Source Base Importance in Methodologies of Historic-Pedagogical Study

  • Valentyna Shpak Bohdan Khmelnytsky Cherkasy National University
Keywords: source base, methodology, pedagogical study, historic-pedagogical approach, historical principle

Abstract

The author is illuminated source bases importance in methodologies of historic-pedagogical study. The scientific knowledge structure is revealed, the necessity of its studying by means of source-conduct analysis and syntheses methods is argued. The stages of analytical critics and synthesized shouts in work with historic-pedagogical sources are characterized. Scipping the requirements to source interpretation base in methodologies of historic-pedagogical studies proclaims negatively as to the logic and contents of a dissertation work, leads to inexactness in procedure of history searching and interpretation of studies’ results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valentyna Shpak, Bohdan Khmelnytsky Cherkasy National University

Professor of the Department of Social Work and Social Pedagogy, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

References

Березівська Л. Основоположні засади історико-педагогічних досліджень : теорія і методологія / Л. Березівська // Шлях освіти. – 2010. – № 1. – С. 37–42.

Волянюк Н. Ю. Использование биографического метода в психолого-педагогических исследованиях / Н. Ю. Волянюк // Практична психологія та соціальна робота. – 2004. – № 1. – С. 37–40.

Гене Б. История и историческая культура средневекового Запада / Б. Гене. – М. : Языки славянской культуры, 2002. – 491 с.

Загвязинский В. И. О типичных недостатках и ошибках в педагогических исследованиях / В. И. Загвязинский // Педагогика. – 2010. – № 2. – С. 100–105.

Наукові підходи до педагогічних досліджень : [моногр.] / за ред. В. І. Лозової. – Харків : Апостроф, 2012. – 348 с.

Медреш Є. Історичні знання як предмет педагогічних вимірювань / Є. Медреш // Історія України : додаток до газети «Шкільний світ». – 2006. – № 37. – С. 10–12.

Сухомлинська О. Методологія дослідження історико-педагогічних реалій другої половини ХХ століття / О. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2007. – № 4. – С. 6–12.

Шкабара И. Е. Проблемно-генетический анализ как метод историко-педагогического исследования / И. Е. Шкабара // Педагогика. – 2003. – № 7. – С. 21–25.

Published
2013-10-07
How to Cite
Shpak, V. (2013). Source Base Importance in Methodologies of Historic-Pedagogical Study. Pedagogical Discourse, (15), 768-771. Retrieved from http://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/957