Peculiarities of Information Competence of a Teacher in the Context of Countering Negative Informational and Psychological Influence on Future Officers in the Process of Training During Hybrid Warfare
Abstract
The article analyzes the peculiarities of information competence of a teacher in the context of countering negative informational and psychological influence on future officers in the process of training during hybrid warfare. The definition of measures to counteract destructive information and information-psychological influence in the context of hybrid confrontation is clarified. The mechanisms and means of propaganda influence on the personality are clarified.
It is emphasized that in order to effectively combat hostile disinformation at the national level, it is necessary to consolidate the efforts of the conscious part of society. This category includes professionals who have direct contact with people, including teachers, psychologists, media representatives, content makers, religious leaders, librarians, and representatives of public and cultural organizations. A significant role in this confrontation is played by professors of higher military educational institutions who teach future officers. The effectiveness of their activities directly depends on the level of information and psychological competence, ability to defend Ukrainian values, awareness of the real state of affairs, understanding the scale of threats and the ability to effectively counter them.
Prevention of information diffusion is a set of measures aimed at protecting the information space of a country, organization or community from external influence, manipulation and disinformation. The main areas of information protection are: compliance with legal regulations; strengthening cybersecurity; sufficient media literacy and developed critical thinking of the population; development of its own information space; international cooperation.
The author identifies the main components of an officer’s information literacy: media literacy; the need for information retrieval and analysis; the development of critical thinking and fact checking; effective use of digital technologies; digital literacy; communication skills and information transfer; ethical and legal aspects.
Downloads
References
Бебик, В. М. (2021). Теоретичні та праксеологічні засади гібридних війн. Гібридна війна: сутність, виклики та загрози : зб. матеріалів круглого столу (Київ, 8 лип. 2021 р.). 10–14. [in Ukrainian].
Грінченко, Г. (2022). «Вітер із Холодного Яру»: як працює кібернетичний опір російській агресії. Радіо Свобода, 27 квітня 2022. [in Ukrainian].
Гуралюк, А. (2022). Особливості змісту інформаційної компетентності педагога в умовах протидії гібридній агресії. Науково-педагогічні студії, 6, 156–167. [in Ukrainian].
Компанцева, Л. Ф. (2015). Інформаційні vs організаційні війни. Імперативи розвитку цивілізації, 2, 18–20. [in Ukrainian].
Курило, В. С., Савченко, С. В. & Караман, О. Л. (2018). Соціалізація особистості в умовах гібридної війни на сході України: монографія. Київ: Талком. [in Ukrainian].
Магда, Є. В. (2015). Гібридна війна: вижити і перемогти. Харків: Віват. [in Ukrainian].
Малик, Я. (2015). Інформаційна війна і Україна. Демократичне врядування. Науковий вісник, 15. [in Ukrainian].
Почепцов, Г. (2025). Гібридна війна: інформаційна складова. Взято з http://www.jimagazine.lviv.ua/2015/Pochepcov_Gibr_vijna_inf_skladova.htm. [in Ukrainian].
Про основні засади забезпечення кібербезпеки України. (2017). Закон України від 05.10.2017 р. № 2163-VIII. Відомості Верховної Ради України, 45, 403. [in Ukrainian].
Радковець, Ю. І. (2014). Ознаки технологій «гібридної війни» в агресивних діях Росії проти України. Наука і оборона, 3, 36–42. [in Ukrainian].
Радченко, О. В., & Чмир, Я. І. (2021). Гібридна війна як ключова загроза національному суверенітету України. Таврійський науковий вісник, 3, 100–108. [in Ukrainian].
Статут ООН, 1945. Взято з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_010#Text. [in Ukrainian].
Юрчак, Ю., Журавель, В., & Нероба, В. (2024). Специфіка інформаційно-психологічної пропаганди що використовувалася нацистською Німеччиною та комуністичним СРСР серед військ та населення противника протягом Другої світової війни. Молодь і ринок, 2 (222), 66–73. [in Ukrainian].
Юрчак, Ю., & Романишина, Л. (2023). Актуалізація проблеми формування готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до протидії негативному інформаційно-психологічному впливу в контексті інформаційної війни. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 5–6 (129–130), 261–270. [in Ukrainian].
Copyright (c) 2024 Pedagogical Discourse

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.