Professional-Pedagogical Competence of the Teacher

  • Olha Orlovska Khmelnytsky National University
Keywords: professional-pedagogical competence, competence, kinds of professional competence, indicators of professional competence

Abstract

The article deals with various approaches to the concept definition „professional-pedagogical competence” and „competence”. Indicators and kinds of professional competence are defined. The basic approaches of scientists to studying of professional competence of the teacher are allocated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olha Orlovska, Khmelnytsky National University
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of Foreign Language Practice and Teaching Methods

References

Адольф В. А. Формирование профессиональной компетентности будущего учителя / В. А. Адольф // Педагогика. – 1998. – № 1. – С. 72–75.

Акимов А. П. О характере профессиональных умений в деятельности педагогов-мастеров. / А. П. Акимов // В кн. : Современные психолого-педагогические проблемы высшей школы. – Вып. 1. – Л., 1973. – 173 с.

Кузьмина Н. В. Актуальные проблемы профессионально-педагогической подготовки / Н. В. Кузьмина, В. Гинецинский // Советская педагогика. – 1982. – № 3. – С. 63–66.

Ломакина О. Е. Формирование профессиональной компетентности будущего учителя иностранных языков : автореф. дис. на соискание науч. степеня канд. пед. наук : спец. 13.00.08 „Теория и методика профессионального образования” / О.Е. Ломакина. – Волгоград, 1998. – 26 с.

Лотова И. П. Психологические условия эффективности профессиональной деятельности работников социальных служб / И. П. Лотова. – М. : Издательство МГСУ „Союз”, 1999. – 127 с.

Маркова А. К. Психологический анализ профессиональной компетентности учителя / А. К. Маркова // Советская педагогика. – 1990. – № 8. – С. 82–88.

Нестеров В. В. Педагогическая компетентность : учеб. пособие / В. Нестеров, А. Белкин. – Екатеринбург : Центр „Учебная книга”, 2003. – 188 с.

Овчарова Р. В. Технологии практического психолога образования / Р. В. Овчарова. – М., 2001. – 125 с

.

Ожегов С. И. Толковый словарь русского языка / С. И. Ожегова. – М. : ООО „Технологии”, 2005. – 944 с.

Педагогика : учебное пособие для студентов педагогических учебных заведений / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев. – М. : Школа-Пресс, 1998. – 512 с.

Попова Е. В. Психолого-педагогическая компетентность как научно-педагогическая проблема / Е. В. Попова // Извесия Южного отделения Российской академии образования. – Вып. 1. – Ростов н/Д, 1999. – С. 127–136.

Психология и педагогика : учеб. пособие / под ред. К. А. Абульхановой, Л. Г. Лаптева, В. А. Сластенина. – М. : Совершенство, 1998. – 127 с.

Психология / под ред. А. А. Крылова. – М., 1998. – 243 с.

Роботова А. С. Введение в педагогическую деятельность / А. Роботова, Т. Леонтьева и др. – М., 2002. – 234 с.

Савельев Д. С. Материалы с семинарских занятий заместителя директора школы / Д. С. Савельев. – Ульяновск : ИПК ПРО, 1996. – 56 с.

Published
2012-02-17
How to Cite
Orlovska, O. (2012). Professional-Pedagogical Competence of the Teacher. Pedagogical Discourse, (11), 207-209. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/873