Features of Development of Variability of Students’ of Humanities And Engineering- Pedagogical Specialties Thinking

  • Valentyna Semychenko University of Modern Knowledge
  • Elvira Kudusova State Higher Educational Institution "University of Management Education" of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine
Keywords: creativity, creative thinking, diversity of thought, productivity, flexibility, difficulty of thinking, professional training, students of humanities and engineering-technical specialties

Abstract

In the article the actual psychological problem especially of variability thinking in students of humanities and engineering specialties during training is studied. Based on the theoretical analysis it is confirmed that the development of variability of thinking is studied in psychology as an important component of thinking activity, but the basic researches were conducted in the early stages of ontogeny. The methodical base is poorly designed. The authors offer a set of techniques for diagnosing features of the studied parameters in the later stages of ontogeny. These empirical data that reveal the basic characteristics of variability thinking (productivity, flexibility, complexity) of the students surveyed specialties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valentyna Semychenko, University of Modern Knowledge

Professor of the Department of Psychology and Pedagogy, Doctor of Psychological Sciences, Professor

Elvira Kudusova, State Higher Educational Institution "University of Management Education" of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine

graduate student

References

Айзенк Г. Ю. Интеллект: новый взгляд / [Г. Ю. Айзенк ; пер. с англ.] // Вопросы психологии. – 1995. – №1. – С. 111–132.

Андронов В. П. Психологические основы формирования профессионального мышления / В. П. Андронов ; под ред. В. В. Давыдова. – Саранск : Изд-во Мордов. ун-та, 1991.

Бине А. Измерение умственных спосібностей ; [А. Бине ; пер. с франц.]. – СПб. : Союз, 1998.

Боно Э. Рождение новой идеи: о нешаблонном мышлении / Э. Боно. – М.: Прогресс, 1976.

Бурлачук Л. Ф. Психологические методы исследования интеллекта / Л. Ф. Бурлачук. – К. : Наук. думка, 1985.

Веракса Н. Е. Диалектическое мышление и творчество / Н. Е. Веракса // Вопросы психологии. – 1990. – № 4. – С. 5–14.

Вертгеймер М. Продуктивное мышление / [М. Вертгеймер ; пер. с нем.]. – М. : Прогресс, 1987.

Выготский Л. С. Проблема обучения и умственного развития в дошкольном возрасте / Л. С. Выготский // Избранные психологические исследования. – М. : АПН РСФСР, 1956. – С. 438–554.

Гальперин П. Я. К психологии творческого мышления / Гальперин П. Я., Котик Н. Р. // Вопросы психологии. – 1982. – № 5. – С. 80–85.

Гилфорд Дж. Три стороны интеллекта / [Дж. Гилфорд ; пер. с англ.] // Психология мышления. – М. : Прогресс, 1969. – С. 433–456.

Дункер К. Структура и динамика процессов решения задач (о процессах решения практических проблем) : хрестомат. по общей психол. Психология мышления / [К. Дункер ; под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, В. В. Пєтухова]. – М. : Изд – во МГУ, 1981. – С. 258–268.

Ермакова Е. С. Генезис гибкости мыслительной деятельности в детском возрасте / Е. С. Ермакова // Психологический журнал. – 1997. – № 3. – С. 74–82.

Зак А. З. Как определить уровень развития мышления школьников / А. З. Зак. – М. : Знание, 1982.

Зиверт Х. Ваш коэффициент интеллекта. Тесты / [Х. Зиверт ; пер. с нем.]. – М. : АО «Интерэксперт», 1997.

Иванченко О. П. К проблеме вариативного мышления / О. П. Иванченко. – Оренбург : Издательство ОГУ, 2005.

Кабардин О. Ф. Тестирование знаний и умений учащихся / О. Ф. Кабардин, А. Н. Земляков // Советская педагогика. – 1991. – № 12. – С. 27–33.

Карпов Ю. В. О соотношении возрастного и функционального развития интеллекта / Ю. В. Карпов // Вопросы психологии. – 1988. – № 3. – С. 58–64.

Кетерадзе Е. Д. Ригидность мышления в дошкольном возрасте / Е. Д. Кетерадзе // Материалы II съезда общества психологов СССР. – М., 1968. – Т. II. – С. 26–27.

Калмыкова З. И. Продуктивное мышление как основа обучаемости / З. И. Калмыкова. – М. : Педагогика, 1981.

Кульчицька О. І. Дивергентне мислення як умова розвитку творчості дітей молодшого шкільного віку / О. І. Кульчицька // Обдарована дитина. – 1999. – № 1. – С. 2–6.

Максименко С. Д. Роль понимания в процессе решения творческих задач / С. Д. Максименко. – К., 1977.

Менчинская Н. А. Проблемы учения и умственного развития школьника / Н. А. Менчинская // Избранные психологические труды. – М. : Педагогика, 1989. – С. 61–73.

Миргород Е. И. Становление вариативности у детей старшего школьного возраста : дисс. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Е. И. Миргород. – К., 2009.

Недоспасова В. А. Психологический механизм преодоления центрации в мышлении детей дошкольного возраста : автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогическая и возрастная психология» / В. А. Недоспасова ; АПН СССР. НИИ общ. и пед. психологии. – М., 1972.

Овчинникова Т. Н. Личность и мышление ребенка: диагностика и коррекция : изд. 2 / Т. Н. Овчинникова; Научно-внедренческая лаборатория психодиагностики образования. – М. : Академический Проект – Екатеринбург : Деловая книга, 2000.

Пиаже Ж. Избранные психологические труды: Психология интеллекта. Генезис числа у ребенка. Логика и психология / [Ж. Пиаже ; пер.с франц.]. – М. : Просвещение, 1969.

Поддьяков А. Н. Вариативность преобразований предмета дошкольниками как условие его познания / А. Н. Поддьяков // Вопросы психологии. – 1986. – № 4. – С. 49–53.

Поддъяков Н. Н. Мышление дошкольника / Н. Н. Поддъяков. – М. : Педагогика, 1977.

Полуянов Ю. А. Оценка развития комбинаторных способностей / Ю. А. Полуянов // Вопросы психологии. – 1998. – № 3. – С. 125–136.

Пономарев Я. А. Психология творчества / Я. А. Пономарев. – М. : Наука, 1976.

Попков В. А. Критическое мышление в контексте задач высшего профессионального образования / В. А. Попков. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 2001.

Семиченко В. А. Психология творчества / Семиченко В. А., Просецкий П. А. – М. : МГПИ им. В. И. Ленина, 1979.

Талызина Н. Ф. Новые подходы к психодиагностике интеллекта / Н. Ф. Талызина // Вестник Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. – 1998. – № 2. – С.8–13.

Тягло А. В. Критическое мышление на основе элементарной логики / А. В. Тягло. – Харьков : Изд-во ХНУ, 2001.

Шиян И. Б. Предвосхищающий образ в структуре диалектического мышления дошкольников / И. Б. Шиян // Вопросы психологии. – 1999. – № 3. – С. 57–64.

Якиманская И. С. Развивающее обучение / И. С. Якиманская. – М. : Педагогика, 1979.
Published
2013-03-04
How to Cite
Semychenko, V., & Kudusova, E. (2013). Features of Development of Variability of Students’ of Humanities And Engineering- Pedagogical Specialties Thinking. Pedagogical Discourse, (14), 405-412. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/511