Prospects of Using the Technology Critical Thinking Formation at the University Lectures

  • Maryna Artyushina SHEE «Vadym Hetman Kyiv National Economic University»
Keywords: critical thinking, technology of critical thinking formation, critical-analytical lecture

Abstract

The article is dedicated to the problem of necessity to update teaching technologies at the university. The possibility of using technology of critical thinking formation at the lectures is shown. The content of this technology, which consists of three phases is determined: call, reflection and introspection. The definition of the concept of a critical-analytical lecture is given. Its stages and tasks of each stage are revealed. The list of methods and techniques that can be used at different stages of the critical-analytical lecture is made. The problems and obstacles of implementation of technology of critical thinking formation at the lectures are shown. Students' comments about the effectiveness of this technology in real learning process are given.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maryna Artyushina, SHEE «Vadym Hetman Kyiv National Economic University»

Professor of the Department of Pedagogy and Psychology, Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Андреева О. И. Основы развития критического мышления студентов педагогического колледжа (материалы практических семинаров) / О. И. Андреева, А. И. Николаева, Т. С. Леснякова [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://culture.16mb.com/page/02/trkm.pdf.

Боно де Э. Шесть шляп мышления / Э. де Боно. – СПб. : Питер Паблишинг, 1997. – 256 с.

Буйских Т. М. Стратегии развития критического мышления через чтение и письмо в школе и вузе : пособ. / Т. М. Буйских, Н. Н. Бессонова, Н. П. Задорожная, Д. Файзалиев. – Душанбе, 2004. – 103 с.

Загашев И. О. Критическое мышление: технология развития / И. О. Загашев, С. И. Заир-Бек. – СПб. : Альянс «Дельта», 2003. – 284 с.

Заир-Бек С. И. Развитие критического мышления на уроке : пособие для учителей общеобразоват. учреждений / С. И. Заир-Бек, И. В. Муштавинская. – [2-е изд., дораб.]. – М. : Просвещение, 2011. – 223 с.

Красинская Л. Ф. Учимся учить по-новому, или о неиспользованных возможностях лекции / Л. Ф. Красинская // Высшее образование в России. 2011. – № 2. – С. 98–103.

Мурюкина Е. В. Развитие критического мышления студентов педагогического вуза в рамках специализации «Медиаобразование» : учеб. пособ. для вузов / Е. В. Мурюкина, И. В. Челышева ; отв. ред. А. В. Федоров. – Таганрог : Изд-во Кучма, 2007. – 162 с.

Основы критического мышления (междисциплинарная программа) / сост. Дж. Л. Стил, К. С. Мередит, Ч. Темпл, С. Уолтер. – Нью-Йорк : Ин-т «Открытое общество», 1997.

Темпл Ч. Критическое мышление – углубленная методика / Ч. Темпл, Дж. Л. Стил, К. С. Мередит. – М. : Изд-во Ин-та «Открытое общество», 1998. – 368 с.

ЮНЕСКО. Всемирная конференция по высшему образованию (1998 ; Париж). На пути к «Повестке дня на ХХІ век» в области высшего образования : Проблемы и задачи грядущего ХХІ века в свете региональных конференций : Раб. док. − Париж : ЮНЕСКО, 1998. – 19 с.
Published
2013-02-13
How to Cite
Artyushina, M. (2013). Prospects of Using the Technology Critical Thinking Formation at the University Lectures. Pedagogical Discourse, (14), 25-29. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/406