Elucidation of the Problem of the Future Teachers Training to Parents Pedagogical Enlightenment in Modern Scientific Sources

  • Tetyana Dovzhenko Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
Keywords: pedagogical education, future teachers, university, professional orientation, pedagogical training, system approach

Abstract

In this article the author presents the results of the analysis of the grade of the elucidation of the problems of the teachers training in Russian and Ukrainian scholars’ publications. It is stated that in modern scientific sources such aspects of the researching problem are revealed: the sources of pedagogical education in the history of Ukrainian pedagogical thought; the specific work of different types of pedagogical educational establishments of different accreditation levels in the system of continuous professional education; system analysis of the content, structure and tendencies of university pedagogical educational development (national and international contexts); multilevel training of pedagogical staff and philosophical grounding of the conceptions of professional pedagogical education renovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tetyana Dovzhenko, Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

Deputy Dean of the Faculty of Primary Education, Associate Professor of the Theory and Methods of Professional Education, Candidate of Pedagogical Sciences

References

Глузман А. В. Университетское педагогическое образование: Опыт системного исследования / Глузман А. В. – К. : Просвіта, 1997. – 307 с.

Липинський В. В. Становлення і розвиток нової системи освіти в УСРР у 20-ті р. / В. В. Липинський. – Донецьк : РВА Дон ДТУ, 2000. – 248 с.

Луговий В. І. Педагогічна освіта в Україні: структура, функціонування, тенденції розвитку / Луговий В. І. ; за заг. ред. акад. О. Г. Мороза. – К. : МАУП, 1994. – С. 31–109.

Майборода О. В. Становлення і розвиток компʼютерної освіти студентів педагогічних коледжів України : автореф. дис… канд. пед. наук : 13.00.04 / О. В. Майборода. – К., 2002. – 20 с.

Непрерывное образование как педагогическая система : сб. научн. трудов / редкол. : Н. Н. Нечаев. – М., 1989. – 148 с.

Паначин Ф. Г. Педагогическое образование в СССР. Важнейшие этапы истории и современное состояние / Паначин Ф. Г. – М. : Педагогика, 1975. – 218 с.

Постернак С. Із історії освітнього руху на Україні за часи революції 1917-1919 рр. / Постернак С. – К.,1920. – 127 с.

Прокопенко И. Ф. Подготовка учительских кадров в Харькове в советский период: концептуальные подходы, практический опыт: (1917-1991) / Прокопенко И. Ф. – Х. : ХГПИ, 1992. – 92 с.

Пуховська Л. П. Професійна підготовка вчителів у Західній Європі: спільність і розбіжності / Пуховська Л. П. – К. : Вища школа, 1997. – 179 с.

Русова С. Ф. К подготовке народных учителей / Русова С. Ф. // Учитель и школа. – 1914. – № 5. – С. 18–23.

Сірополко С. О. Історія освіти в Україні / Сірополко С. О. ; підготував Ю. Вільчинський. – [2-ге вид.]. – Львів : Афіша, 2001. – 664 с.

Published
2013-08-22
How to Cite
Dovzhenko, T. (2013). Elucidation of the Problem of the Future Teachers Training to Parents Pedagogical Enlightenment in Modern Scientific Sources. Pedagogical Discourse, (15), 218-223. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/701