Stages of Formation and Development of Public Education in Podillia (1864–1917)

Keywords: folk school, zemstvo, reform, teachers, church-parish schools

Abstract

The purpose of the article is to reveal the stages of formation and development of public education in Podillia in 18641917. To achieve this goal, the following research methods were used: analysis of historical and pedagogical scientific publications and dissertations, which helped to clarify the stages of formation of public education; systematization, generalization, synthesis of information, interpretation and clarification of concepts, comparison. The purpose of the article is to characterize the peculiarities of the periods of the outlined problem, to highlight the pedagogical thought of scholars of this problem, to reveal the stages of development of the periodization of public education.

It is found that various aspects of the history of the development of public education are analyzed in the works of teachers and historians: N. Hupan, L. Drovoziuk, M. Vorolis, O. Kosholap, O. Udoda.

The authors periodization of public education in Podillia in 18641917 is developed and presented. It is established that the period under study is divided into three periods: the first period covers 1864–1870, the second period 1870–1902, the third period 1903–1917.

It was found that in the first period, the imperial authorities adopted the «Regulations on Primary Public Schools». It officially declared the availability of education for the masses. The author examines the formation of the legislative framework and the subordination of schools to various departments. In the second stage, it is considered that the authorities are returning to the religious component of schools and relying on church-parish schools. It is traced that during the period under study, the program of educational institutions of public education was formed. It has been established that theological disciplines and the Russian language, arithmetic, history, geography, natural history, the basics of planimetry, drawing, and church singing were taught in parochial schools.

It is emphasized that in the third period, zemstvos authorized by the imperial authorities joined the development of educational institutions. They were responsible for opening educational institutions and financing them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kateryna Bourdouvalis, State Archive of Khmelnytskyi Region

Director

References

Вороліс, М. Г. (2002). Освітній та культурний розвиток Поділля в ХІХ ст. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені М.Коцюбинського. Серія: Історія, 4, 40–42. [in Ukrainian].

Гупан, Н. М. (2002). Українська історіографія історії педагогіки. Київ: АПН. [in Ukrainian].

Дровозюк, Л. М. (2001). З історії загальноосвітньої школи на Поділлі у XVI – п.п. ХІХ ст. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, 5, 128–131. [in Ukrainian].

Завальнюк, О. М. (2009). Земства Поділля в добу Української революції 1917–1920 рр. Кам‘янець-Подільський: Аксіома. [in Ukrainian].

Кошолап, О. (2012). Розвиток єврейської освіти на території Поділля наприкінці ХІХ – початок ХХ ст. Шлях освіти, 1, 41–46.[in Ukrainian].

Савченко, Я. (1911). Початкові школи на Волині. Світло, 8, 37–45. [in Ukrainian].

Тригуба, О. Л. (2008). Подільський просвітитель – отець Василь Гречулевич. Релігійне життя Поділля: минуле і сучасне. Збірник матеріалів всеукр. наук.-теорет. конф. до 1020-ліття хрещення Русі та 250-річчя Вінниц. кафедрал. Спасо-Преображенського собору (18 верес. 2008 р.). (с. 193). Вінниця. [in Ukrainian].

Удод, О. П. (1987). Парафіяльні школи Поділля наприкінці XVІІІ – у першій половині ХІХ століття. Тези доповідей VІІ Подільської історико-краєзнавчої педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. (с. 49). Кам’янець-Подільський. [in Ukrainian].

Published
2023-11-28
How to Cite
Bourdouvalis, K. (2023). Stages of Formation and Development of Public Education in Podillia (1864–1917). Pedagogical Discourse, (34), 83-87. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2023.34.12