Organizational and Pedagogical Sonditions of the System of Professional Education of Primary School Teachers on the Bases of Folk Decorative- and Applied Arts

Keywords: organizational and pedagogical conditions, , folk arts and crafts, creative artistic and labor training, cultural and educational environment, readiness for professional activity, future teachers of elementary school

Abstract

The article attempts to analyze the influence of means of national culture, in particular folk decorative-applied arts, on the formation of a creative teacher, his or her aesthetic tastes and spiritual-moral values, ethnocultural self-identification and national consciousness.

The organizational and pedagogical conditions have been determined that promote the effective realization of the pedagogical model of vocational training of future teachers of elementary school on the basis of folk decorative and applied art (formation of students' motivation for the knowledge of ethno-historical, spiritual and cultural heritage, embodied in works of folk decorative and applied arts, setting up of creative cultural and educational environment of professional preparation on the basis of folk arts and crafts; continuity of study of artistic and design-technological disciplines at all levels of training students in educational institutions of higher education; systematic involvement of students in extra-curricular educational work based on folk arts and crafts). The author selected traditional and innovative forms, methods and means of teaching, the introduction of which contributed to the deeper disclosure of the content of information and cognitive material, stimulation of creative activity, increased motivation of students to study folk arts and crafts, the use of its educational, cultural and educational potential in future professional activity.

Develops methodical advice on creation of organizational and pedagogical conditions for efficient functioning of the system of future primary school teachers’ professional training on the basis of folk decorative and applied arts, as well as a tool for complex diagnosing of the level of readiness of students for creative artistic, labor and professional activity in elementary secondary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Galyna Buchkivska, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University

– postdoctoral student, candidate of pedagogical sciences, associate professor

References

Бабанский, Ю. К. (1977). Оптимизация процесса обучения (общедидактический аспект). Москва: Педагогика. / Babanskij, Yu. K. (1977). Optimizaciya processa obucheniya (obshhedidakticheskij aspekt) [Optimisation of Educational Process (General Didactic Aspect)]. Mosow: Pedagogika. [in Russian].

Бабанский, Ю.К. (1982). Проблемы повышения эффективности педагогических исследований. Москва: Педагогика. / Babanskij, Yu.K. (1982). Problemy povysheniya e'ffektivnosti pedagogicheskix issledovanij [Problems of Encreasing Effectiveness of Pedagogical Researches]. Moscow: Pedagogika. [in Russian].

Богоявленская, Д.Б. (1981). Пути к творчеству. Москва: Знание. / Bogoyavlenskaya, D.B. (1981). Puti k tvorchestvu [Ways to Creativity]. Moscow: Znaniye. [in Russian].

Вишнякова, С.М. (1999). Профессиональное образование: Словарь. Ключевые понятия, термины, актуальная лексика. Москва: НМЦ СПО. / Vishnyakova, S.M. (1999). Professional'noe obrazovanie: Slovar'. Klyuchevye ponyatiya, terminy, aktual'naya leksika [Professional Education: Dictionary. Key Words, Terms, Topical Vocabulary]. Moscow: NMTS SPO. [in Russian].

Вільчинський, В.П. (1991). Образотворче мистецтво. 1-2 кл. Київ. / Vilchynskyi, V.P. (1991). Obrazotvorche mystetstvo. 1-2 kl. [Imitative Art. 1-2 Class]. Kyiv. [in Ukrainian].

Выготский, Л.С. (1997). Воображение и творчество в детском воздасте. А.Н. Драчева (Ред.). Санкт-Петербург: Союз. / Vygotskij, L.S. (1997). Voobrazhenie i tvorchestvo v detskom vozdaste [Imagination and Creativity in Early Age]. A.N. Dracheva (Red.). Sankt-Peterburg: Soyuz. [in Russian].

Ганнусенко, Н.І. (2004). Етнохудожнє виховання школярів у позаурочний час [метод. реком.]. Київ: ТОВ «ХІК». / Hannusenko, N.I. (2004). Etnokhudozhnie vykhovannia shkoliariv u pozaurochnyi chas [Ethnocultural Education of Schoolchildren in Extracurricular Time]. [methodical recommendations]. Kyiv: TOV «KhIK». [in Ukrainian].

Загвязинский, В.И. (1982). Методология и методика дидактического исследования. Москва: Педагогика. / Zagvyazinskij, V.I. (1982). Metodologiya i metodika didakticheskogo issledovaniya [Methodology and Methods of Didactic Research]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Ипполитова, Н. и Стерхова, Н. (2012). Анализ понятия «педагогические условия»: сущность, классификация. General and Professional Education, 1. 8–14. Взято с http://genproedu.com/ paper/2012-01/full_008-014.pdf / Ippolitova, N. & Sterxova, N. (2012). Analiz ponyatiya «pedagogicheskie usloviya»: sushhnost', klassifikaciya [Analysis of the Concept «Pedagogical Conditions»: Essence, Classification]. General and Professional Education, 1. 8–14. Retrieved from http://genproedu.com/ paper/2012-01/full_008-014.pdf [in Russian].

