Organisation of Work of a Speech Therapist in an Educational Institution under Martial Law

Keywords: speech therapist, martial law, speech disorders, correctional and developmental work, distance learning, inclusive education, psychological support, children

Abstract

The article examines the process of organizing the work of a speech therapist in educational institutions under martial law, as well as specific aspects, forms and methods of this work. The author used the methods of analysis of scientific and methodological literature and normative legal acts, synthesis, comparison, and generalization. In the context of martial law, the functioning of the education system faces unprecedented challenges, which requires the adaptation of traditional approaches to the provision of correctional and developmental services, including speech therapy. Children who have experienced traumatic events and have undergone changes in their normal life often demonstrate a deterioration in speech development and need special support. This necessitates a deeper understanding and optimization of the organization of speech therapist's work in modern conditions. The article analyzes the peculiarities of organizing the work of a speech therapist in an educational institution under martial law. The main challenges and problems faced by speech therapists in these conditions are summarized, including security risks, adaptation to distance and blended learning formats, the psychological state of participants in the educational process and limited resources. The adapted forms and methods of speech therapy work, including the use of distance technologies, work in shelters and the organization of inclusive education in the conditions of displacement are revealed. The specifics of diagnostic and correctional work with children who have experienced traumatic events are analyzed. Recommendations for psychological support and prevention of professional burnout of speech therapists are generalized. The ways to improve the interaction of a speech therapist with parents, teachers and other professionals to ensure holistic support for children are revealed. The importance of interdepartmental cooperation for the effective organization of speech therapy is analyzed. The scientific novelty of the article lies in the systematic analysis of the experience of speech therapists in martial law, generalization of key problems and disclosure of new approaches to the organization of speech therapy adapted to modern realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alyona Korol, Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University

Assistant Professor of the Department of Preschool Education, Doctor of Philosophy (PhD), Associate Professor

References

Апухтіна, В. В., Авраменко, У. В., & Соловйова, Т. Г. (2023). Підготовка майбутніх логопедів до формування у батьків навички використання засобів підтримувальної комунікації (на прикладі класів, де навчаються учні із заїканням). Педагогічні науки: теорія та практика, 4, 45–51. [in Ukrainian]

Бабич, Н., & Медицька, А. (2022). Нові напрями підготовки логопедів в умовах сучасного ринку праці. Спеціальна і інклюзивна освіта: проблеми та перспективи. Тези за матеріалами науково-практичної конференції. (с. 12–17). Кам’янець-Подільський. Видавець Ковальчук О.В. [in Ukrainian]

Бистранівська, О. (2022). Співпраця учителя-логопеда з батьками дітей з порушеннями мовленнєвого розвитку. Редакційна колегія, 32–37. [in Ukrainian]

Брушневська, І. М. (2021). Логопедичне партнерство у системі спеціальної освіти: силабус вибіркової навчальної дисципліни. Луцьк. [in Ukrainian]

Дяченко, М. Д., & Романова, Т. А. (2023). Особливості корекційно-розвивальної діяльності майбутнього логопеда в умовах інклюзивного освітнього простору. Молодий вчений, 91, 91–95. [in Ukrainian]

Забара, М. В., & Федорченко, Н. Д. (2022). Організація логопедичної роботи в умовах очно-дистанційного навчання у ЗДО у період воєнного стану в Україні. Eurasian Scientific Discussions. The 10th International scientific and practical conference. (рр. 200–206). Barcelona: Barca Academy Publishing. [in Ukrainian]

Зінченко, Д. І. (2023). Особливості дистанційної діяльності логопедів в Україні в умовах воєнного стану. Система освіти і виховання дітей з особливими освітніми потребами: досвід минулого – погляд у майбутнє, 132–135. [in Ukrainian]

Комарова, О. І. (2023). Формування професійної компетентності майбутніх логопедів до взаємодії з батьками дітей з тяжкими порушеннями мовлення. Система освіти і виховання дітей з особливими освітніми потребами: досвід минулого – погляд у майбутнє, 174–176. [in Ukrainian]

Пахомова, Н. (2005). Мовленнєва готовність дітей дошкільного віку з тяжкими вадами мовлення. Дефектологія, 48–50. [in Ukrainian]

Пахомова, Н., & Баранець, І. (2022). Напрями корекційної роботи з дітьми із тяжкими порушеннями мовлення в умовах воєнного стану. Науковий часопис. Корекційна педагогіка, 43, 57–60. [in Ukrainian]

Фадєєва, І. С. (2022). Значення спільної роботи учителя-логопеда, батьків та вихователя з корекції мовленнєвих порушень у дітей. Європу єднає здорове майбутнє, 191–195. [in Ukrainian]

Черніченко, Л. А. (2020). Модель підготовки майбутніх логопедів до інноваційної діяльності в умовах інклюзивної дошкільної освіти. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 1 (5), 186–174. [in Ukrainian]

Published
2025-06-06
How to Cite
Korol, A. (2025). Organisation of Work of a Speech Therapist in an Educational Institution under Martial Law. Pedagogical Discourse, (37), 116-122. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2025.37.16