Government Policy in the Differentiation of Organization and Content of School Education in the Ukrainian Soviet Socialist Republic (Late 30-s – 80-s of the XX Century.): Historiography and Research Sources

  • Larisa Berezovskaya Institute of Pedagogy of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine
Keywords: historical and pedagogical research historiography, sources as base of research, differentiation of organization and content of school education, state policy, Ukraine

Abstract

In the article historiographical developments are analyzed, the sources of the investigated problem are systematized and classified − the state policy in the differentiation of organization and content of school education in the Ukrainian Soviet Socialist Republic (USSR) (end of 30th − 80th years of the XX century.). Historiography problems are displayed in groups (historical and pedagogical historiography − Ukrainian, Soviet and modern Russian; historiography of other sciences (history of Ukraine, branch management) and in certain periods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larisa Berezovskaya, Institute of Pedagogy of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine

Chief Scientific Officer of the Laboratory of the History of Pedagogy, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

References

Гупан Н. М. Українська історіографія історії педагогіки / Н. М. Гупан. – К. : А.П.Н., 2002. – 224 с.

Бондар А. Д. З історії розвитку народної освіти на Україні за роки Радянської влади / А. Д. Бондар // Укр. іст. журн. – 1967. – № 11. – С. 23–33.

Бондар А. Д. Розвиток суспільного виховання в Українській РСР (1917–1967) / А. Д. Бондар. – К. : вид-во Київ. ун-ту, 1968. – 226 с.

Бухало С. Освіта на Радянській Україні / С. Бухало. – К. : Укр. держ. вид-во, 1945. – 15 с.

Вожегова Т. В. Проблема індивідуалізації і диференціації почат¬кового навчання у вітчизняній дидактиці 50–90 рр. ХХ ст. : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Т. В. Вожегова. – Луганськ, 2008. – 20 с.

Гриценко М. С. Нариси з історії школи в Українській РСР (1917–1965) / М. С. Гриценко. – К. : Рад. шк., 1966. – 230 с.

Грищенко М. М. Розвиток народної освіти на Україні за роки радянської влади / М. М. Грищенко. – К. : Рад шк., 1948. – 76 с.

Грищенко М. М. Сорок років розвитку радянської школи в Українській РСР / М. М. Грищенко // Розвиток нар. освіти і пед. науки в Укр. РСР 1917–1957 : наук. зап. Сер. Педагогіка. – К. : Рад. шк., 1957. – Т. 4. – С. 5–135.

Жабенко О. В. Особливості й тенденції державного управління освітою в Україні (1946–2001 рр.) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з державного управління : спец. 25.00.01 «Теорія та історія державного управління» / О. В. Жабенко. – К., 2003. – 20 с.

Калакура Я. С., Історичне джерелознавство / Я. С. Калакура, І.Н.Войцехівська, Б. І. Корольов, С. Ф. Павленко, М. Г. Палієнко. – К. : Либідь, 2002. – 486 с.

Красножон Н. Г. Загальноосвітня школа України в контексті суспільно-політичного життя (1943–1953 рр.) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. іст. наук : спец. 07.00.01 «Історія України» / Н. Г. Красножон. – К., 2002.– 17 с.

Кузнєцова Л. В. Загальноосвітня школа України. Кінець 80-х-початок 90-х років (історико-політичний аспект) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. іст. наук : спец 07.00.01 «Історія України» / Л. В. Кузнєцова. – К., 1993. – 25 с.

Петренко О. Б. Гендерні підходи до освіти та виховання в історії вітчизняної школи і педагогіки (ХХ століття) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / О. Б. Петренко. – К., 2011. – 43 с.

Шульга Л. А. Система управління освітою в Україні на різних етапах суспільно-політичного розвитку в ХХ столітті / Л. А. Шульга // Вісник НАДУ. – 2005. – Вип. 3. – С. 442–447.

Днепров Э. Д. Современная школьная реформа в России / Э. Д. Днепров.– М. : Наука, 1998. – 464 с.

Липник В. Н. Школьные реформы в России : очерк истории / В. Н. Липник. – Спб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2000. – 83 с.

Кувшинова Г. А. Дифференциация обучения в отечественной педагогике (1946–1991) : автореф. дис. на соискание науч. степени кандидата пед. наук : спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история пе¬дагогики и образования» / Г. А. Кувшинова. – Владикавказ, 2006. – 22 с.

Певцова Е. А. Дифференциация обучения в педагогической теории и практике общеобразовательных учреждений, период 1917–1994 гг. : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Певцова Елена Александровна. – М., 1994. – 172 с.

Резник А. В. Дифференциация обучения в истории отечественной педагогики (20–60-х гг. ХХ в.) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / А. В. Резник. – Карачаевск, 2005. – 172 с.

Сухомлинский В. А. В Центральный Комитет КПСС тов. Хрущеву Н. С. / В. А. Сухомлинский // Сов. педагогика. – 1988. – № 3. – С. 97–102.

Сухомлинский В. А. К вопросу об организации школ-интернатов / В. А. Сухомлинский // Советская педагогика. – 1988. – № 12. – С. 82–88.

Published
2013-09-04
How to Cite
Berezovskaya, L. (2013). Government Policy in the Differentiation of Organization and Content of School Education in the Ukrainian Soviet Socialist Republic (Late 30-s – 80-s of the XX Century.): Historiography and Research Sources. Pedagogical Discourse, (15), 45-50. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/589