Ukrainian Pedagogical Press as a Source of Representation of Innovative Pedagogical Ideas (1991-2013)

  • Liliya Wajda Рівненський державний гуманітарний університет
Keywords: pedagogical press, pedagogical periodicals, historical and pedagogical sources, innovative pedagogical ideas

Abstract

The article analyzes the Ukrainian pedagogical press as a source of representation of innovative pedagogical ideas in Ukraine since 1991. It was found that the publications in the pedagogical press recreate the process of accumulation of knowledge and the development of pedagogy related to educational practice, make it possible to trace the influence of this process on the ideas and views of national researchers and practitioners, reveal its patterns and differences, reflect the interaction with the environment - specific political and socio-economic circumstances. It is proved that both the historical and pedagogical periodicals source materials provide a variety of educational topics, which encompasses all the complexity and achievement of pedagogical research. It is periodical press that has played a significant role in the development of innovative pedagogical ideas in the period under research: in its pages an extensive, often contradictory, process of forming, grinding, critical exploration and  understanding of  pedagogical ideas took place.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liliya Wajda, Рівненський державний гуманітарний університет

postgraduate student

References

Абасов З. Понятийно-терминологический аппарат инновационной педагогической деятельности / З. А. Абасов // Философия образования. – 2006. – №1(15). – С. 56–62.

Викторова Л. Инновационные процессы в образовании / Л. В. Викторова // Инновации в образовании. – 2002. – № 2. – С. 6.

Зайченко І. Ідея української національної школи в пресі другої половини ХІХ – початку ХХ століття / І. Зайченко // Історико-педагогічний альманах. – К. : [б. в.], 2006. – Вип. 2. – С. 30–34.

Закон України «Про інноваційну діяльність» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2002, N 36, ст.266 ). – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/40-15.

Лаба С. Б. Ідея української національної школи у педагогічній пресі на західноукраїнських землях у другій половині XIX – на початку ХХ ст. : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.01 / Лаба СвітланаБогданівна. – Івано-Франківськ, 1994. – 19 с.

Лобода С. М. Педагогічна творчість учителя на шпальтах вітчизняної преси ХХ століття: протистояння ідей : [моногр.] / С. М. Лобода ; Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». – Луганськ : вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. – 504 с.

Освітні технології : навч.-метод. посіб. / [О. М. Пехота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін. ; за заг. ред. О. М. Пєхоти]. – К. : А.С.К., 2001. – 256 с.

Остапчук О. Інноваційні процеси в освіті: пошук істини триває / О. Остапчук // Підручник для директора. – 2003. – № 4. – С. 3–8.

Панасенко Е. А. Ідеал учителя у вітчизняній педагогічній журналістиці другої половини ХІХ – початку ХХ ст. : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.01 / Е. А. Панасенко. – Луганськ, 2001. – 20 с.

Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності / Наказ МОН України № 522 від 07.11.2000 р.. – Режим доступу :http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0946-00

Пугач А. До питання методології дослідження періодичної преси / А. В. Пугач // Збірник наукових праць «Педагогічні науки». Вип. 49. – Херсон : ХДУ, 2005. – С. 110–115.

Рудий Г. Періодична преса як обʼєкт дослідження українського памʼяткоохоронного процесу 1917-1940 рр. : історіографія проблеми / Г. Рудий // Університет. – 2008. – № 6 (26). – С. 6–13.

Рудий Г. Я. Періодика – джерело вивчення літературного процесу в Україні 1917–1920 рр. / Г. Я. Рудий // Памʼять століть. – К., 2001 – № 6 (33). – С. 91–102.

Published
2013-10-10
How to Cite
Wajda, L. (2013). Ukrainian Pedagogical Press as a Source of Representation of Innovative Pedagogical Ideas (1991-2013). Pedagogical Discourse, (15), 102-105. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/678