Івченко, А. (2002). Тлумачний словник української мови. Харків: Фоліо. / Ivchenko, A. (2002). Tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Explanatory Dictionary of Ukrainian Language]. Kharkiv: Folio. [in Ukrainian].

Краевский, В.В. (2005). Общие основы педагогики [учеб. пособ.]. (2-е изд., испр.) Москва: Изд. центр «Академия». / Kraevskij, V.V. (2005). Obshhie osnovy pedagogiki [General Foundations of Pedagogy]. [textbook]. (2-nd ed., revised.). Moscow: Izd. tsentr «Akademiya». [in Russian].

Лернер, И.Я. (1982). Процесс обучения и его закономерности. Москва: Знание. / Lerner, I.Ya. (1982). Process obucheniya i ego zakonomernosti [Process of Teaching and its Regularities]. Moscow: Znanie [in Russian].

Мадзигон, В.Н. (1975). Пути и средства усовершенствования преемственности в трудовом обучении учащихся общеобразовательных школ и профтех училищ (на материале электрорадиотехнических дисциплин). (Дис. канд. пед. наук). Киев. / Madzigon, V.N. (1975). Puti i sredstva usovershenstvovaniya preemstvennosti v trudovom obuchenii uchashhixsya obshheobrazovatel'nyx shkol i proftex uchilishh (na materiale e'lektroradiotexnicheskix disciplin) [Ways and Means of Mastering Succession in Labour Training of Students of General Educational Schools and Professional Colleges (on the Materials of Electro-Radiotechnical Disciplines)]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Russian].

Маркуцкая, С.Э. (1998). Методические основы обучения учащихся 5-7 классов прикладным художественным работам в образовательной области «Технология». (Дис. канд. пед. наук). Москва. / Markuckaya, S.E'. (1998). Metodicheskie osnovy obucheniya uchashhixsya 5-7 klassov prikladnym xudozhestvennym rabotam v obrazovatel'noj oblasti «Texnologiya»[ Methodological Bases of Teaching Applied Artistic Works of the Pupils of 5-7 Classes in Educational Sphere]. Candidate’s thesis. Moscow [in Russian].

Машиев, Ч.Г. (2004). Преемственность технологической подготовки в обще¬образовательной и профессиональной школе. (Дис. канд. пед. наук). Москва. / Mashiev, Ch.G. (2004). Preemstvennost' texnologicheskoj podgotovki v obshhe¬obrazovatel'noj i professional'noj shkole [Succession of Technological Preparation in General-Educational and Professional School]. Candidate’s thesis. Moscow, 2004. [in Russian].

Моляко, В.О. (б.д.). Психологія творчості – нова парадигма дослідження конструктивної діяльності. Взято з http://www.library.udpu.org.ua/ library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/6/visnuk_18.pdf / Moliako, V.O. (n.d.). Psykholohiia tvorchosti – nova paradyhma doslidzhennia konstruktyvnoi diialnosti [Psychology of Creativity – New Paradigm of Study of Constructive Activity]. Retrieved from http://www.library.udpu.org.ua/library_files/ psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/6/visnuk_18.pdf [in Ukrainian].

Мороз, О.Г. (1971). Шляхи здійснення наступності форм і методів навчання в середній та вищій школі. Вища і середня педагогічна освіта, 5, 88–93. / Moroz, O.H. (1971). Shliakhy zdiisnennia nastupnosti form i metodiv navchannia v serednii ta vyshchii shkoli [Ways of Conducting Succession of Forms and Methods of Teaching in Secondary and Higher School]. Vyshcha i serednia pedahohichna osvita, 5, 88–93. [in Ukrainian].

Немов, Р.С. (2003). Психология: словарь-справочник. (Ч. 2). Москва: Изд. Владос-Пресс. / Nemov, R.S. (2003). Psixologiya: slovar'-spravochnik [Psychology: Dictionary-Manual]. (Part 2). Moscow: Izd. Vlados-Press. [in Russian].

Новиков, А.М. (2013). Педагогика: словарь системы основних понятий. Москва: Изд. центр ИЭТ / Novikov, A.M. (2013). Pedagogika: slovar' sistemy osnovnix ponyatij [Pedagogy : Dictionary of the System of Basic Concepts]. Moskva: Izd. centr IE'T [in Russian].

