Historiography of Ya.F.Chepyha’s Herritage

  • Natalya Bohdanets-Biloskalenko Pedagogical Institute of Borys Grinchenko Kyiv University
Keywords: historiography, researches, heritage

Abstract

The author of the article briefly presents historiography of the heritage of the outstanding Ukrainian pedagogue, scientist Yakov Feofanovych Chepyha. In general terms, his activities and those articles and writings, which referto the famous teacher, who was for a long timed hushed in the Soviet period, have been characterized. A few notes in vivo and a significant amount of researches since the time of independence have been mentioned. In terms of national school formation for the first time the attention is paid to Ilchenko M. (1995), and academician Sukhomlynska O. (1996). Over time, L.Berezivska handles legacy of the scientist-pedagogue and publishes in 2006 a collection of his works with the profound foreword. All these works became the basis for the further researches of  scientific and educational achievements of Ya. Chepyha.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalya Bohdanets-Biloskalenko, Pedagogical Institute of Borys Grinchenko Kyiv University

Associate Professor, Candidate of Pedagogical Sciences

References

Березівська Л. Д. Формування педагогічного світогляду Якова Чепіги / Лариса Дмитрівна Березівська // Шлях освіти. – 2000. – № 4. – С. 38–41.

Болтівець С. Доля українського педагога і психолога Якова Чепіги / С. Болтівець // Практична психологія та соціальна робота. – 2004. – № 1. – С. 32–36.

Гупан Н. М. Розвиток історії педагогіки в Україні (історіографічний аспект) : дис... д- ра пед. наук : 13.00.01 / Нестор Миколайович Гупан. – К., 2001. – 496 арк. – Бібліогр. : арк. 404–486.

Зайченко І. В. Концепція української національної школи у творчості Я. Ф. Чепіги / І. В. Зайченко, Ж. Д. Ільченко. – Чернігів, 1996. – 75 с.

Марочко В. І. Яків Чепіга: «невтомний борець за початкову освіту» / В. І. Марочко // Репресовані педагоги України: жертви політичного терору (1929 – 1941) / В. І. Марочко, Г. Хілліг. – К. : Науковий світ, 2003. – С. 124–131.

Ніколенко Л. Т. Теоретичні засади навчання і виховання молодших школярів у педагогічній спадщині Я. Ф. Чепіги : дис... канд. пед. наук : 13.00.01. / Лідія Тимофіївна Ніколенко. – К., 2000. – 200 с.

Палюх З. Погляди Я. Ф. Чепіги на моральне виховання дітей / Зінаїда Палюх // Початкова школа. – 1997. – № 9. – С. 44–47.

Попов О. І. Я. Т. Чепіга / О. І. Попов // Радянська освіта. – 1925. – № 12. – С. 49–52.

Савицька Г. І. Я. Ф.Чепіга – невтомний борець за початкову освіту на Україні / Г. І. Савицька // Педагогіка : респ. наук.-метод. зб. // Нариси з історії розвитку педагогічної науки на Україні (1917–1967). – К. : Радянська школа, 1967. – С. 122–129.

Словник іншомовних слів: 23000 слів та термінологічних словосполучень / [улад. Л. Пустовіт, О. Скопненко, Г. Сюта, Т. Цимбалюк ; за ред. Л. Пустовіт]. – К. : Довіра, 2000. – 1018 с.

Сухомлинська О. В. Персоналія в історико-педагогічному дискурсі / О. В. Сухомлинська // Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем. – К. : А.П.Н., 2003. – 67 с.

Сухомлинська О. В. Чепіга (Зеленкевич) Яків Федорович / О. В. Сухомлинська // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; гол. ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – С. 996.

Сухомлинська О. В. Яків Чепіга (1875-1938) // Нариси історії українського шкільництва 1905-1933 : навч. посіб. / [О. В.Сухомлинська та ін. ; за ред. О. В. Сухомлинської]. – К. : Заповіт, 1996. – С. 275–282.

Чепіга (Зеленкевич) Я. Ф. Вибрані педагогічні твори : навч. посіб. / упор., наук. ред. Л. Д. Березівська / Інститут педагогіки АПН України. – Харків : ОВС, 2006. – 328 с.

Щербакова О. Л. Педагогічні погляди та просвітницька діяльність Я. Ф. Чепіги (кінець XIX – початок XX століття) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / О. Л. Щербакова. – Миколаїв, 2009. – 228 с.

Published
2013-10-07
How to Cite
Bohdanets-Biloskalenko, N. (2013). Historiography of Ya.F.Chepyha’s Herritage. Pedagogical Discourse, (15), 67-72. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/594