Prerequisites for Worldview Formation and the Main Stages of the Formation of a Life Path, Scientific-Pedagogical Activities of M. Darmanskyi

Keywords: M. Darmanskyi, prerequisites, worldview formation, stages of formation, life path, managerial activity, scientific and pedagogical activity

Abstract

The article analizes the prerequisites for the formation of M. Darmanskyi’s worldview. In particular, it was established that the basis of M. Darmanskyi’s worldview and his subsequent professional orientation in the field of pedagogical activity constituted his parents. In addition, the environment, colleagues with whom M. Darmanskyi worked, also contributed to his professional and personal growth as a teacher, scientist, manager. The main essence of the stages of the life path, managerial and scientific-pedagogical activity of M. Darmanskyi is defined and revealed. The first stage – 1964–1975 – is the time of formation of scientific, philosophical and management views of M. Darmanskyi. The lower limit of the second stage of M. Darmanskyi’s activity (1975–1982) is caused by his transition to the position of director of secondary school № 13 in Kamianets-Podilskyi. The third stage of M. Darmanskyi’s managerial activity falls on his work as the head of the Kamianets-Podilskyi city department of public education (1980–1987). The fourth stage in M. Darmanskyi’s managerial activity is his appointment to the position of department head (head of department) of the Khmelnytskyi Regional Department of Public Education (1987–1992). The fifth stage in the activity of M. Darmanskyi is his work as the first deputy head of the Khmelnytskyi regional state administration (19921996), when his talent as a manager and citizen was fully manifested. The sixth stage of M. Darmanskyis managerial and scientific-pedagogical activity was work at the Khmelnytskyi Pedagogical School, which was later transformed into a humanitarian-pedagogical college, and then into the Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Institute (1996–2005).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena Olytska, Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy

Postgraduate student

References

Блажевич, О. І., & Блажевич, Ю. І. (2013). Чотири періоди життя і творчості Володимира Красицького – талановитого педагога-новатора, реформатора освітянської галузі Хмельниччини. Духовні витоки Поділля: педагоги в історії краю. Матеріали всеукр. наук.-практ. конф. (Хмельницький, 21 берез. 2013 р.). (с. 136–147). Хмельницький: ПП Заколодний М. І. [in Ukrainian]

Гончаренко, С. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь. [in Ukrainian]

Гупан, Н. М. (2002). Українська історіографія історії педагогіки. Київ: А.П.Н. [in Ukrainian]

Дарманська, І. М. (2012). Видатні постаті Хмельниччини. М.М.Дарманський: освітянин, науковець, управлінець, філософ… Освіта, наука і культура на Хмельниччині (до 75-річчя утворення Хмельницької області). Матеріали всеукр. наук.-практ. конф. (Хмельницький, 27 верес. 2012 р.). (с. 116–122). Хмельницький: ХГПА. [in Ukrainian]

Козак, А. (2004). Офіцер, науковець і почесний ректор (Уривки із біографічного нарису) [М.М.Дарманський, ректор ХГПІ]. Шкільний світ, 11 (травень).). [in Ukrainian]

Козак, А. Р. (2006). Учитель. Горде і славне звання (бібліографічні нариси). Ярмолинці. [in Ukrainian]

Собко, Ю. Ю. (2010). Громадська діяльність М.Дарманського. П’яті педагогічні читання пам’яті М.М.Дарманського: проблеми освіти в контексті гуманізації суспільства. Матеріали всеукр. наук.-практ. конф. (Хмельницький, 2 квіт. 2010 р.). Т. 1. (с. 22–24). Хмельницький: ХГПА. [in Ukrainian]

Сухомлинська, О. В. (2003). Персоналія в історико-педагогічному дискурсі. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем. Київ: А.П.Н. [in Ukrainian]

Хайрулліна, Ю. О. (2011). Світоглядна культура особистості: структурно-функціональний аналіз: [моногр.]. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова. [in Ukrainian]

Published
2022-09-28
How to Cite
Olytska, O. (2022). Prerequisites for Worldview Formation and the Main Stages of the Formation of a Life Path, Scientific-Pedagogical Activities of M. Darmanskyi. Pedagogical Discourse, (33), 32-37. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2022.33.04