Research Source Base of the Problem of Reflexion of Personality Gender Peculiarities in the Textbooks of Mathematical Disciplines (End of the ХХ – Beginning of the ХХІ Century)

  • Natalia Hensitska-Antoniuk Rivne State Humanities University
Keywords: source base, textbook of mathematics, gender peculiarities of personality, gender analysis

Abstract

The research source base of the Problem of Reflexion of Personality Gender Peculiarities in the Textbooks of Mathematical Disciplines (End of the ХХBeginning of the ХХІ Century) has been analyzed in the article. The main groups of the research source base of the indicated problem which is the basis for writing historic-pedagogical dissertation have been singled out. Paying attention to the great number of studied sources, one of the singled groups has been characterized, that includes interpretative sources, namely: monographs, brochures, articles, devoted to the explored topic or which are tangential to it. The submitted sources are divided into such sub-groups: the works of foreign researchers on the problem of gender, the works examining philosophic and theoretical principles of culture and education and their impact on the gender component of education and training, works on the gender psychology and works on pedagogics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia Hensitska-Antoniuk, Rivne State Humanities University

postgraduate student

References

Stoller R. J. Sex and gender; on the development of masculinity and femininity / Stoller Robert J. – New York : Science House, 1968. – XVI. – 383p.

Берн Ш. Гендерная психология / Ш.Берн. – СПб. : Прайм-Еврознак, 2002. – 318 с.

Боровик А. Українізація загальноосвітніх шкіл за часів виборювання державності 1917–1920 рр.: джерелознавчий аспект / А. Боровик // Сіверянський літопис. – 2003. – № 5/6. – С. 3–9.

Вихор С. Т. Гендерне виховання учнів старшого підліткового та раннього юнацького віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / С. Т. Вихор. – Тернопіль, 2006. – 20 с.

Кікінежді О. М. Ідентифікація як соціально-психологічний феномен диференціації статі: дис. … доктора псих. наук : 19.00.07. / Оксана Миколаївна Кікінежді. – К., 2012. – 450 с.

Клецина И. С. Психология гендерных отношений : дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.05 / Клецина Ирина Сергеевна. – СПб., 2004. – 460 с.

Кодлюк Я. П. Теорія і практика підручникотворення у галузі початкової освіти України (1960–2000 рр.) : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. / Ярослава Петрівна Кодлюк. – К., 2005. – 416 с.

Петренко О. Б. Гендерні підходи до освіти та виховання в історії вітчизняної школи і педагогіки (ХХ століття) : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. / Оксана Борисівна Петренко. – К., 2011. – 565 с.

Штылева Л. В. Почему учителю ХХІ века необходимо знать про «гендер» и обладать гендерным измерением в работе с детьми? / Л. В. Штылева // Внедрение гендерных курсов в систему среднего образования : метод. пособ. – Иваново, 2000. – 165 с.

Ярская-Смирнова Е. Р. Социокультурная репрезентация гендерных отношений // Социокультурный анализ гендерных отношений / под ред. Е. Ярской-Смирновой. – Саратов : Изд-во СГУ, 1998. – С. 118–123.

Ярская-Смирнова Е. Неравенство или мультикультурализм / Е. Ярская-Смирнова // Высшее образование в России. – 2001. – № 4. – С. 102–110.

Published
2013-10-10
How to Cite
Hensitska-Antoniuk, N. (2013). Research Source Base of the Problem of Reflexion of Personality Gender Peculiarities in the Textbooks of Mathematical Disciplines (End of the ХХ – Beginning of the ХХІ Century). Pedagogical Discourse, (15), 146-149. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/687