Оршанський, Л.В. (2008). Художньо-трудова підготовка вчителів трудового навчання [монографія]. Дрогобич: Коло. / Orshanskyi, L.V. (2008). Khudozhno-trudova pidhotovka vchyteliv trudovoho navchannia [Artistic-Labour Preparation of Labout Training Teachers]. [monograph]. Drohobych: Kolo [in Ukrainian].

Подласый, И.П. (2006). Педагогика: 100 вопросов – 100 ответов [учеб. пособ.]. Москва: Изд. Владос-пресс. / Podlasyj, I.P. (2006). Pedagogika: 100 voprosov – 100 otvetov [Pedagogy: 100 Questions – 100 Answers]. [textbook]. Moscow: Izd. Vlados-press [in Russian].

Гуревич, П.С. (Ред). (2007). Психологический словарь. Москва: ОЛМА Медиа Групп, ОЛМА ПРЕСС Образование / Gurevich, P.S. (Ed.). (2007). Psixologicheskij slovar' [Psychological dictionary]. Moscow: OLMA Media Grupp, OLMA PRESS Obrazovanie [in Russian].

Сластенин, В.А. (1976). Формирование личности учителя советской школы в процессе профессиональной подготовки. Москва: Просвещение / Slastenin, V.A. (1976). Formirovanie lichnosti uchitelya sovetskoj shkoly v processe professional'noj podgotovki [Formation of Personality of Teacher of Soviet School in the Process of Professional Training]. Moscow: Prosveshhenie [in Russian].

Сманцер, А.П. (2011). Теория и практика реализации преемственности в обучении школьников и студентов. Минск: БГУ. Взято с http://www.elib.bsu (дата обращения 12.10.2016) / Smancer, A.P. (2011). Teoriya i praktika realizacii preemstvennosti v obuchenii shkol'nikov i studentov [Theory and Practice of Realization of Succession in Teaching Schoolchildren and Students]. Minsk: BGU. Retrieved from http://www.elib.bsu (last accessed 12.10.2016) [in Russian].

Соколова, С.Г. (2002). Подготовка учителей начальных классов к эстетичес¬кому воспитанию школьников на основе чувашского народного декоративно-прикладного искусства. (Дис. канд. пед. наук). Чебоксары. / Sokolova, S.G. (2002). Podgotovka uchitelej nachal'nyx klassov k e'stetiches¬komu vospitaniyu shkol'nikov na osnove chuvashskogo narodnogo dekorativno-prikladnogo iskusstva [Preparation of Primary School Teachers to Aesthetic Education of Schoolchildren on the Basis of Chuvash Folk Decorative-Applied Art]. Candidate’s thesis. Cheboksary [in Russian].

Ушинский, К.Д. (1974). Избранные педагогические сочинения. (Т. 1). Москва: Педагогика. / Ushinskij, K.D. (1974). Izbrannye pedagogicheskie sochineniya [Selected Pedagogical Works]. (Vol. 1). Moscow: Pedagogika [in Russian].

Ушинский, К.Д. (1989). Педагогические сочинения. (Т. 4). Москва: Педагогика. / Ushinskij, K.D. (1989). Pedagogicheskie sochineniya [Pedagogical Works]. (Vol. 4). Moscow: Pedagogika [in Russian].

Ильичев, Л.Ф., Федосеев, П.Н., Ковалев, С.М. и Панов, В.Г. (Ред.). (1983). Философский энциклопедический словарь. Москва: Сов. Энциклопедия / Il'ichev, L.F., Fedoseev, P.N., Kovalev, S.M. & Panov, V.G. (Red.). (1983). Filosofskij e'nciklopedicheskij slovar' [Philosophic Encyclopedic Dictionary]. Moscow: Sov. e'nciklopediya [in Russian].

Щукина, Г.И. (1988). Педагогические проблемы формирования познавательных интересов школьников. Москва: Педагогика / Shhukina, G.I. (1988). Pedagogicheskie problemy formirovaniya poznavatel'nyx interesov shkol'nikov [Pedagogical Problems of Formation Cognitive Interests of Schoolchildren]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Яковлев, Е.В. и Яковлева, Н.О. (2006). Педагогическая концепция: методологические аспекты построения. Москва: Гуманит. изд. центр «ВЛАДОС» / Yakovlev, E.V. & Yakovleva, N.O. (2006). Pedagogicheskaya koncepciya: metodologicheskie aspekty postroeniya [Pedagogical Concept: Methodological Aspects of Formation]. Moscow: Gumanit. izd. centr «VLADOS» [in Russian].

Published
2018-11-15
How to Cite
Buchkivska, G. (2018). Organizational and Pedagogical Sonditions of the System of Professional Education of Primary School Teachers on the Bases of Folk Decorative- and Applied Arts. Pedagogical Discourse, (25), 50-62. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2018.25.07