Aspect of Early Aesthetical Development in the Pedagogical Systems of F. Fröbel and M.Montessori

  • Viltor Ragozina Institute for Problems of Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine
Keywords: aesthetic development, child of early age, pedagogical system of F. Fröbel, pedagogical system of M.Montessori

Abstract

Conceptual approaches and technologies of foreign teachers are considered in the context of aesthetic development of child of early age. The comparative analysis of pedagogical principles and features of didactic methods of Fröbel and Montessori is produced with an accent on education of perceptible sphere of child, necessity of the early beginning of teaching, on basis of which of emotions and senses are formed, education in preschool establishments and distinctions and distinctions which consist in creation of the special materials for teaching and author methods and by their realization in the different types of preschool establishments – child's gardens of Fröbel and houses of child of Montessori.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Viltor Ragozina, Institute for Problems of Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine

Leading Researcher, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher

References

Вісник Монтессорі. Ювілейний випуск / за заг. ред. Б. М. Жебровського. − К., 2007. – С. 5−10.

Дичковская И. Воспитание для жизни. Образовательная система М.Монтессори / И. Дичковская, Т. Пониманская ; под ред. К. Е. Сумнительного ; Моск. центр Монтессори. − М., 1996. – С. 16−18.

Лубенець Н. Фребель и Монтессори / Н. Луб енець // Оттиск из «Дошкольного воспитания» за 1914 г. – К. : Тип. Т-ва И.Н.Кушнерев и К., 1915. − 86 с.

Монтессори М. Дом ребенка. Метод научной педагогики / [М. Монтесорри ; пер. с итал. С. Г. Займовского, доп. по англ. и амер. изданиям, со введ. Г. Гольмса]. – М. : Задруга, 1913. – 182 с.

Монтессори М. Помоги мне сделать это самому / [М. Монтесорри ; сост., вст. стат. М. В. Богуславский, Г. Б. Корнетов]. – М. : Карапуз, 2000. − С. 203−204.

Монтессори М. Самовоспитание и самообучение в начальной школе / [М. Монтесорри ; пер с итал.]. – М., 1993.− 88 с.

Система Марії Монтессорі – сучасним дошкільним закладам / упор. З. Борисова, Р. Семерникова // Дошкільне виховання. – 1996. – № 10. − С. 6−7.

Сорокова М. Г. Мария Монтессори: Теория и практика : учеб пособие для студ. высш. пед. уч. зав. / М. Г. Сорокова. − М. : Академія, 2003. – 384 с.

Фаусек Ю. Значение рисования в школе Монтессори. Опыты и наблюдения / Ю. Фаусек. – Петербург : издат-во «Время», 1923. – С. 7– 31.

Фребель Ф. Педагогические сочинения. Том І. Воспитание человека / [Ф. Фребель ; пер. с нем. И. Д. Городецкого, под ред. Д. Н. Королькова]. – [изд. 2-е.]. – М., 1913. – 357 с.

Фребель Ф. Том ІІ. Детский сад / Ф. Фребель. – М. : изд. К. И. Тихомирова, 1913. – С. 87.
Published
2013-03-29
How to Cite
Ragozina, V. (2013). Aspect of Early Aesthetical Development in the Pedagogical Systems of F. Fröbel and M.Montessori. Pedagogical Discourse, (14), 376-381. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/505