Characteristics of Historiography and Source Base of Research of the Problem of Succession in Labour Education of Children of Preschool and Junior School Age (End of the XIX Century – 1930-s)

  • Yevhen Antypin Pedagogical Institute of Borys Grinchenko Kyiv University
Keywords: continuity, labor education, the source of research

Abstract

The article shows characteristics of historiography and source base for the research of continuity in labor education of preschool and primary school children in the national educational thought (end of XIX – 30-th years of XX century). The common ideas of classification of historiography and the source base is shown. Submitted the characteristics of chronological limits of historical and pedagogical problem. Underlined the groups of sources: literal (reference, scientific, journalistic), archival (regulations, original documentation, secondary documentation, personal documents, memoirs, statistical materials). Pointed out the key aspects of researching of represented problem.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yevhen Antypin, Pedagogical Institute of Borys Grinchenko Kyiv University

Postgraduate, Lecturer, Department of Pedagogy

References

Аніщенко О. В. Наукові дослідження з історії професійної освіти та історії педагогіки: Методичні рекомендації науковцям-початківцям / О. В. Аніщенко. – Ніжин : вид-во НДПУ ім. М. Гоголя, 2003. – 49 с.

Белозьорова Н. О. Розвиток початкової освіти в Україні (друга половина XIX – початок XX століття) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Белозьорова Наталія Олександрівна. – Харків, 2011– 318, [1] арк. : табл. – Бібліогр. : арк. 272–318.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 376 с.

Гупан Н. М. Актуальні проблеми методології історико-педагогічних досліджень / Нестор Гупан // Рідна школа. – 2013. – № 4–5. – С. 53–55.

Ковальчук Г. П. Трудове виховання школярів у загальноосвітніх закладах України в першій третині ХХ століття : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Ковальчук Геннадій Петрович. – Камʼянець-Подільський, 2008. – 220 арк. – Бібліогр. : арк. 188–220.

Мельничук М. И. Воспитание детей дошкольного возраста в трудовой деятельности (на материале дошкольных учереждений Украины конец ХІХ – 30-е г.г. ХХ столетия) : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Мельничук Миля Ивановна. – К., 1995. – 215 л.

Попиченко С. С. Розвиток теорії і практики дошкільного виховання в Україні (кінець ХІХ- початок ХХ ст.) : дис... канд. пед. наук : 13.00.01 / Попиченко Світлана Сергіївна. – Умань, 1998. – 197 л.

Раскин Д. И. Классификация историко-педагогических источников / Д. И. Раскин // Историографические и методологические проблемы изучения истории отечественной школы и педагогики : сб. науч. тр. / под ред. Э. Д. Днепрова и О. Е. Кошелевой. – М., 1989. – С. 85–98.

Published
2013-10-10
How to Cite
Antypin, Y. (2013). Characteristics of Historiography and Source Base of Research of the Problem of Succession in Labour Education of Children of Preschool and Junior School Age (End of the XIX Century – 1930-s). Pedagogical Discourse, (15), 14-17. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/582