. 19, ч. 2. – С. 17–25.

Коротаева Е. В. Педагогические взаимодействия и технологи / Е. В. Коротаева. – М. : Academia, 2007.  256 с.

Марченко О. Психолого-педагогічні аспекти взаємодії вчителя й учнів у спільній пошуково-пізнавальній діяльності в умовах особистісно-орієнтованого навчання / [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.slideshare.net/alexandermarchenko925/ss-15744300. – Дата доступу 15.03.2013.

Москаленко В. В. Соціальна психологія / В. В. Москаленко. – К. : Центр навчальної літератури, 2005. – 624 с.

Подберезський М. К. Характеристика особливостей педагогічної взаємодії / М. К. Подберезський // Вісник Дніпропетровського ун-ту ім. Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія».  2011. – № 2. – С. 31–36.
Published
2013-03-06
How to Cite
Androshchuk, I. (2013). Interaction as a Pedagogical Category. Pedagogical Discourse, (14), 15-19. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/404