Using the Methods of Teaching in the Professional Training of Future Translators and Interpreters at the Universities of Great Britain
Abstract
The article deals with the main methods of teaching for the future translators and interpreters in the British professional education. The author examined that the methods which provide for the organization of active interaction between teachers and students and between by the students themselves. The role of the teacher in creating learning conditions of translation and interpreting situation is examined. The author concludes about effectiveness of the analysed methods of teaching for translators and interpreters education and the possibility of their implementation in educational system of Ukraine.
Downloads
References
Бабанський Ю. К. Педагогіка : навч. посіб. для студ. пед. ін.-тів / Ю. К. Бабанський. – К. : Либідь, 1998. – 479 с.
Бідюк Н. М. Використання педагогічних технологій у підготовці майбутніх перекладачів в університетах Великої Британії / Н. М. Бідюк, О. В. Сєргєєва // Наук. часоп. Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Сер. 17, Теорія та практика навчання та виховання : зб. наук. праць. – К. : вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. – Вип. 18. – С. 9–14.
Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: Методологічні поради молодим науковцям / С. У. Гончаренко. – К. : Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2008. – 278 с.
Задорожна І. П. Особливості методичної підготовки вчителів англійської мови у Великій Британії : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / І. П. Задорожна. – Т., 2002. – 20 с.
Латышев Л. К. Перевод: Теория, практика и методика преподавания : учеб. для студентов переводч. фак. высш. учеб. заведений / Л. К. Латышев, А. Л. Семенов. – [3-е изд., стер.]. – М. : Академия, 2007. – 192 с.
Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетенції : курс лекцій : [навч.-метод. посіб. для студ. мов. спец. осв.-кваліф. рівня «магістр»] / Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Є. та ін. ; за ред. С. Ю. Ніколаєвої]. – К. : Ленвіт, 2011. – 344 с.
Ничкало Н. Г. Теоретико-методологічні проблеми і перспективи розвитку досліджень з неперервної професійної освіти : у 2 ч. / Н. Г. Ничкало // Неперервна професійна освіта: теорія і практика : [зб. наук. пр. / за ред. І. А. Зязюна, Н. Г. Ничкало]. – К. : Либідь, 2001. – Ч. 1. – 392 с.
Gentzler E. Contemporary translation theories / E. Gentzler. – [2-nd ed.]. – London ; New York : Routledge, 2001. – 322 p.
Gerding-Salas C. Translation: problems and solutions [Електронний ресурс] / C. Gerding-Salas // Translation Journal. – 2000. – Vol. 4(3). – P. 1–12. – Access techniquе : http://accurapid.com/journal/13edu.html. – Заголовок з екрану. – Мова англ.
Hurtado Albir A. Enseñar a traducir. Metodología en la formación de traductores e intérpretes / A. Hurtado Albir. – Madrid : Edelsa-Grupo Discalia, 1999. – 438 p.
Keys B. Management education and development: Current Issues and emerging trends / B. Keys, J. Wolfe // Journal of Management. – 1988. – Vol. 14 (2). – P. 205–231.
Király D. C. Pathways to translation. pedagogy and process / D. C. Király. – Kent ; London : The Kent State University Press, 1995. – 312 p.
Richards J. C. Methodology in language teaching / J. C. Richards, W. A. Reynandyds. – Cambridge : Cambridge University Press, 2002. – 256 p.
Vinay J. P. A methodology for translation / J. P. Vinay, J. Darbelnet // The translation studies reader / L. Venuti (ed.). – London : Routledge, 1995. – P. 84–93.
Wilss W. Translation studies: a didactic approach / W. Wilss // Translation in undergraduate degree programmes / Kirsten Malmkjaer (ed.). – London : Longman, 2004. – P. 9–15.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.