Problematic Loci of Synergetic Analysis of Innovative Educational Processes

  • Ivan Konovalchuk Zhytomyr State Ivan Franko University
Keywords: innovation, innovative process, innovative pedagogical system, synergetic approach, problematic loci of research of innovations

Abstract

Legitimacy and expediency of the use of synergetic methodology for research of educational innovations are proved. Problematic loci of research of innovative educational processes which need the application of synergetic approach are defined and can find the decision in coordinates of synergetics. Synergetic methods allow to open new semantic aspects of processes and mechanisms of self-development and self-organization of innovative pedagogical systems. In accordance with the principles of systematic synergism innovations are characterized as being self determined, non lineal, feasible, bifurcative, multivariate in changes and the subjects of innovation are also being creative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Konovalchuk, Zhytomyr State Ivan Franko University

Associate Professor of the Department of Preschool Education and Pedagogical Innovations, Candidate of Pedagogical Sciences

References

Лутай В. С. Синергетична парадигма як філософсько-методологічна основа формування світоглядів XXI століття / В. С. Лутай // Філософія освіти XXI століття : проблеми і перспективи. Методологічний семінар : зб. наук. праць / за ред. В. П. Андрущенка. – К. : Знання, 2000. – Вип. 3. – С. 99–103.

Пригожин А. И. Нововведения: стимулы и припятствия: (социальные проблемы инноватики) / А. И. Пригожин. – М., 1989. – 270 с.

Підласий І. Педагогічні інновації / Підласий І., Підласий А. // Рідна школа. – 1998. – № 12. – С. 3–17.

Федорова М. А. Педагогическая синергетика как основа моделирования и реализации деятельности преподавателя высшей школы : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / М. А. Федорова. – Ставрополь, 2004. – 169 с.

Євтодюк А. В. Синергетичні засади моделювання освітніх систем : дис. ... канд. філос. наук : 09.00.03 / А. В. Євтодюк. – К., 2002. – 198 с.

Крючкова С. Е. Инновации: Философско-методологический анализ : дисс. … д-ра филос. наук : 09.00.11 / С. Е. Крючкова. – М., 2001 – 296 с.

Вознюк О. В. Педагогічна синергетика: генеза, теорія і практика : [моногр.] / О. В. Вознюк. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. – 811 с.

Вознюк О. В. Розвиток вітчизняної педагогічної думки: синергетичний підхід : [моногр.] / О. В. Вознюк ; за ред. проф. П. Ю. Сауха. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. – 184 с.

Кривых С. В. Развивающее и развивающееся образование: Синергетические аспекты образования / С. В. Кривых. – Новокузнецк : Изд-во ИПК, 2000. – 193 с.

Герасимов Г. И. Инновации в образовании: сущность и социальные механизмы / Г. И. Герасимов, Л. В. Илюхина. – Ростов н/д : НМД «Логос», 1999. – 136 с.

Сурмин Ю. П. Теория социальных технологий : учеб. пособие / Ю. П. Сурмин, Н. В. Туленков. – К. : МАУП, 2004. – 608 с.

Сластенин В. А. Педагогика: Инновационная деятельность / В. А. Сластенин, Л. С. Подымова. – М. : ИЧП : Издательство «Магистр», 1997. – 224 с.
Published
2013-03-28
How to Cite
Konovalchuk, I. (2013). Problematic Loci of Synergetic Analysis of Innovative Educational Processes. Pedagogical Discourse, (14), 246-252. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/450