Historiography Problem Research of Ukrainian Educational Thought Development in the Second Half of XVII – XVIII Century

  • Tetyana Kochubei Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University
Keywords: historiography, Ukrainian educational thought, Kyiv-Mohyla Academy

Abstract

Historiographical overview of Ukrainian educational thought development in the second half of the XVII-XVIII centuries is found out, that is based on a systematic study of the philosophical and theological texts and national studies dedicated to this period. The analyzing sources related to various institutions activities, especially the Kyiv Mohyla Academy, and colleges operated at that time on the territory of Ukraine and provided practical implementation of educational thought. Kiev-Mohyla Academy professors’ philosophical views are outlined. Historical and cultural phenomena are considered in the article, the leading role among them belongs to the Baroque main features characteristic, the content and teaching methods, development of Ukrainian publishing as a means of sharing ideas and views.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tetyana Kochubei, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University

Vice-rector for scientific-pedagogical research, professor of the department of social pedagogy, social work and history of pedagogy, candidate of pedagogical sciences, associate professor

References

А. Т. Киевско-Печерская лавра в ее прошедшем и будущем состоянии / Т. А. // Киевская старина. – 1886. – Т. 16. – № 9–12. – С. 512–571.

Барна М. Розвиток педагогічної освіти в Галичині (1772–1939 рр.) / Марія Барна // Рідна школа. – 1998. – № 7–8. – С. 33–48.

Вишневский Д. Средства содержания профессоров Киевской Академии в первуй половине XVIII века / Д. Вишневский // Киевская старина. – 1896. – Т. 53. – № 15. – С. 79–86.

Владимирский-Буданов М. Ф. Государство и народное образование в России с XVII века / М. Ф. Владимирский-Буданов. – Ч. 1. – Ярославль : Тип. Г. В. Фальк, 1874. – 325 с.

Жуковський А. Петро Могила / А. Жуковський. – К. : Мистецтво, 1997. – 304 с.

Зеньковский В. В. Педагогика / В. В. Зеньковский. – М. : Православный свято-Тихоновский Богословский институт, 1996. – 144 с.

Идейные связи прогрессивных мыслителей братских народов (XVII – XVIII вв.). – К. : Наукова думка, 1978. – 191 с.

Инструкція для кіевской духовной академіи 1763 года (Кіевскіе Епархальные Вђдомости 1893 года, №№19, 20) // Кіевская старина. – 1894. – Т. 46. – № 7–9. – С. 282–286.

Коба Л. А. Розвиток педагогічної думки в Київській Русі / Л. А. Коба // Початкова школа. – 1994. – № 3. – С. 46–48.

Коган Ю. Життя і творчість Я. П. Козельського / Юрій Коган // Хроніка. Український культурологічний альманах. – 2000. – Вип. 55–56. – С. 149–169.

Козырев А. Ф. Народное образование и школа на Украине и в Белоруссии в XVI – XVIII веках / А. Ф. Козырев. – Ставрополь, 1948. – 12 с.

Кремень В. Г. Філософія національної ідеї. Людина. Освіта. Соціум / В. Г. Кремень. – К. : Грамота, 2007. – 576 с.

Мазур П. Отчі світильники / П. Мазур. – Донецьк : Укр. культурологічний Центр, 1998. – 104 с.

Медвідь Л. А. Розвиток педагогічної думки у XVII столітті / Л. А. Медвідь // Початкова школа. – 1996. – № 1. – С. 46–47.

Мединський Є. Історія російської педагогіки до Великої Жовтневої Соціалістичної революції / Є. Мединський. – К.-Х. : Рад. шк., 1938. – 463 с.

Митюров Б. Н. Развитие педагогической мысли на Украине в ХVI–ХVIІ вв. / Б. Н. Митюров. – К. : Радянська школа, 1968. – 211 с.

Нариси з історії вітчизняної психології (XVII-XVIII ст.). – К. : Рад. шк., 1952. – 256 с.

Нічик В. М. Києво-Могилянська академія і німецька культура / В. М. Нічик. – К. : Укр. центр духовної культури, 2001. – 252 с.

Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР с древнейших времен до конца ХVII в. / отв. ред. Э. Д. Днепров, О. Е. Кошелева, Г. Б. Корнетов и др. – М. : Педагогика, 1989. – 480 с.

Памʼятки історичної думки України. Українська культура: лекції / [за ред. Д. Антоновича, передрук 1930-х років]. – К. : Либідь, 1993. – 588 с.

Петров Н.И. Кіевская академія во второй половинђ XVIIІ вђка / Н. И. Петров. – К., 1895. – 171 с.

Проблема людини в українській філософії XVI–XVIIIст.: [колективна монографія] / [І. С. Захара, М. В. Кашуба, В. І. Любащенко та ін.] / Інститут українознавства ім. І. Крипʼякевича НАН України. – Львів : Логос, 1998. – 239 с.

Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні (Х – поч. ХХст.) : нариси / [ред. кол. : М. Д. Ярмаченко (відп. ред.), Н. П. Калініченко (заст. відп. редактора), С. У. Гончаренко та ін.]. – К. : Рад. шк., 1991. – 384 с.

Роменець В. А. Історія психології. XVIIстоліття. Епоха Просвітництва / В. А. Роменець : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів / В. А. Роменець. – К. : Либiдь, 2006. – 997 с.

Сухомлинська О. В. Духовно-моральне виховання дітей та молоді: загальні тенденції й індивідуальний пошук / О. В. Сухомлинська // Історико-педагогічний альманах. – 2005. – № 1. – С. 5–20.

Ткачук О. О. Філософія Г. Сковороди в контексті української філософської думки періоду бароко : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / О. О. Ткачук. – К., 1999. – 18 с.

Травкіна О. І. Чернігівський колегіум (1700 – 1786) / О. І. Травкіна. – Чернігів : ДКП РВВ, 2000. – 120 с.

Українська педагогіка в персоналіях: у двох кн. : навчальне видання / [Сухомлинська О. В., Дічек Н. П., Самоплавська Т. О. та ін. ; за ред. О. В. Сухомлинської]. – Кн. перша. Х–ХІХ століття. – К. : Либідь, 2005. – 624с.

Хижняк З. І. Історія Києво-Могилянської академії / З. І. Хижняк, В. К. Маньківський. – К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 148 с.

Чижевский И. Феофан Прокопович и его время / И. Чижевский. – СПб. : Изд.-во Императорской Академии Наук, 1808.

Чижевський Д. Нариси з історії філософії України / Д. Чижевський. – Мюнхен, 1983. – 175 с.

Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література XVI–XVIIIст. : у 2 кн. Книга друга: Розвиток бароко. Пізнє барокко / Валерій Шевчук. – К. : Либідь, 2005. – 728 с.

Published
2013-10-10
How to Cite
Kochubei, T. (2013). Historiography Problem Research of Ukrainian Educational Thought Development in the Second Half of XVII – XVIII Century. Pedagogical Discourse, (15), 361-367. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/730