Characteristics of the Preservice Singer/Singing Teacher’s Ethnocultural Competence Components

Keywords: system, system approach, structure, motivational and value-related component, cognitive component, operational component, reflective component

Abstract

The purpose of the article is to distinguish the structure of the ethnocultural competence and its content based on theoretical analysis of the researched phenomenon in the scholarly works. In order to investigate the issue there were used theoretical methods including but not limited to analysis, synthesis, generalization, and comparison to study the components of the ethnocultural competence in the field of musical art. This enables to analyze the structure of the preservice singer/singing teacher’s ethnocultural competence and to characterize its components.

The findings related to the theoretical analysis of the characteristic structure of ethnocultural competence of the preservice music art teachers, preservice music teachers, preservice music and choreography teachers, preservice music teachers in the regional context, preservice music teachers in higher education, preservice music teachers in pedagogical universities are presented. The main differences in the components of the ethnocultural competence of the preservice singer/singing teacher’s ethnocultural competence have been established. The components of the preservice singer/singing teacher’s ethnocultural competence are identified and characterized.

Taking into account the different approaches found in various publications related to the topic under investigation, the structure that characterize the preservice singer/singing teacher’s ethnocultural competence has been introduced. It includes four components among which a motivational and value-related component aiming at improving the individual motivation and activity in mastering the necessary level of professional training, a cognitive component which outlines the individual’s awareness of the traditions and cultural values that belong to the ethnic group, features of their lifestyle, worldview and provides not only knowledge of the culture, but also establishes the creative interaction between different ethnic musical cultures, an operational component that covers the formation of ethno-cultural thinking, contributing to the cognitive processes activation due to the mechanism of thinking operations involved, since ethnocultural thinking possesses all functions, and a reflexive component that characterizes the capacity of an individual to self-assess oneself as a representative of an ethnic group, and their attitude to the cultural traditions of other ethnic groups, aiming at self-knowledge and understanding of the spiritual world, actions and states, role and place in work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vitalii Simonian, Mukachevo State University

Postgraduate Student

References

Андрущенко, В. П. (Ред.). (2003). Сучасний філософський словник. Київ: Вища школа. Взято з http://surl.li/ddrfz [in Ukrainian].

Аннєнкова, І. П. (2011) Критерії і показники якості освіти у ВНЗ. Вісник Одеського національного університету, 8. Взято з http://surl.li/ddrfu [in Ukrainian].

Атрощенко, Т. О. (2020) Система формування міжетнічної толерантності майбутніх учителів початкової школи у процесі фахової підготовки. (Автореферат дис. докт. пед. наук) Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. Взято з https://cutt.ly/6XZDHa3 [in Ukrainian].

Березюк, О. С. (2016). Теоретичні та методичні основи етнокультурологічної підготовки майбутніх учителів у регіональному контексті. Акмедосягнення науковців Житомирської науково-педагогічної школи: [моногр.]. Житомир: ЖДУ імені І. Франка. Взято з http://surl.li/ddrfp [in Ukrainian].

Головне управління статистики в Закарпатській області. (2021). Паспорт Закарпатської області 2021 року. Взято з https://v.gd/SAwybY [in Ukrainian].

Іфан, У. (2012). Методика підготовки майбутніх учителів музики України і Китаю до роботи в умовах полікультурного середовища. (Дис. канд. пед. наук). НПУ ім. М. П. Драгоманова. Взято з http://surl.li/bkxck [in Ukrainian].

Їнь, Ч. (2020). Формування етнокультурної компетентності майбутніх учителів музики і хореографії з КНР у вищих педагогічних навчальних закладах України. (Дис. канд. пед. наук.) СДПУ ім. А. С. Макаренка. Взято з https://cutt.ly/DCuE6uw [in Ukrainian].

Коврей, Д. Й. (2022). Формування міжкультурної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти у коледжах (Дис. доктора філософії) МДУ. Взято з https://cutt.ly/TX8VdIZ [in Ukrainian].

Лу, Л. (2014) Методика формування етнокультурної компетентності майбутніх учителів музики в педагогічних університетах України і Китаю. (Дис. канд. пед. наук) НПУ ім. М. П. Драгоманова. Взято з http://surl.li/bkuny [in Ukrainian].

Мережко, Ю. В, & Гмиріна, С. В. (2021) Формування етнокультурної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у вищій школі. Pedagogical and psychological science and education: transformation and development vectors: Collective monograph. Vol. 2. Riga: «Baltija Publishing». Взято з http://surl.li/bkuop [in Latvian].

Словник іншомовних слів. (2001). Взято з https://cutt.ly/HXzO6Td [in Ukrainian].

Соляр, Л. В. (2018). Формування етнокультурної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. (Автореф. дис. д-ра пед. наук) ПНУ ім. В. Стефаника. Взято з http://surl.li/bkwpa [in Ukrainian].

Цзяюй, С. (2017) Методичні засади етнокультурної підготовки майбутніх учителів музики у процесі фахового навчання. (Автореф. дис. д-ра пед. наук) НПУ ім. М. П. Драгоманова. Взято з https://cutt.ly/SYcue2B [in Ukrainian].

Цяо, Ц. (2017) Етномистецька компетентність особистості: зміст і структура феномену. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 14 «Теорія і методика мистецької освіти», 22 (27). Ч. 2. Взято з http://surl.li/ddrfj [in Ukrainian].

Published
2022-09-30
How to Cite
Simonian, V. (2022). Characteristics of the Preservice Singer/Singing Teacher’s Ethnocultural Competence Components. Pedagogical Discourse, (33), 25-31. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2022.33.03