The Methodology of the Source Base of Historical and Pedagogical Research

  • Elena Adamenko SE «Lugansk National Taras Shevchenko University»
Keywords: historical and pedagogical research, source base, primary source, method of the main massive and sampling method

Abstract

The methodology of the formation of the research base of historical and pedagogical research which is the definition of its structure and necessary amount of sources was grounded. It is defined that, as a rule, the structure of the source base of such study consists of: 1) the sources that allow you to develop a research methodology; 2) the sources which are the theoretical basis of the study, and 3) the authentic sources (primary sources). It is proved that the main methodological requirement for the composition and quantity of primary sources is an opportunity to reach them with the help of the optimal number of the most significant facts about the subject of the study. The possibilities of application of the sampling method for the formation of the source base of historical and pedagogical research are shown.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elena Adamenko, SE «Lugansk National Taras Shevchenko University»

Dean of the Faculty of Pre-Professional Training, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

References

Адаменко О. В. Вибірковий метод в історико-педагогічному дослідженні / О. В. Адаменко // Рідна школа. – 2009. – № 5–6. – С. 8–11.

Адаменко О. В. Методологічні засади дослідження історії розвитку педагогічної науки / О. В. Адаменко // Рідна школа. – 2013. – № 1–2. – С. 8–14.

Адаменко О. В. Розвиток педагогічної науки в Україні в другій половині ХХ століття : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 / Олена Вікторівна Адаменко. – Луганськ, 2006. – 613 с.

Бобрышов С. В. Методология историко-педагогического исследования развития педагогического знания : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 / Сергей Викторович Бобрышов. – Ставрополь, 2006. – 477 с.

Ваховський Л. Ц. Наратив у історико-педагогічному дослідженні: методологічний аналіз / Л. Ц. Ваховський // Шлях освіти. – 2007. – № 1. – С. 42–45.

Голубович І. В. Біографія як соціокультурний феномен (філософсько-методологічний аналіз) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра філос. наук : 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії / І. В. Голубович. – О., 2009. – 21 с.

Дічек Н. П. Біографічний метод як інструмент дослідження вітчизняної історії педагогіки / Н. П. Дічек // Шлях освіти. – 2001. – № 4. – С. 15–19.

Ермаков М. Е. Выборочный метод в современных научно-педагогических исследованиях: дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.01 / Ермаков Максим Евгеньевич. – Ростов-на-Дону, 2004. – 225 с.

Коваленко Є. І. Методологічна функція історії педагогіки у становленні майбутнього педагога / Є. І. Коваленко // Психолого-педагогічні науки. – 2012. – №4. – С. 1–7.

Колінгвуд Робін Дж. Ідея історії / Робін Джордж Колінгвуд / [пер. з англ. О. Мокровольський]. – К. : Основи, 1996. – 615 с.

Кокрен У. Методы выборочного исследования / У. Кокрен. – М. : Статистика, 1976. – 220 с.

Корнетов Г. Б. Цивилизационный поход к изучению всемирного историко-педагогического процесса / Г. Б. Корнетов. – М., 1994. – 265 с.

Кузнєцова А. Г. Развитие методологии сситемного подхода в отечественной педагогике : [моногр.] / А. Г. Кузнецова. – Хабаровск : Изд-во ХК ИППК ПК, 2001. – 152 с.

Мельник А. І. Історія як предмет соціально-філософської рефлексії (український дискурс на рубежі століть) : дис. ... д-ра філос. наук : 09.00.03 / Анатолій Іванович Мельник. – К., 2009. – 426 с.

Методологічні засади педагогічного дослідження: монографія / [авт. кол. : Є. М. Хриков, О. В. Адаменко, В. С. Курило та ін. ; за заг. ред. В. С. Курила, Є. М. Хрикова ; Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка»]. – Луганськ, 2013. – 248 с.

Раскин Д. И. Классификация историко-педагогических источников / Д. И. Раскин // Историографическиы и методологические проблемы изучения истории отеч. школы и педагогики. – М. : Изд-во АПН СССР, 1989. – С. 85–99.

Сухомлинська О. В. Деякі питання етимології педагогічного знання / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2001. – № 1. – С. 2–7.

Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем / О. В. Сухомлинська. – К. : АПН, 2003. – 68 с.

Сухомлинська О. В. Концептуальні засади розвитку історико-педагогічної науки в Україні / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 1999. – № 1. – С. 31–45.

Published
2013-10-10
How to Cite
Adamenko, E. (2013). The Methodology of the Source Base of Historical and Pedagogical Research. Pedagogical Discourse, (15), 10-13. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/581