Communicative Competence as a Factor of Formation of the Readiness for Professional Activities in Future Employees of the Sector of Security and Defense of Ukraine
Abstract
The relevance of the problem of forming the communicative competence of the future police officer as a factor in the formation and development of his readiness for professional activity is substantiated. The significance of the formation of communicative competence for the formation and development of police officers’ readiness for professional activity is revealed. The definitions of the concepts «communicative competence», «readiness for professional activity», «quest-technology», «educational quest», «police quest» are given. The content of the tasks of the «police quest» is revealed as situations that are as close as possible to the real professional activities of police officers.
The relevance of the problem of forming the communicative competence of the future police officer as a factor in the formation and development of his readiness for professional activity is substantiated. The feasibility of introducing interactive technologies, in particular the «police quest», into the process of professional training of future police officers with the aim of forming their communicative competence as a basis for the formation of readiness for professional activity has been revealed. It is shown that there is a statistically probable presence of positive dynamics of results according to most indicators in the experimental groups after studying a special course, writing creative and term papers, and participating in practical classes in the form of a «police quest».
Downloads
References
Доскевич, Г. О. (2018). Методичні рекомендації з проведення практичних занять у формі поліцейського квесту в закладах вищої освіти, які здійснюють підготовку кадрів для Міністерства внутрішніх справ України та Національної поліції. Київ. [in Ukrainian]
Мілорадова, Н. Е., & Федоренко, О. І. (2021). Використання квест-технологій у професійній підготовці поліцейських. Харківський національний університет внутрішніх справ: 20 років у статусі національного. Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (2 берез. 2021 р.). (с. 105–108). Харків: ХНУВС. [in Ukrainian]
Сокол, I. M. (2014). Квест: метод чи технологія? Комп’ютер у школі та ciм'i, 2 (114), 28–32. [in Ukrainian]
Тюріна, В. О. (1993). Пізнавальна самостійність школярів. Харків: Основа. [in Ukrainian]
Tyurina, V. O., & Danchenko, I. O. (2021). The use of quest technologies in the professional training of students of higher educational institutions. Theoretical and empirical scientific research: concept and trends. Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ» with Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference (Vol. 2). (р. 48–49). Oxford. [in English]
Тюріна, В. О. (2022). Комунікативна і лідерська компетентності майбутнього офіцера патрульної поліції як фактори формування його готовності до професійної діяльності. Проблеми науки і практики, завдання та шляхи їх вирішення. Матеріали XI Міжнар. наук.-практ. конф. (Варшава, 22–25.03.2022 р.). (с. 283–286). Варшава. [in Ukrainian]
Тюріна, В., & Романишина, Л. (2023). Квест-технології як фактор формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів поліції. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, 1, 130–136. [in Ukrainian]
Copyright (c) 2024 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.