Cross-Disciplinary Integration of the Content of Education at Primary School (Analysis of Materials of Magazines «Radianska Shkola» and «Pochatkova Shkola» (Second Half of 1960-s – 1990-s)
Abstract
The integral retrospective analysis of publications of magazines « Radyanska shkola» and « Pochatkova school» (second half of 1960-s – 1990-s) is carried out in the article.Tendencies and specific of development of cross-disciplinary integration of maintenance of teaching are considered at primary school in a marked period on the basis of quantitative, thematic and genre analysis of the published materials. Certainly, that in a crisis period of becoming of the state system of Ukraine in 1990-s the increase of interest of research workers and teachers to the study of processes of integration in primary education takes place. There is a tendency of expansion of the concept field from the use of the concept cross-disciplinary connections in publications of the second half of 1960-s – 1980-s to the use in 1990-s the concepts: integration lesson, integration content, integration course, integration textbook.
Downloads
References
Адаменко О. В. Часопис «Просвещение Донбасса» («Радянська школа») як дзеркало проблем освіти 20-х років ХХ століття / О. В. Адаменко // Історико-педагогічний альманах. – Умань, 2012. – Вип. 2. – С. 109–113.
Березівська Л. Д. Часткові внутрішньосистемні зміни шкільної освіти УРСР у контексті прихованої русифікації (1964–1984) / Л. Д. Березівська // Рідна школа. – 2007. – № 9. – С. 60–64.
Березівська Л. Д. Основоположні засади історико-педагогічних досліджень: теорія і методологія / Л. Д. Березівська // Шлях освіти. – 2010. – № 1. – С. 37–42.
Лобода С. М. Педагогічна преса як чинник формування педагогічної творчості вчителя в історії розвитку української освіти (XX століття) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : 13.00.01 / С. М. Лобода. – Луганськ, 2011. – 44 с.
Нарочна Л. К. Знання про природу дітям 1-3 класів / Л. К. Нарочна // Радянська школа. – 1967. – № 1. – С. 66–70.
Нарожний П. П. З досвіду роботи за новими програмами і підручниками / П. П. Нарожний // Радянська школа. – 1969. – № 6. – С. 64–67.
Пироженко Л. В. Проблеми реформування змісту загальної середньої освіти у кінці 50-х – середині 60-х рр. XX ст. / Л. В. Пироженко // Рідна школа. – 2008. – № 9. – С. 73–76.
Помагайба В. І. Початкове навчання на новому етапі розвитку середньої освіти / В. І. Помагайба // Радянська школа. – 1968. – № 6. – С. 15–23.
Ричик М. В. Міжпредметні звʼязки і розвиток мислення / М. В. Ричик // Початкова школа. – 1976. – № 10. – С. 81–87.
Сухомлинська О. В. Методологія дослідження історико-педагогічних реалій другої половини XX століття / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2007. – № 4. – С. 6–12.
Хміль Н. А. Діяльність журналу «Радянська школа» у 50–60-ті роки XX ст. / Н. А. Хміль // Рідна школа. – 2007. – № 9. – С. 69–71.
Хміль Н. А. Розвиток засобів наукової комунікації як складової педагогічної науки в Україні (середина ХХ століття – початок ХХІ століття) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01. / Н. А. Хміль. – Луганськ, 2009. – 22 c.
Шевчук М. П. Проблема міжпредметних звʼязків / М. П. Шевчук // Початкова школа. – 1976. – № 3. – С. 53–58.
Copyright (c) 2013 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.