Historiography of the Problem of Profession-Oriented Differentiation of the Secondary School During the Second Half of 19th Century

  • Valentyna Kushnir Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University
Keywords: profession-oriented differentiation, classical and real school, realists and humanists

Abstract

The article deals with the problem of historiography of imperial period, the introduction of profession-oriented differentiation in secondary schools of the Russian Empire during the second half of the 19th century. The works on the history of the school of a general character which highlighted the problem and a number of works of the contemporaries of those changes, their positions in the confrontation between classical and real education are characterized. It has been determined that the historiography of the specified period is an important source of deep diverse knowledge of that sphere. However, it has not created the necessary body of knowledge for generalization of the problem of implementation of profession-oriented differentiation in secondary schools of the Russian Empire during the second half of 19th century, the implementation mechanisms and the adoption of educational changes by the society of that period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valentyna Kushnir, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University

doctoral student, associate professor of the department of pre-school pedagogy and psychology, candidate of pedagogical sciences, associate professor

References

Алешинцев И. История гимназического образования в России. (XVIII и XIX вв.). / И. Алешинцев. – СПб. : Издание О.Боглановой, 1912. – 346 с.

Вессель Н. Х. Наша средняя общеобразовательная школа / Н. Х. Вессель. – СПб. : Тип.-литогаф. В. В. Комарова, 1903. – 68 с.

Вессель Н. Х. Учебный курс гимназий / Н. Х. Вессель. – Санкт-Петербург : тип. и лит. С. Степанова, 1866. – 39 с.

Головнин А. В. Записки для немногих. (Библиотека журнала «Нестор». Т. X.). / А. В. Головнин. – СПб. : Издательство Санкт-Петербургского Института истории РАН «Нестор История», 2004. – 576 с.

Замечания на проект устава общеобразовательных учебных заведений и на проект общего устройства народных училищ. Ч.2. СПб., 1862. 654 с.

Каптерев П. Ф. История русской педагогики / П. Ф. Каптерев. – Пг. : Тип. В. Безобразова и К., 1915. – 746 с.

Катков М. Н. Несколько слов вместо современной летописи / М. Н. Катков // Русский вестник. – 1861. – № 1. – С. 478–484.

Мусин-Пушкин А. Среднеобразовательная школа в России и ее значение / А. Мусин-Пушкин. – Петроград. : Главное Управление Уделов, Моховая 40, 1915. – 166 с.

Орбинский Р. В. По поводу проекта нового устава средних и низших народных училищ, подведомственных Министерству народного просвещения / Р. В. Орбинский // Русское слово. – 1860. – № 6 ІІІ раздел. – С. 28–48.

Пирогов Н. И. Избранные педагогические сочинения. Вопросы жизни / Н. И. Пирогов. – М. : Изд. Академии педагогических наук РСФСР, 1952. – С. 55–84.

Проект концепції профільного навчання в старшій школі [Електронний ресурс]. // Офіційний веб-сайт Міністерства освіти і науки / Громадські обговорення – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/ua/comments/12425-kontseptsiya-profilnogo-navchannya-u-starshiy-shkoli-gazeta-osvita-ukrayini,--33,-vid-19-serpnya-2013-roku

Рождественский С. В. Исторический обзор деятельности Министерства Народного Просвещения. 1802-1902 / С. В. Рождественский. – СПб. : Государственная тип., 1902. II. – 786 с.

Шмид Е. История средних учебных заведений в России / Е. Шмид. – СПб. : Типография В. С. Балешова, 1878. – 684 с.

Published
2013-10-09
How to Cite
Kushnir, V. (2013). Historiography of the Problem of Profession-Oriented Differentiation of the Secondary School During the Second Half of 19th Century. Pedagogical Discourse, (15), 406-410. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/741