Professional Development of Teachers Which Work in Professional (Vocational) Education Institution: Andragogical Aspect

Keywords: professional development, professional-pedagogical competence, teacher, institution of professional (vocational) education, andragogy, principles.

Abstract

The author states that in the process of professional development and improvement of teachers` professional skills which work in professional (vocational) education institutions it is necessary to take into account the specifics of adult education, which is based on the andragogical principles. Dependence of qualitative preparation of the student on the teacher’s professional and pedagogical competence is noted. It is noted that professional and pedagogical competence is achieved through continuous professional development during the entire career of a teacher. The approved normative legal documents regulating the education of adults are presented. The theoretical analysis of scientific works of foreign and native scientists is carried out. The characteristics of teachers` professional development are singled out. The focus is on the specifics of the adult learning process. The principles of adult education are highlighted. Attention is drawn to the need to take account of the specific training of adult personality in the process of professional development for teachers and professional (vocational) education. The necessity of formation of motivation for teachers to professional self-realization, increase of professional-pedagogical competence, development of professionally important qualities, professional reflection, career forecasting was noted. The necessity of introducing into the Classifier profession and providing of training in higher education institutions of teachers for the training of "adults" of students and androgens is emphasized. It was emphasized that the teaching of teachers will be successful provided that they acquire andragogical competence by those involved in the teachers` professional development of professional (vocational) education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nataliia Sysko, Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Аdult Education of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine

– postdoctoral student, candidate of psychological sciences

References

Аніщенко, О. В., Баніт, О. В., Василенко, О. В., Волярська, О. С., Дорошенко, Н. І., Зінченко, С. В. і Сігаєва, Л. Є. (2016). Особистісний і професійний розвиток дорослих: теорія і практика. Київ: ІПООД НАПН України. Взято з http://ipood.com.ua/data/NDR/Andragogika/ 2016_Monograph_andragogy.pdf (дата звернення 15.09.2018) / Anishchenko, O. V., Banit, O. V., Vasylenko, O. V., Voliarska, O. S., Doroshenko, N. I., Zinchenko, S. V., & Sihaieva, L. Ie. (2016). Osobystisnyi i profesiinyi rozvytok doroslykh: teoriia ipraktyka [Personal and Professional Development of Adults: Theory and Practice]. Kyiv: IPOOD NAPN Ukrainy. Retrieved from http://ipood.com.ua/data/NDR/Andragogika/2016_Monograph_andragogy.pdf (last accessed 15.09.2018) [in Ukrainian].

Василюк, А. і Стоговський, А. (Ред.). (2017). Освіта дорослих у перспективі змін: інновації, технології, прогнози [кол. моногр.]. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М. / Vasyliuk, A. & Stohovskyi, A. (Red.). (2017). Osvita doroslykh u perspektyvi zmin: innovatsii, tekhnolohii, prohnozy [Adult education in the perspective of change: innovations, technologies, forecasts]. [collective monograph]. Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M.M. [in Ukrainian].

Вершловский, С.Г. (2002). От педагогики к андрагогике. Университетский вестник, 1, 33–36 / Vershlovskij, S.G. (2002) Ot pedagogiki k andragogike. [From pedagogy to andragogy]. Universitetskij vestnik, 1, 33–36 [in Russian].

Гончаренко, С. (2009) Дидактичні аспекти освіти дорослих. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 1, 66–71. / Honcharenko, S. (2009) Dydaktychni aspekty osvity doroslykh [Didactic aspects of adult education]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, 1, 66–71 [in Ukrainian].

Дяченко, Л. М., Марусинець, М. М., Пазюра, Н. В., Постригач, Н. О. і Пилинський, Я. М. (2016). Тенденції професійного розвитку вчителів у країнах Європейського Союзу і Сполучених Штатах Америки. Київ: Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України / Diachenko, L. M., Marusynets, M. M., Paziura, N. V., Postryhach, N. O. & Pylynskyi, Ya. M. (2016). Tendentsii profesiinoho rozvytku vchyteliv u krainakh Yevropeiskoho Soiuzu i Spoluchenykh Shtatakh Ameryky [Trends in the professional development of teachers in the countries of the European Union and the United States of America]. Kyiv: Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Змеёв, С. И. (2003). Андрагогика: Основы теории и технологии обучения взрослых. Москва: ПЕР СЭ / Zmeyov, S. I. (2003). Andragogika: Osnovy teorii i texnologii obucheniya vzroslyx [Andragogics: The Basics of Adult Theory and Technology]. Moskva: PER SE’ [in Russian].

