Criteria, Indicators and Levels of Diagnosing Managerial Competence of Future Officers of Communication Units

Keywords: professional training, future officers of communications units, managerial competence, criteria, indicators, levels

Abstract

The article defines and substantiates the criteria and indicators of the formation of managerial competence of future officers of communication units of the Armed Forces of Ukraine. In the framework of the research, a criterion is defined as the measure by which it is possible to diagnose the managerial competence of future communication officers of the Armed Forces of Ukraine in the process of professional training. This allowed to obtain information about the degree of its formation in accordance with the determined indicators. It was found that the general level of formation of the specified competence depends on the degree of formation of each of its components: motivational and value, cognitive, operational and personal.

On the basis of the theoretical justification of the essence and structure of the managerial competence of future communications officers, taking into account the job competencies of future officers of communication units of the Armed Forces of Ukraine, the peculiarities of the educational process at operational-tactical level of the higher military education institutions, as well as modern requirements for the content of the professional competence of officers of the Armed Forces of the Armed Forces, were distinguished criteria and indicators for diagnosing the formation of their managerial competence, which outline the main patterns of formation and relationships between the components of this competence, namely: motivational, cognitive, activity and personal. Based on the analysis and generalization of information from scientific sources, the levels of assessment of the state of formation of managerial competence of future officers of the communication units of the Armed Forces of Ukraine were determined: low, medium and high.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oleh Pavlenko, Military Institute of Telecommunications and Informatization named after the Heroes of Kruty

Head of the Department Combined Military Disciplines, Candidate of Pedagogical Sciences

References

Балендр, А. (2020). Професійна підготовка фахівців з охорони кордону в країнах Європейського Союзу: теорія і практика: [моногр.]. Хмельницький: вид-во НАДПСУ. [in Ukrainian].

Балендр, А. (2018). Уніфікована програма базового рівня для підготовки фахівців з охорони кордону країн Європейського Союзу. Педагогічний дискурс, 25, 17–21. [in Ukrainian].

Бойко, О. (2005). Формування готовності до управлінської діяльності у майбутніх магістрів військово-соціального управління: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. Київ. [in Ukrainian]

Великий тлумачний словник сучасної української мови (2009) (з дод., допов.) / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Ірпінь: ВТФ «Перун». [in Ukrainian]

Галімов, А. (2004). Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особовим складом: [моногр.]. Хмельницький: вид-во НАДПСУ ім. Б. Хмельницького. [in Ukrainian]

Гончаренко, С. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь. [in Ukrainian]

Діденко, O., Андрощук, O., Балендр, A., Маслій, M., & Білявець, С. (2020). Використання електронних освітніх ресурсів у підготовці майбутніх офіцерів прикордонних підрозділів. Information Technologies and Learning Tools, 80 (6), 39–57. [in Ukrainian].

Король, В. (2012). Критерії оцінювання сформованості управлінської компетентності у майбутніх офіцерів пожежної безпеки у процесі професійної підготовки. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, 38, 194–197. [in Ukrainian].

Коростіль, Л. (2009). Самоосвіта особистості як соціальне та педагогічне явище. Педагогічні науки, 1, 138–145. [in Ukrainian].

Нехаєнко, С. (2020). Критерії та показники діагностування професійної компетентності майбутніх організаторів морально-психологічного забезпечення. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VIII (87), 219, 25–32. [in Ukrainian].

Повстин, О. (2018). Професійна підготовка майбутніх фахівців у галузі безпеки людини до управлінської діяльності: теорія та практика: [моногр.]. Львів: ЗУКЦ. [in Ukrainian].

Семенова, А. (2009). Парадигмальне моделювання у професійній підготовці майбутніх вчителів: [моногр.]. Одеса: Юридична література. [in Ukrainian].

Федієнко, В. (2009). Моделі кваліметрії і порівняння рівнів навчальних досягнень студентів у різних оціночних системах: дис...канд. пед. наук: спец.13.00.09. Кіровоград. [in Ukrainian].

Шемчук, В. (2010). Розвиток управлінського мислення у майбутніх магістрів військового управління в оперативно-тактичній ланці управління: критерії та показники. Нові технології навчання, 66 (2), 248–250. [in Ukrainian].

Soroka, O., Kalaur, S., & Balendr, A. (2020). Monitoring of Corporate Culture Formation of Specialists of Social Institutions. Postmodern Openings, 11 (1Sup1), 218–233. [in English]

Published
2022-10-06
How to Cite
Pavlenko, O. (2022). Criteria, Indicators and Levels of Diagnosing Managerial Competence of Future Officers of Communication Units. Pedagogical Discourse, (33), 38-46. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2022.33.05