About Competent Approach in Teaching Mathematics in the Social Humanitarian Classes

  • Alla Prus Zhytomyr State University named after Ivan Franko
Keywords: mathematical competence, competent approach, social humanitarian stream, applied trend of mathematics

Abstract

The article deals with the plot and volume of such notions as awareness, competence, mathematical competence, competence approach; certain peculiarities of perception of mathematics by classical scholars are analyzed; peculiarities of realization of the competent approach in teaching mathematics of the pupils in the social humanitarian classes have been cleared up; the ways of its functioning have been defined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alla Prus, Zhytomyr State University named after Ivan Franko

Associate Professor, Department of Mathematics, Candidate of Pedagogical Sciences

References

Головань М. С. Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду / М. С. Головань // Вища освіта України. – 2008. – № 3. – С. 23–30.

Головань М. С. Компетенція та компетентність: порівняльний аналіз понять / М. С. Головань // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журн. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2011. – № 8(18). – С. 224–234.

Головань М. С. Математичні компетентності чи математична компетентність? / М. С. Головань // Розвиток інтелектуальних умінь і творчих здібностей учнів та студентів у процесі навчання дисциплін природничо-математичного циклу «ІТМ*плюс-2012» : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (6-7 груд. 2012 р., м. Суми). Частина I / упорядник Чашечникова О. С. – Суми : Мрія, 2012. – С. 36–38.

Зіненко І. М. Визначення структури математичної компетентності учнів старшого шкільного віку / І. М. Зіненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журн. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2009. – № 2. – С. 165–174.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : [колект. моногр.]. – К. : К.I.С., 2004. – 111 с.

Овчарук О. В. Компетентності як ключ до формування змісту освіти / О. В. Овчарук // Стратегія реформування освіти України. – К. : К.I.С., 2003. – 295 с.

Основный результаты международного исследования образовательных достижений учащихся PISA – 2006 / [Баранова В. Ю., Ковалева Г. С., Кошеленко Н. Г., Красновский Є. А. и др.]. – М. : Центр оценки качества образования ИСМО РАО, 2007. – 99 с.

Прус А. В. Збірник задач з методики навчання математики / Прус А. В., Швець В. О. – Житомир : Рута, 2011. – 388 с.

Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ : [моногр.] / С. А. Раков. – Х. : Факт, 2005. – 360 с.

Равен Дж. Педагогическое тестирование: Проблемы, заблуждения, перспективы / [Дж. Равен ; пер. с англ.]. – [изд. 2-е, испр.]. – М. : Когито-Центр, 2001. – 142 с.

Родигіна І. В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання / І. В. Родигіна. – Х. : Основа, 2005. – 96 с.

Татур Ю. Г. Компетентность в структуре модели качества подготовки специалиста / Ю. Г. Татур // Высшее образование сегодня. – 2004. – № 3. – С. 20–26.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Ученик в общеобразовательной школе. – М. : ИОСО РАО, 2002. – С. 135–157.

Швець В. О. Теорія та практика прикладної спрямованості шкільного кусу стереометрії : навч. посіб. / Швець В. О., Прус А. В. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім.І.Франка, 2007. – 156 с.
Published
2013-03-18
How to Cite
Prus, A. (2013). About Competent Approach in Teaching Mathematics in the Social Humanitarian Classes. Pedagogical Discourse, (14), 372-376. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/504