Pedagogical Press of Ukraine: Model of Gender Issue Explicitness

  • Susanna Emirilyasova Republican Higher Educational Institution "Crimean Engineering-Pedagogical University"
Keywords: pedagogical press, gender issues, gender explicitness model, gender marking, adrocentrism

Abstract

The article is devoted to the pedagogical press in Ukraine that performs as a translator of gender pedagogy ideas. The usage of the gender component in the pedagogical publications is offered to be identified by means of explicitness of gender issues consisting of nine basic parameters : androcentric/ gender marked title of pedagogical publication, gender of addressee of the pedagogical publication; androcentric/ gender marked headlines of the pedagogical articles, the ratio of author articles on the basis of sex; the names of scientists (pedagogues, philosophers, psychologists), that are mentioned by the authors in the articles; the names of scientists specializing in the field of gender studies mentioned by the authors in articles; terminology of publications, the presence of the androcentric/ gender- marked wordsin the text of the publication, the popularization in the pedagogical publication of contexts transmitting/ transforming gender stereotypes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Susanna Emirilyasova, Republican Higher Educational Institution "Crimean Engineering-Pedagogical University"

postgraduate student, teacher of the Department of English Philology

References

Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» № 2866-IV від 08.09.2005 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4719-VI ( 4719-17 ) від 17.05.2012, ВВР, 2013, № 15, ст.97.

Кирилина А. В. Гендерные исследования в лингвистике и теории коммуникации / А. В. Кирилина. – М. : «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 2004. – 252 с.

Кравець В. П. Ґендерна педагогіка : навч. посіб. / В. П. Кравець. – Тернопіль : Джура, 2003. – 416 с.

Кравченко Т. В. Статеве виховання школярів у вітчизняній педагогічній теорії та практиці 20-30-х років ХХ століття : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Т. В. Кравченко. – Кіровоград, 2009. – 20 с.

Крохмаль А. В. Періодична преса як ефективний педагогічний засіб / А. В. Крохмаль // Гуманізація навчально-виховного процесу : [зб. наук. праць]. – Вип. XVII. – Словʼянськ : Вид. центр СДПУ, 2003. – С. 154–156.

Кулішенко Л. А. Проблема національного виховання в педагогічній пресі сучасності (за період з 1991 до 2004 рр.) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 10.01.08 «Журналістика» / Л. А. Кулішенко. – К., 2007. – 20 с.

Лобода С. М. Функції педагогічної публіцистики в сучасному освітньо-культурному просторі / С. М. Лобода // Нові технології навчання : [наук.-метод. зб. / кол. авт.]. – К. : Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, 2007. – Вип. 46. – С. 42–45.

Малес Л. В. Основи гендерного аналізу в дисциплінах соціогуманітарного циклу / Л. В. Малес : [методичні рекомендації]. – К. : Златограф, 2004. – 26 с.

Наказ Міністерства освіти і науки України «Про впровадження принципів гендерної рівності в освіту» № 839 від 0.09.2009.

Онкович Г. В. Педагогічна журналістика і медіаосвіта / Г. В. Онкович // Журналістика. Лінгвістика. Дидактика : [зб. наук. праць]. – Полтава, 2010. – С. 186–190.

Словарь гедерных терминов [Электронный ресурс] : [под ред. А. А. Денисовой / Региональная общественная организация «Восток-Запад: Женские Инновационные Проекты»]. – М. : Информация XXI век, 2002. – 256 с. – Режим доступа к ресурсу : http://www.owl.ru/gender/.

Ярская-Смирнова Е. Р. Гендерная експертиза учебников и учебных пособий по социальной работе / Е. Р. Ярская-Смирнова // Гендерная экспертиза учебников для высшей школы / под ред. О.А. Ворониной. – М. : РООМЦГИ – ООО «Солтэкс», 2005. – С. 74–114.

Mathieu N-С. Homme-culture et femme-nature ? / Nicole-Claude Mathieu // Mathieu N-С. LʼAnatomie Politique. Categorisations et ideologies du sexe. – Paris: Cote-Femmes, 1991. – Р. 43–61.

Published
2013-10-10
How to Cite
Emirilyasova, S. (2013). Pedagogical Press of Ukraine: Model of Gender Issue Explicitness. Pedagogical Discourse, (15), 229-232. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/703