Professionally-Oriented Tasks as a Component of Fundamental Mathematical Training of Students of Technical Universities and Colleges
Abstract
The article reveals the essence of the task concepts, a professionally-oriented task, analyzes the problem of introducing professionally-oriented tasks into the educational process as the main component of the fundamental mathematical training of graduates of technical universities and colleges.
The mathematical competencies proposed by national and international researchers are analyzed; on the basis of the analysis are performed, the mathematical competences of technical specialists are emphasized: logical and analytical, visual and imaginative, informational computational, research; intelligent, constructive, prognostic. The list of professionally-oriented mathematical competencies has been suggested that are the criteria for fundamental mathematical training: conceptual, operational and algorithmic, applicable, constructive.
A comparative analysis of the core competencies of the future specialists in technical specialties of universities and colleges has been carried out; on the basis of this analysis, a conclusion has been determined about the identity of the acquired professional-oriented mathematical competences of graduates of universities and colleges.
The main types of activities that students carry out during solving professional-oriented tasks are analyzed: analytical, graphical and computational, research, their influence is given by forming professional-oriented mathematical competences. The study lists the main requirements for professionally-oriented mathematical problems: the content of the problem should be real, reveal the practical significance and importance for the student of the mathematical knowledge obtained, the solution should be based on knowledge from various special disciplines and is aimed at the specific application of real content, the tasks should describe the situation, approximate to the future field of professional activity, the numerical data in the problem should correspond to the real.
The article presents an example of a professionally-oriented task, analyzes the relationship between the solution of professionally-oriented tasks and the formation of professionally-aimed mathematical competences, and reached conclusions about the feasibility of using professionally-oriented tasks in the educational process.
Downloads
References
Alpers, B. A. (2013). Framework for Mathematics Curricula in Engineering Education. A Report of the Mathematics Working Group. Brussels: European Society for Engineering Education [in English].
Бевз, В. Г. (2007). Історія математики як інтеграційна основа навчання предметів математичного циклу у фаховій підготовці майбутніх учителів. (Автореф. дис. ... д-ра пед. наук). Київ / Bevz, V. H. (2007) Istoriia matematyky yak intehratsiina osnova navchannia predmetiv matematychnoho tsyklu u fakhovii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [History of Mathematics as an Integrative Basis for the Study of Subjects in the Mathematical Cycle in the Professional Training of the Future Teachers]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Балл, Г. А. (1990). Теория учебных задач: психолого-педагогический аспект. Москва: Педагогика / Ball, G. A. (1990) Teoriya uchebnyx zadach: psixologo-pedagogicheskij aspekt [Theory of Educational Problems: Psychological-Pedagogical Aspect]. Moscow: Pedagogika [in Russian].
Блажко, А. В., & Швець, В. О. (2017). Використання професійно орієнтованих завдань у навчанні хімії учнів ПТНЗ сільськогосподарського профілю. Хімічна та екологічна освіта: стан та перспективи розвитку. (c. 19–22). Вінниця: ТОВ «НіланЛТД» / Blazhko, A. V., & Shvets, V. O. (2017). Vykorystannia profesiino oriientovanykh zavdan u navchanni khimii uchniv PTNZ silskohospodarskoho profiliu. Khimichna ta ekolohichna osvita: stan ta perspektyvy rozvytku [Use of Professionally Oriented Tasks in the Teaching of Chemistry of Students of the Agricultural Agricultural Profile]. (pp. 19–22). Vinnytsia: TOV «NilanLTD». [in Ukrainian].
Бондаренко, З., & Кирилащук, С. (2011). Формування професійних компетентностей майбутніх інженерів в процесі їх проектної діяльності на заняттях з вищої математики. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 3, 14–23. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2011_3_4 (дата звернення 29.03.2019). Bondarenko, Z., & Kyrylashchuk, S. (2011). Formuvannia profesiinykh kompetentnostei maibutnikh inzheneriv v protsesi yikh proektnoi diialnosti na zaniattiakh z vyshchoi matematyky [Formation of Professional Competencies of the Future Engineers in the Process of their Project Activity in Higher Mathematics Classes]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 3, 14–23 Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2011_3_4 (last accessed 29.03.2019). [in Ukrainian].
Власенко, К. В. (2010). Вища математика для майбутніх інженерів. Донецьк: Ноулідж / Vlasenko, K.V. (2010). Vyshcha matematyka dlia maibutnikh inzheneriv [Higher Mathematics for Future Engineers]. Donetsk: Noulidzh. [in Ukrainian].
Гриньов, Б. В., & Кириченко, І. К. (2008). Аналітична геометрія. Харків: Гімназія / Hrynov, B. V., & Kyrychenko, I. K. (2008). Analitychna heometriia. [Analytical Geometry]. Kharkiv: Himnaziia. [in Ukrainian].
