Competency-Based Approach to Training Future Teachers-Bachelors of Primary Education

Keywords: teacher-bachelor, specialty A 3 Primary Education, competence, professional competencies, competency-based approach to the training of future teachers-bachelors of primary education, pedagogical conditions of training of future teachers-bachelors of primary education on the basis of the competency-based approach, educational components

Abstract

The article focuses on the need to train future bachelor teachers in the specialty A 3 Primary Education on the Basis of a Competency-Based approach. It is determined that the competency-based approach determines the need to rethink the purpose of training future bachelor teachers in primary education, the results of their learning, educational components (EC) and pedagogical tools of professional activity of teachers of higher educational institutions. The purpose of the article is to highlight the pedagogical conditions for training future bachelor teachers in primary education on the basis of a competency-based approach and the experience of teachers of the Department of Pedagogy of Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy (KhHPA) regarding their implementation in the process of teaching educational components. The essence of the concepts of «competence», «professional competence», «competence approach» has been clarified. The author’s definition of the concept of «competence approach to the training of future teachers-bachelors of primary education» has been proposed. Based on the study of scientific works, surveys of primary school teachers and the method of expert assessments, the pedagogical conditions for the training of future teachers-bachelors of primary education on the basis of the competency approach have been determined: formation of a value-based and personal attitude of future teachers-bachelors to the acquisition of professional competencies; introduction of practice-oriented teaching technologies into the educational process and the use of competency-oriented tasks for independent work of education seekers. The experience of teachers of the Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy in implementing certain pedagogical conditions in the process of teaching the following educational components has been highlighted: «Didactics», «Theory and Methods of Education», «Methodology of the Work of the Class Teacher», «Fundamentals of Scientific Research», «Inclusive Education». It is concluded that certain pedagogical conditions contribute to the formation of professional competencies of future teachers-bachelors of primary education. It is noted that further scientific research should be directed to studying foreign experience of professional training of future teachers-bachelors of primary education on the basis of the competency-based approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oksana Shkvyr, Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy

Professor of the Department of Pedagogy, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

Halyna Dudchak, Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy

Assistant Professor of the Department of Pedagogy, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

Olha Polianovska, Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy

Assistant Professor of the Department of Pedagogy, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Авшенюк, Н.М., Десятов, Т.М., Дяченко, Л.М., Постригач, Н.О., Пуховська, Л.П., & Сулима, О.В. (2014). Компетентнісний підхід до підготовки педагогів у зарубіжних країнах: теорія та практика. Монографія. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 280 с. [in Ukrainian]

Антонова, О.Є., & Маслак, Л.П. (2011). Європейський вимір компетентнісного підходу та його концептуальні засади. Професійна педагогічна освіта: компетентнісний підхід. Монографія. (с. 81–109). Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка. [in Ukrainian]

Головань, М.С. (2008). Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду. Вища освіта України, 3, 23–30. [in Ukrainian]

Грицай, Н.Б. (б.д.). Практико-орієнтовані технології методичної підготовки майбутніх учителів біології. Взято з http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/8672/1/%D0%93%D1%80%D0%B8%D1%86%D0%B0%D0%B9%20%D0%9D.%D0%91._Praktyko-oriientovani%20tekhnolohii.pdf [in Ukrainian]

Закон України «Про вищу освіту». (2014). Прийнятий 01.07.2014 р. Взято з https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian]

Марущак, О.М. (2016). Поняття компетентності у педагогічній діяльності. Креативна педагогіка, 11, 97–108. [in Ukrainian]

Мойсеюк, Н.Є. (2007). Педагогіка. (4-е вид.). Київ. [in Ukrainian]

Морозов, С.М., & Шкарапута, Л.М. (2000). Словник іншомовних слів. Київ: Наукова думка. [in Ukrainian]

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти»: затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 29.08.2024. № 1225. (2024). Взято з https://mon.gov.ua/news/informatsiine-povidomlennia [in Ukrainian]

Рудніцька, К.В. (2026). Сутність понять «компетентнісний підхід», «компетентність», «компетенція», «професійна компетентність» у світлі сучасної освітньої парадигми. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1 (38), 241–244. [in Ukrainian]

Собченко, Т., & Радченя, І. (2025). Деякі питання формування професійної компетентності майбутніхучителів початкових класів в умовах воєнних викликів. Молодь і ринок, 1 (233), 14–19. [in Ukrainian]

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 013 Початкова освіта для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 23.03.2021. № 357. (2021). Взято з https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/013-Pochatk.osvita-bakalavr.28.07.pdf [in Ukrainian]

Шквир, О., Крищук, Б., Поляновська, О., Сівак, Н. & Суховірський, О. (2025). Праксеологічний підхід до підготовки майбутніх учителів-магістрів зі спеціальності початкова освіта. Молодь і ринок, 1 (233), 31–37. [in Ukrainian]

Published
2025-04-28
How to Cite
Shkvyr, O., Dudchak, H., & Polianovska, O. (2025). Competency-Based Approach to Training Future Teachers-Bachelors of Primary Education. Pedagogical Discourse, (37), 56-64. Retrieved from https://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/1254