Source Studies as a Theoretical Base of Historical and Pedagogical Research

  • Nataliya Stetsenko Kherson State University
Keywords: source studies, historical source, historical and pedagogical source, classification, types of sources

Abstract

The general issues of source studies as a separate branch of historical science are considered in the article.

The main definitions of the notions «a historical source», «a historical and pedagogical source» are defined in the article. The article deals with conditional classification of historical and historical-pedagogical sources. The stages of the study of historical-pedagogical sources: classifications, analysis, synthesis, are investigated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nataliya Stetsenko, Kherson State University

Associate Professor of the Department of Pedagogy and Psychology, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Васильев К. И. Работа с архивным материалом / К. И. Васильев / / Методы педагогического исследования. – М. : Просвещение, 1972. – 159 с.

Голубнича Л. О. Класифікація джерел педагогічної історіографії / Л. О. Голубнича // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. праць. – Запоріжжя, 2012. – Вип. 26 (79). – С. 30–38.

Калакура Я. С. Українська історіографія / Я. С. Калакура. – К. : Генеза, 2004. – 495 с.

Климашкина Е. В. Источники изучения педагогического опыта кадетских корпусов и военных гимназий дореволюционной России : автореф. дис. … канд. пед. наук. : 13.00.01 / Е. В. Климашкина. – Ставрополь, 2005. – 22 с.

Коляда Н. М. Дослідження історії вітчизняного дитячого руху радянського періоду : джерелознавчий аспект / Н. М. Коляда // Історико-педагогічний альманах. – 2001. – № 1. – С. 54–60.

Раскин Д. И. Историко-педагогический источник в свете современных проблем источниковедения и системного подхода / Д. И. Раскин / / Актуальные вопросы историографии : сб. науч. тр. / под ред. Э. Д. Днепрова и О. Е. Кошелевой. – М. : Изд. АПН СССР, 1986. – 230 с.

Раскин Д. И. Классификация историко-педагогических источников / Д. И. Раскин / / Историографические методологические проблемы изучения истории отечественной школы и педагогіки : сб. науч. тр. / под ред. Э. Д. Днепрова и О. Е. Кошелевой. – М., 1989. – С. 85–98.

Сухомлинська О. В. Методологія дослідження історико-педагогічних реалій другої половини ХХ століття / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2007. – № 4. – С. 6–12.

Published
2013-10-10
How to Cite
Stetsenko, N. (2013). Source Studies as a Theoretical Base of Historical and Pedagogical Research. Pedagogical Discourse, (15), 679-682. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/938