Foreing Pedagogical Experience as a Factor of Modernization of the Ukraininan Teacher Training: Historical Outlook

  • Nataliya O’smuk Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko
Keywords: teacher training, experience of Reformation pedagogics, teacher training modernization, contextual, organizational and methodological innovations of teacher training

Abstract

In the article the application of experience of foreign Reformation pedagogics in the process of national teacher training modernization is characterized. The focus is on the contextual, organizational and methodological foreign innovations that were used by Ukrainian teachers. The role of foreign experience in the professional development of national teachers is stated. The key tasks of educational sphere in retrospective measuring of state documents are revealed. It is noted that general pedagogical preparation of pedagogues provides for mastering of the knowledge in pedology, physiology, anatomy, hygiene, and substantial component of these disciplines were ideas and views of the representatives of reformatory pedagogics – D. Dewey, R. Seidel, G. Kerschensteiner, M. Montessori, P. Natorp, S.Hall and others, interpreted by Soviet pedagogues. It is proved that innovations of reformatory pedagogics are the factors of modernization of the system of professional preparation of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nataliya O’smuk, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko

Associate Professor of the Department of Pedagogy, Candidate of Pedagogical Sciences

References

Зотин М. Институты народного образования и педагогические курсы как центры переподготовки учительства / М. Зотин // Путь просвещения. – 1924. – № 7. – С. 1–8.

Кліцаков І. О. Педагогічні кадри України (1917–1937). Горлівський державний педагогічний інститут ім. Крупської / І. О. Кліцаков. – Донецьк : Юго-Восток, 1997. – 309 с.

Кодекс законов о народном просвещении в УССР. – Харьков : Издание Народного комиссариата просвещения УСРР, 1922. – 76 с.

Кудоковцев І. Робота Державного Науково-Методичного Комітету за 1926–1927 академічний рік / І. Кудоковцев // Шлях освіти. – 1927. – № 11. – С. 138–144.

Майборода В. К. Вища педагогічна освіта в Україні. Історія, досвід, уроки (1917–1985 рр.) / В. К. Майборода. – К. : Либідь, 1992. – 196 с.

Матеріали Держнаукметодкому // Шлях освіти. – 1926. – № 12. – С. 158–161.

Порадник до перепідготовки робітників освіти / за ред. Є. А. Равича Щерби – Х. : Червоний шлях. – 1924.

Сігаєва Л. Є. Становлення і розвиток системи підвищення кваліфікації вчителів в Україні 20–30-ті рр. XX ст. / за ред. Н. Г Ничкало. – К. : Липень, 2000. – 236 с.
Published
2013-03-29
How to Cite
O’smuk, N. (2013). Foreing Pedagogical Experience as a Factor of Modernization of the Ukraininan Teacher Training: Historical Outlook. Pedagogical Discourse, (14), 352-356. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/473