Cross-Disciplinary Integration of the Content of Education at Primary School (Analysis of Materials of Magazines «Radianska Shkola» and «Pochatkova Shkola» (Second Half of 1960-s – 1990-s)

  • Inna Bolshakova Institute of In-Service Training of Borys Grinchenko Kyiv University
Keywords: primary school, pedagogical magazine, cross-disciplinary integration, cross-curricular connections, integration lesson, integration course

Abstract

The integral retrospective analysis of publications of magazines « Radyanska shkola» and « Pochatkova school» (second half of 1960-s1990-s) is carried out in the article.Tendencies and specific of development of cross-disciplinary integration of maintenance of teaching are considered at primary school in a marked period on the basis of quantitative, thematic and genre analysis of the published materials. Certainly, that in a crisis period of becoming of the state system of Ukraine in 1990-s the increase of interest of research workers and teachers to the study of processes of integration in primary education takes place. There is a tendency of expansion of the concept field from the use of the concept cross-disciplinary connections in publications of the second half of 1960-s – 1980-s to the use  in 1990-s the concepts: integration lesson, integration content, integration course, integration textbook.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Inna Bolshakova, Institute of In-Service Training of Borys Grinchenko Kyiv University

post-graduate student, methodologist of the scientific-methodical center of preschool and elementary education of the department of methodology and psychology of preschool and elementary education

References

Адаменко О. В. Часопис «Просвещение Донбасса» («Радянська школа») як дзеркало проблем освіти 20-х років ХХ століття / О. В. Адаменко // Історико-педагогічний альманах. – Умань, 2012. – Вип. 2. – С. 109–113.

Березівська Л. Д. Часткові внутрішньосистемні зміни шкільної освіти УРСР у контексті прихованої русифікації (1964–1984) / Л. Д. Березівська // Рідна школа. – 2007. – № 9. – С. 60–64.

Березівська Л. Д. Основоположні засади історико-педагогічних досліджень: теорія і методологія / Л. Д. Березівська // Шлях освіти. – 2010. – № 1. – С. 37–42.

Лобода С. М. Педагогічна преса як чинник формування педагогічної творчості вчителя в історії розвитку української освіти (XX століття) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : 13.00.01 / С. М. Лобода. – Луганськ, 2011. – 44 с.

Нарочна Л. К. Знання про природу дітям 1-3 класів / Л. К. Нарочна // Радянська школа. – 1967. – № 1. – С. 66–70.

Нарожний П. П. З досвіду роботи за новими програмами і підручниками / П. П. Нарожний // Радянська школа. – 1969. – № 6. – С. 64–67.

Пироженко Л. В. Проблеми реформування змісту загальної середньої освіти у кінці 50-х – середині 60-х рр. XX ст. / Л. В. Пироженко // Рідна школа. – 2008. – № 9. – С. 73–76.

Помагайба В. І. Початкове навчання на новому етапі розвитку середньої освіти / В. І. Помагайба // Радянська школа. – 1968. – № 6. – С. 15–23.

Ричик М. В. Міжпредметні звʼязки і розвиток мислення / М. В. Ричик // Початкова школа. – 1976. – № 10. – С. 81–87.

Сухомлинська О. В. Методологія дослідження історико-педагогічних реалій другої половини XX століття / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2007. – № 4. – С. 6–12.

Хміль Н. А. Діяльність журналу «Радянська школа» у 50–60-ті роки XX ст. / Н. А. Хміль // Рідна школа. – 2007. – № 9. – С. 69–71.

Хміль Н. А. Розвиток засобів наукової комунікації як складової педагогічної науки в Україні (середина ХХ століття – початок ХХІ століття) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01. / Н. А. Хміль. – Луганськ, 2009. – 22 c.

Шевчук М. П. Проблема міжпредметних звʼязків / М. П. Шевчук // Початкова школа. – 1976. – № 3. – С. 53–58.

Published
2013-10-10
How to Cite
Bolshakova, I. (2013). Cross-Disciplinary Integration of the Content of Education at Primary School (Analysis of Materials of Magazines «Radianska Shkola» and «Pochatkova Shkola» (Second Half of 1960-s – 1990-s). Pedagogical Discourse, (15), 75-80. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/596