Pedagogical Historiography - Modern State of Directions of Historicf-Pedagogical Researches

  • Kateryna Binytska Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy
Keywords: historiography, pedagogical historiography, research methods

Abstract

The article deals with the problems of theory of pedagogical historiography, as one of directions of historic-pedagogical researches. The author reveales theoretical approaches to this problem, interprets the views of other researchers. Considerable attention is payed to illumination of  the views of the modern researchers to the determination of the term «historiography». The functions and methods of pedagogical historiography are determined. In particular, the functions of historiography include: cognitive, methodological, structural and critical, predictive, worldview, paradigm, integration and didactic. Methods of teaching historiography are: study of information sources, historic-structural, historic-genetic, paradigm, personalistic-biographical, terminological analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kateryna Binytska, Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy

Lecturer of the Department of Pedagogy and Psychology, Candidate of Pedagogical Sciences

References

Березівська Л. Д. Періодизація реформування шкільної освіти в Україні за Радянської доби (1919-1991) / Л. Д. Березівська // Історико-педагогічний альманах : зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету ім. П. Тичини. – 2011. – № 1. – С. 44–48.

Большая советская энциклопедия. – М. : Политиздат, 1953. – Т. 19. – 606 с.

Голубнича Л. О. Класифікація джерел педагогічної історіографії / Л. О. Голубнича // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2012. – Вип. 26. – С. 30–37.

Гупан Н. М. Розвиток історії педагогіки в Україні (історіографічний аналіз) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук : спец 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Н. М. Гупан. – К., 2001. – 39 с.

Калакура Я. С. Історичне джерелознавство : підруч. / Я. С. Калакура. – К. : Либідь, 2002. – 488 с.

Корнетов Г. Б. История педагогики: теоретическое введение: учеб. пособие / Г. Б. Корнетов, М. А. Лукацкий. – М. : АСОУ, 2013. – Серия: историко-педагогическое знание. – Вып. 60. – 172 с.

Кулик І. О. Педагогічна історіографія – новаційний напрямок історико-педагогічних досліджень / І. О. Кулик // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету університету ім. Т. Г. Шевченка. – Чернігів : ЧНПУ, 2010. – Серія : педагогічні науки. – Вип. 79. – С. 172–174.

Сидоренко В. К. Основи наукових досліджень : навч. посіб. / В. К. Сидоренко, П. В. Дмитренко. – К. : ДІНІТ, 2000. – 259 с.

Сисоєва С. О. Педагогічний експеримент у наукових дослідженням неперервної професійної освіти : навч.-метод. посіб. / С. О. Сисоєва, Т. Є. Кристопчук. – Луцьк : ВАТ «Волинська обласна друкарня», 2009. – 460 с.

Сухомлинська О. В. Історія педагогіки як наука і як навчальний предмет: актуальні проблеми / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2003. – № 1. – С. 39–43.

Published
2013-10-09
How to Cite
Binytska, K. (2013). Pedagogical Historiography - Modern State of Directions of Historicf-Pedagogical Researches. Pedagogical Discourse, (15), 58-62. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/592