Зайкин, Р. М. (2010). Использование информационных технологий в реализации принципа профессиональной направленности обучения математики при подготовке управленческих кадров. Труды СГА. (Вып. 11, c. 18–35). Москва: Изд-во СГУ / Zajkin, R. M. (2010). Ispol'zovanie informacionnyx texnologij v realizacii principa professional'noj napravlennosti obucheniya matematiki pri podgotovke upravlencheskix kadrov [The Use of Information Technologies in the Implementation of the Principle of Professional Orientation of Teaching Mathematics in the Training of Managerial Personnel]. Trudy SGA. (Vol. 11, pp. 18–35). Moscow: Izd-vo SGU [in Russian].
Клочко, В. І. (2017). Формування математичних компетентностей студентів технічних ВНЗ. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 19 (26), 64–67. / Klochko, V. I. (2017). Formuvannia matematychnykh kompetentnostei studentiv tekhnichnykh VNZ [Formation of Mathematical Competences of Students of Technical Universities]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova, 19 (26), 64–67. [in Ukrainian].
Леонтьев, А. Н. (1984). Проблема развития психики. Москва: МГУ / Leont'ev, A. N. (1984). Problema razvitiya psixiki [The Problem of Development of the Psyche]. Moscow: MGU [in Russian].
Леонтьев, А. Н. (1983). Избранные психологические произведения (T. 1). Москва: Педагогика / Leont'ev, A. N. (1983). Izbrannye psixologicheskie proizvedeniya [Selected Psychological Works]. (Vol. 1). Moscow: Pedagogika [in Russian].
Моторіна, В. Г. (1997). Основні професійні вміння сучасного вчителя математики та рівні їх формування в педвузі. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи (Вип. 4, с. 83–87). Харків: ХДПУ / Motorina, V. H. (1997). Osnovni profesiini vminnia suchasnoho vchytelia matematyky ta rivni yikh formuvannia v pedvuzi [The Basic Professional Skills of a Modern Mathematics Teacher and their Level of Formation in the School]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty (Vol. 4, pp. 83–87). Kharkiv: KhDPU. [in Ukrainian].
Бортник, Г.Г., & Кичак, В.М. (Ред.). (2019). Освітньо-професійна програма підготовки бакалаврів за спеціальностями 172 – Телекомунікації та радіотехніка, за спеціальністю 171 – Електроніка. Взято з http://vntu.edu.ua/docs/2018/ra/2.pdf (дата звернення 29.03.2019) / Bortnyk, H.H., & Kychak, V.M. (Eds.). (2019). Osvitno-profesiina prohrama pidhotovky bakalavriv za spetsialnostiamy 172 – Telekomunikatsii ta radiotekhnika, za spetsialnistiu 171 – Elektronika [Educational and Professional Program of Training Bachelors in Specialties 172 – Telecommunications and Radio Engineering, Specialty 171 – Electronics]. Retrieved from http://vntu.edu.ua/docs/2018/ra/2.pdf (last accessed 29.03.2019) [in Ukrainian].
Давыдов, В.В., Запорожец, А.В., Ломов, Б.Ф. и др. (Ред.). (1983). Психологический словарь. Москва: Педагогика / Davydov, V.V., Zaporozhec, A.V., Lomov, B.F., et al. (Eds.). (1983). Psixologicheskij slovar' [Psychological Dictionary]. Moscow: Pedagogika [in Russian].
Раков, С. А. (2005). Формування математичних компетентностей учителя математики на основі дослідницького підходу у навчанні з використанням інформаційних технологій (Дис. ... д-ра пед. наук). Харків / Rakov, S. A. (2005). Formuvannia matematychnykh kompetentnostei uchytelia matematyky na osnovi doslidnytskoho pidkhodu u navchanni z vykorystanniam informatsiinykh tekhnolohii [Formation of Mathematical Competencies of Teachers of Mathematics Based on a Research Approach in Teaching Using Information Technologies]. Doctor’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].
Федотова, Т. И. (2009). Профессионально ориентированные задачи как содержательный компонент математической подготовки студентов технического вуза в условиях уровневой дифференциации (Автореф. дис. ... канд. пед. наук). Красноярск. / Fedotova, T. I. (2009). Professional'no orientirovannye zadachi kak soderzhatel'nyj komponent matematicheskoj podgotovki studentov texnicheskogo vuza v usloviyax urovnevoj differenciacii [Professionally Oriented Tasks as a Substantial Component of Mathematical Preparation of Students of Technical High School in Conditions of Level Differentiation]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Krasnoyarsk [in Russian].
Copyright (c) 2019 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.