Кремень, В. Г. (Ред.). (2009). Біла книга національної освіти України. Київ: Академія педагогічних наук України. Взято з http://www.ukraine3000.org.ua/img/forall/APN.pdf (дата звернення 10.10.2018) / Kremen, V. H. (Red.). (2009). Bila knyha natsionalnoi osvity Ukrainy [The White Book of National Education of Ukraine]. Kyiv: Akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy. Retrieved from http://www.ukraine3000.org.ua/img/forall/APN.pdf (last accessed 10.10.2018) [in Ukrainian].

Лук’янова, Л. Б. (2010) Дорослість як базова категорія андрагогіки. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 2. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М. Взято з http://ipood.com.ua/data/Naukovi_VYDANNIA/ Adult_Education/ARHIV/2010_2.pdf (дата звернення 12.10.2018) / Lukianova, L. B. (2010). Doroslist yak bazova katehoriia andrahohiky [Adolescence as the basic category of androgology]. Osvitadoroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, 2. Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M.M. Retrieved from http://ipood.com.ua/data/ Naukovi_VYDANNIA/Adult_Education/ARHIV/2010_2.pdf (last accessed 12.10.2018) [in Ukrainian].

Лук’янова, Л. Б. (2011). Концепція освіти дорослих в Україні. Ніжин: ПП Лисенко М.М. / Lukianova, L. B. (2011). Kontseptsiia osvity doroslykh v Ukraini [The concept of adult education in Ukraine]. Nizhyn: PP Lysenko M.M. [in Ukrainian].

Лук’янова, Л. Б. (2013). Зміст інтегрально-рольової позиції педагога-андрагога у зарубіжній науковій думці. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 7, 257–266. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/OD_2013_7_29 (дата звернення 22.10.2018) / Lukianova, L. B. (2013). Zmist intehralno-rolovoi pozytsii pedahoha-andrahoha u zarubizhnii naukovii dumtsi [Content of the integral-role role of the teacher-andragog in the foreign scientific thought]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, 7, 257–266. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/ UJRN/OD_2013_7_29 (last accessed 22.10.2018) [in Ukrainian].

Ноулз, М. (1970). Современная практика образования взрослых. Андрагогика против педагогики. Москва: Педагогика / Noulz, M. (1970). Sovremennaya praktika obrazovaniya vzroslyx. Andragogika protiv pedagogiki [Contemporary adult education practice. Andragogica against pedagogy]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Про освіту. № 2145-VIII. (2017). Взято з http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19 (дата звернення 20.10.2018) / Pro osvitu [About Education]. № 2145-VІІІ. (2017). Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (last accessed 20.10.2018) [in Ukrainian].

Про основні компетенції для навчання протягом усього життя. № 994_975. (2006). Взято з http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/994_975 (дата звернення 20.09.2018) / Pro osnovni kompetentsii dlia navchannia protiahom usoho zhyttia [Basic competences for lifelong learning]. № 994_975. (2006). Retrieved from http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/994_975 (last accessed 20.09.2018) [in Ukrainian].

Сорочан, Т. М. і Скрипник, М. І. (2016). Технології професійного розвитку педагогів: методичний порадник. Київ: ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» / Sorochan, T. M. i Skrypnyk, M. I. (2016). Tekhnolohii profesiinoho rozvytku pedahohiv: metodychnyi poradnyk [Technologies of professional development of teachers: methodical adviser]. Kyiv: DVNZ «Universytet menedzhmentu osvity» [in Ukrainian].

Published
2018-11-15
How to Cite
Sysko, N. (2018). Professional Development of Teachers Which Work in Professional (Vocational) Education Institution: Andragogical Aspect. Pedagogical Discourse, (25), 28-34. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2018.25.04