Historiographic Basis of the Research of «School of Action» of V.A.Lay

  • Lyudmyla Veremiuk Pavel Tychyna Uman State Pedagogical University
Keywords: school of action, reformation pedagogy, experimental pedagogy, physiological and psychological processes, reactions

Abstract

The author reveals the main ideas of action pedagogics, whose founder is a German pedagogue-reformer W.A.Lay. The author studies historiography of the pedagogical problem «school of action», which is represented in the works of Ukrainian scientists, Ukrainian periodical editions of the end of the XIX – beginning of the XX century, scientific works of of W.A.Lays pedagogical heritage written by P.Dudek, T.Kesserling, E.Heineken and the works of modern German scientists C.Hopf, M.Depaepe, U.Carl, H.Flath.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lyudmyla Veremiuk, Pavel Tychyna Uman State Pedagogical University

Lecturer at the Department of Foreign Languages

References

Константинов Н. А. История педагогики : учеб. для педвузов / Н. А. Константинов, Е. Н. Медынский, М. Ф. Шабаева. – [3-е изд., доп. и перераб.]. – М. : Просвещение, 1982. – 447 с.

Лисенко Л. О. Становлення та розвиток експериментальної педагогіки в розвинутих країнах Заходу (кінець ХІХ – початок ХХ століття) : дис... канд. пед. наук : 13.00.01 / Л. О. Лисенко. – Кіровоград, 2008.

Музиченко О. Як по новому провадити педагогічну роботу в трудшколах з дітьми? / О. Музиченко // Радянська освіта. – 1924. – № 5–6. – С. 57–73.

Петрова Т. М. Гуманістичні засади визначення змісту навчально-виховного процесу у «реформаторській» педагогіці кінця ХІХ – початку ХХ століття / Т. М. Петрова // Теоретичні питання освіти та виховання : зб. наук. праць. – К. : КДЛУ, 2000. – Вип. 9. – С. 127–131.

Пометун О. Навчання: що є результатом і чи можна його покращити / О. Пометун // Рідна школа. – 2009. – № 4 (квіт.). – С. 10–11.

Child Study. The different approaches of Wilhelm August Lay [Elektronische Ressource]. –http://www.faqs.org/childhood/Ch-Co/Child-Study.html

Cordsen H. C. Eine «Beschprechung» der Experimentellen Didaktik. Erwiderung von W. A. Lay. Göttingen. Dieterichsche Univ. – Buchdruckerei, 1906. – 32 s.

Hartwig Schröder. Didaktisches Wörterbuch: Wörterbuch der Fachbegriffe von Abbilddidaktik» bis Zugpferd– Effekt»/ von Hartwig Schröder. – 3., erw. und aktualisierte Aufl., – München; Wien; Oldenburg, 2001

Marc Depaepe. Zum Wohl des Kindes?: Pädologie, pädagogische Psychologie und experimentelle Pädagogik in Europa und den USA, 1890-1940, Leuven University Press, 1993 – 472 s.

Published
2013-10-09
How to Cite
Veremiuk, L. (2013). Historiographic Basis of the Research of «School of Action» of V.A.Lay. Pedagogical Discourse, (15), 116-119. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/681