Historiographical Studies of Ivan Tkachenko’s Teaching Activity (the Second Half of XX – Beginning of XXI Century)

  • Nadiya Kalinichenko Municipal Institution "Kirovograd Regional Institute of Vasyl Sukhomlinskyy Postgraduate Pedagogical Education"
Keywords: historiography, research, teaching activity, teacher and innovator

Abstract

This article analyzes the historiographical sources which reveal important aspects of educator and innovator Ivan Tkachenko Gurievich’s heritage on managerial problems, student youth work training, the construction of model schools for the formation of a creative personality. The second half of the twentieth century is characterized by educational activities humanistic orientation, including well-known in Ukraine and abroad educators and innovators Vasil Sukhomlynsky and his colleague and associate Ivan Tkachenko, as well as based on the idea of ​​pedagogy of cooperation, appreciation of the individual, developing models of schools as areas of creativity, Joy Schools. The historiographical analysis of the educational activities of Ivan Tkachenko (second half of XX – beginning of XXI century.)is based on A.Ivanko’s, O.Filonenko’s dissertation research, N.Kalinichenko’s, H.Levchenko’s, V.Madzihon’s, A.Postelnyak’s, B.Hyzhnyak’s numerous scientific and methodological works. Promising directions for future research of the teacher and innovator Ivan Tkachenko’s heritage are designated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nadiya Kalinichenko, Municipal Institution "Kirovograd Regional Institute of Vasyl Sukhomlinskyy Postgraduate Pedagogical Education"

Head of the Department of Pedagogy, Psychology and Correctional Education, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

References

Гиталов А. Земля жаждет молодых / А. Гиталов, Н. Калиниченко, И. Ткаченко // Проблемы трудового воспитания учащихся сельских школ. Правда. – 1980. – 21 ноября.

Девиз – эффективность. Диалог директора Богдановской школы, Героя Социалистического труда И.Г.Ткаченко с президентом Академии наук УССР, Героем Социалистического труда Б. Е. Патоном // Учительская газета. – 1978. – 24 июня.

З досвіду роботи учнівських виробничих бригад Кіровоградської області. Інформаційно-методичний лист. – К. : Рад. школа, 1972. – 24 с.

Іванко А. Б. В. О. Сухомлинський, І. Г. Ткаченко: діалог самодостатніх педагогічних / А. Б. Іванко. – Кіровоград : ОІППО, 2002. – 60 с.

Іванко А. Б. Педагогічна спадщина І. Г. Ткаченка і актуальні проблеми сучасної сільської школи / А. Б. Іванко // Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету ім. В. Винниченка. Серія: педагогічні науки. Вип. 28. – Кіровоград, 2000. – С. 25–28.

Педагогічна спадщина І. Г. Ткаченка в контексті модернізації шкільної системи освіти : матеріали всеукр. наук.-метод. конф. (21-22 трав. 2004 р.). – Кіровоград : ОІППО імені Василя Сухомлинського, 2005. – 270 с.

З досвіду трудового навчання вчительки Богданівської середньої школи Григор`євої Г. Р. / ДАКО, фонд 4789, опис 4, архів 70, аркушів 5.

Максимчук О. В. Система трудового виховання в педагогічній спадщині І. Г. Ткаченка : дис. ... канд. пед. наук / Оксана Володимирівна Максимчук. – К., 2002. – 234 с.

Published
2013-10-10
How to Cite
Kalinichenko, N. (2013). Historiographical Studies of Ivan Tkachenko’s Teaching Activity (the Second Half of XX – Beginning of XXI Century). Pedagogical Discourse, (15), 306-311. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/719