Moral Education in the Cadet Corps of the Dnieper Ukraine in the Second Half of XIX - Early XX Century in the Context of Formation Military Pedagogy as a New Scientific-Practical Field

  • Yuriy Komirenko Military Institute of Taras Shevchenko National University of Kyiv
Keywords: cadet corps, military school, educational institution, moral education, moral and volitional training, character, reform, military pedagogy, military education

Abstract

The article is based on different sources, which cover pre-revolutionary experience of cadet corps, shows the way how instructions of directorate General of military-educational institutions are followed in Poltava, Kyiv, Odessa and Sumy cadet corps in the second half of XIX – early XX century, which is said in works of general M.Dragomyrov. Within the context of military educational reform of 1860-1870, in spite of the reorganization of form, structure and context of military educational process, the main goal stays to be the same – to prepare regular officers; afterwards the priority was placed on educational process, directed towards the formation of a defined world view, personality traits and moral qualities, necessary for the serviceman professional activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yuriy Komirenko, Military Institute of Taras Shevchenko National University of Kyiv

Head of the Editorial and Publishing Department, postgraduate student of Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University

References

Военная педагогика / под общ. ред. О. Ю. Ефремова. – СПб. : Питер, 2008. – 640 с.

Волошин П. Петровский Полтавский кадетский корпус / П. Волошин // Сборник памяти Великого князя Константина Константиновича, поэта К. Р. / ред. А. А. Геринг. – Париж : Издание Совета обще-кадетских объединений за рубежом, 1962. – С. 117–119.

В Т. Два режима // Разведчик. – 1914. – № 1221. – С. 197–201.

Драгомиров М. И. Подготовка войск в мирное время (воспитание и образование) / Михаил Иванович Драгомиров // Драгомиров М. И. Избранные труды. Вопросы воспитания и обучения войск / под. ред. Л. Г. Бескровного. – М. : Военное изд-во Министерства обороны Союза ССР, 1956. – С. 603–684.

агрекова Л. В. Официальная педагогика России XIX века: методологический и содержательный аспекты / Л. В. Загрекова // Педагогическое обозрение. – 2001. – № 3. – С. 157–160.

Кравченко Е. Сумской кадетский корпус (1903-1910): Глава из воспоминаний / Е. Кравченко // Сумской кадетский корпус (1900–1950). – Сан-Франциско, 1955. – С. 40–45.

Линицкий А. Воспоминания из корпусной жизни / А. Линицкий // Сумской кадетский корпус (1900-1950). – Сан-Франциско, 1955. – С. 34–39.

Наставление для образования воспитанников военно-учебных заведений. Высочайше утверждено 24-го декабря 1848 года. – СПб.: Типография Военно-Учебных Заведений, 1849. – 37 с.

Нещадим М. І. Військова освіта України: Історія, теорія, методологія, практика: Монографія / Микола Іванович Нещадим. – К.: Київський університет, 2003. – 852 с.

Павловский И. Ф. Петровский Полтавский корпус. К истории этого корпуса / Иван Францевич Павловский // Русская старина. – 1886. – Т. LII. – Сентябрь. – С. 717–723.

Положение о кадетских корпусах, высочайше утвержденное 14 февраля 1886 года. – СПб.: тип. М. М. Стасюлевича, 1886. – 94 с.

Райковский В. Л. Военное воспитание / Викентий Логинович Райковский // О долге и чести воинской в российской армии: Собрание материалов документов и статей / сост. Ю. А. Галушко, А. А. Колесников; под ред. В. Н. Лобова. – М. : Воениздат, 1990. – С. 261–270.

Соколов Н. А. Столетие военного министерства. 1802-1902. Главный штаб. Исторический очерк / Николай Афанасьевич Соколов. – Т. 10. – Ч. 3 / под ред. Д. А. Скалона, П. В. Петрова. – СПб.: Типография поставщиков двора его Императорского Величества товарищества М. О. Вольф, 1914 – 218 с.

Цытович В. В. Одесский Великого князя Константина Константиновича кадетский корпус за первые семь лет его существования / Владимир Викторович Цытович / под. ред. С. В. Петровского. – Одесса : Типография Е. И. Фесенко, 1906. – 229 с.

Published
2013-10-10
How to Cite
Komirenko, Y. (2013). Moral Education in the Cadet Corps of the Dnieper Ukraine in the Second Half of XIX - Early XX Century in the Context of Formation Military Pedagogy as a New Scientific-Practical Field. Pedagogical Discourse, (15), 349-355. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/728