Formation of Research Schools of Higher Educational Establishments: the Second Half of the XIXth – Beginning of the XXth Century

  • Valentyna Benera Taras Shevchenko Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Institute
Keywords: higher educational establishments, scientific school, pedagogical personalities, scientific traditions, actualization of historical experience

Abstract

The article reveals the peculiarities of formation of pedagogical research school in St. Volodymyr University, its efficiency characteristics, inheritance of scientific traditions and key idea of the leader of scientific school. Historic-pedagogical analysis of scientific-pedagogical works of the problem under research is revealed.The analysis of historical-and-pedagogical scientific sourses and archival data on the problem researched is being made. As a result of the research, the definition of the above mentioned didactic category is given. The main characteristic features of students’ individual work in higher educational establishments given by the representatives of progressive pedagogical conception of the period under research are pointed out. The constructive experience of the formation of research schools in higher educational establishments of Ukraine at the given historical period has been actualized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valentyna Benera, Taras Shevchenko Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Institute

Pro-rector for research, Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Бенера В. Є. Самостійна робота студентів у вищій школі України: історичні трансформації (друга половина ХІХ – кінець ХХ ст.) / В. Є. Бенера. – Рівне : ПП ДМ, 2011. – 640 с.

Гогоцкий С. Краткое обозрение педагогики или науки воспитывающего образования / С. Гогоцкий. – К. : тип. Киевского университета, 1882. – Вып. ІІ. – Изд. 2-е. – 111 с.

Гогоцкий С. Краткое обозрение педагогики / С. Гогоцкий // Университетские известия. – 1882. – № 1. – С. 1–39 ; № 2, февраль. – С. 41–84 ; № 3, март. – С. 115–136.

Дем’яненко Н. М. До обґрунтування феномена «наукова школа» // Історико-педагогічні студії : науковий часопис / [гол. ред. Н. М. Дем’яненко]. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. – Вип. 2. – С. 176–179.

Держархів м. Києва, ф. 16, Університет св. Володимира, оп. 297, спр. 192, 5 арк.

Мозгова Н. Г. Київська духовна академія, 1819–1920: Філософський спадок / Н. Г. Мозгова – К. : Книга, 2004. – С. 176.

Положення про підготовку науково-педагогічних і наукових кадрів / [Електронний ресурс]. – Режим доступу : zakon.rada.gov.ua. – Назва з екрана.

Положение о присуждении ученых степеней // Журнал Министерства Народного просвещения. (Ч. 121). – 1864. – С. 104–110.

Предварительные правила народного просвещения // Периодические сочинения об успехах народного просвещения. – Харьков, 1803. – С. 3–10.

Професійна освіта: словник : навч. посіб. / [укладач С. У. Гончаренко та ін. / за ред. Н. Г. Ничкало]. – К. : Вища школа, 2000. – 380 с.

Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем / О. В. Сухомлинська. – К. : АПН, 2003. – 68 с.

Ткачук М. Л. Київська академічна філософія ХІХ – поч. ХХ ст.: методологічні проблеми дослідження / М. Л. Ткачук. – К. : ЗАТ «ВІПОЛ», 2000. – С. 17–18, С. 150.

Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори : в 2-х т. ; перекл. з рос. / [редкол. : В. М. Столєтов (голова) та ін. / склав та підготував до друку Е. Д. Днєпров ; за ред. О. І. Пискунова (відп. ред.) та ін.]. – Т. 1. Теоретичні проблеми педагогіки. – К. : Радянська школа, 1983. – 488 с.

ЦДІАК України, ф. 707, оп. 16, спр. 612, 22 арк.

ЦДІАК України, ф. 707, оп. 16, спр. 512, 14 арк.

ЦДІАК України, ф. 707, оп. 26, спр. 23, 48 арк.

ЦДІАК України, ф. 707, оп. 21, спр. 40, 19 арк.

ЦДІАК України, ф. 707, оп. 16, спр. 494, 6 арк.

Циркулярь по управлению Киевским учебным округом за 1860 г., Киев, январь 1860 (№ 1–12), № 1 (январь). – С. 2–9.

Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні / Д. Чижевський. – К. : Видавництво «Обрій» при УКСП «Кобза», 1992. – С. 18, С. 105.
Published
2013-03-25
How to Cite
Benera, V. (2013). Formation of Research Schools of Higher Educational Establishments: the Second Half of the XIXth – Beginning of the XXth Century. Pedagogical Discourse, (14), 58-64. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/412